ADVOKAT
TROND ROMSTAD OG KNUT OLAV ELDHUSET
OM TROND ROMSTAD’S RAPPORT
Resumeet
her er tænkt som hjælp til travle mennesker, som interesserer sig for sagen.
Selve rapporten er på 41 sider, dertil kommer bilagene. Resumeet
er skrevet på eget initiativ af en privatperson, der sympatiserer med tamiler,
der står foran at blive sendt tilbage til Sri Lanka.
Rapporten bygger på to norske
advokaters rejse til Sri Lanka fra 12. til 26. november 1999 og på deres
kendskab til personsager.
Under
opholdet gør Trond Romstad og Knut Olav Eldhuset deres egne erfaringer i
lufthavnen og på en politistationer. De besøger et fængsel, advokater,
myndigheder, og organisationer. De indsamler et væld af information og
vidnesbyrd om såvel de generelle forhold som enkeltsager.
Rapporten
dokumenterer, at de hjemsendte tamiliers menneskerettigheder bliver krænket
groft og at de – meget ofte – bliver udsat for tortur.
I
anden halvdel af rapporten inddrager advokaterne desuden andre rapporter som
dokumentation. Desuden gennemgås – og tilbagevises – argumenterne for at sende
tamilske asylansøgere retur.
Første halvdel
Advokaterne
dokumenterer systematisk forfølgelse af de tilbagesendte tamiler, fra de lander
i lufthavnen. Der er borgerkrig på Sri Lanka. Derfor er der indført undtagelsestilstand.
Det betyder, at politiet og de militære styrker kan arrestere hvem de vil uden arrestordre. De kan også gøre det så
mange gange de vil, og disse muligheder bliver systematisk brugt til at presse
penge af de tilbagesendte tamiler.
De
lever under mareridtsagtige tilstande og kan aldrig vide sig sikre.
De skal bo i specielle,
meget dyre og dårlige pensionater, og de skal bære ID-kort, som er svære eller umulige at få. De kan blive arresteret,
hvis de træffes på gaden uden kort, og de kan blive arresteret, når de dukker
op på politistationen for at søge om et kort.
Undtagelseslovene er udformet, så næsten alle tilbagesendte tamiler har gjort noget ulovligt.
Det er strafbart at hjælpe
de tamilske tigre (LTTE), og det har alle, der har boet i de tamilske områder
gjort, om
ikke andet med husly, mad, grøftegravning eller lignende. Det kan ikke undgås.
Det giver op til syv års fængsel.
Det
er også strafbart at rejse ud af landet på ulovlig måde med falske dokumenter.
Da det er den eneste måde for mange asylsøgere, har de fleste hjemsendte
tamiler gjort det. (Straf: Et års fængsel og bøde).
Alle slags ar – også operationsar og
modersmærker bliver brugt som bevis på, at tamiler har været i kamp,
kamptræning eller lignende – og er tigre.
Ingen tør give hjemvendte tamiler arbejde, end ikke slægtninge. Det er for farligt at blive sat i forbindelse med dem.
Dommeren kan ikke gøre
noget, før politiet er færdigt med at efterforske sagen. Man kan risikere at være
fængslet i måneder – endog år. Tortur
anvendes hyppigt for at fremtvinge tilståelser. Som eksempel nævnes
tilfælde, hvor fanger er blevet torteret på kønsorganerne, eller hængt op i
fødderne og slået. En fange blev hængt op i tommelfingrene, så hans fødder ikke
kunne nå gulvet. Han blev invalid af det.
Tortur-udøverne (politi, militær,
repræsentanter for regering og myndigheder) har immunitet og kan ikke retsforfølges for overgrebene.
(Public Security Ordinance, 42 og The Indemnity Act,
43.)
De returnerede tamilier må ofte skrive under på forhørsrapporter på singalesisk, selv om de ikke forstår sproget, og uden at der er hverken tolk eller advokat til stede.
På
side 5 beskrives de umenneskelige
fængselsforhold:
… Fængslerne var 300 % overfyldte i august 1999. Siden er
antallet af fanger øget, og i januar 2000 blev ca. 3000 tamiler arresteret på
et enkelt døgn i Colombo alene. Forholdene i fængslerne er forfærdelige. 250
mennesker kan være stablet sammen i celler så trange, at fangerne ikke har
plads til at sidde eller lægge sig ned samtidigt. Cellerne har ikke senge eller
tæpper og de fleste må sove direkte på betongulvet. Adgang til toilet og vand
er stærkt begrænset. Maden er uspiselig. Cellerne er varme og fulde af insekter
og rotter. Langvarig varetægt under sådanne forhold er i sig selv en tortur.
Citat slut.
(fra
side 24 til 42)
bekræfter med endnu flere
interviews, oplysninger og detaljer de uhyggelige overgreb mod
menneskerettighederne, der beskrives i første halvdel. (Se nedenfor).
En række andre humanitære
rapporter indrages som yderligere dokumentation.
Denne del af
rapporten refererer blandt andet fra et besøg på den norske ambassade i Colombo
og i det såkaldte ”Front Office” i lufthavnen, der skulle gøre det lettere for
hjemsendte asylsøgere at få ID-kort.
De norske myndigheders argumentation
for at sendte tamiler retur til Sri Lanka gengives og gennemhulles.
Et centralt argument er Returaftalen, der siger, at hjemsendelsen skal ske ”under sikre og værdige betingelser”. Norge indgik 6. marts 2000 en fredsaftale med Sri Lanka om hjemsendelse af op til 350 familier i løbet af et år. Her er så, hvad der skete med en af familierne, hvis yngste barn på tre år var født i Norge:
En familie med børn på tre og seks år sendes retur fra Norge 3. maj 2000. De bliver anholdt i lufthavnen og sat ind i en celle med ca. 30 fanger. De bliver nægtet mad og drikke. Børnene bliver vidner til, at faderen og nogle andre fanger bliver slået. De bliver forfærdeligt bange, og fangevogterne ler, da børnene græder. Faderen bliver lukket inde i et lille rum med hængelås. (…) Familien må gennem flere forhør og en nedværdigende behandling og bliver løsladt mod bestikkelse efter 12 timer. De skal møde i undersøgelsesretten igen 2. juni 2000, men slipper mod bestikkelse. Familien har ikke ID-kort og tør ikke gå ud. En aften gør de det, begge forældre bliver stoppet af politiet, men reddet af en droschekusk. Deres videre skæbne kendes ikke.
16.11.99 besøger advokater den norske ambassade i
Colombo, hvor de får proceduren ved
returnering af asylansøgere oplyst af udlændingeattaché Geir Aage Neerbye.
Han siger også, at:
-
det er let at få
ID-kort.
-
At de hjemsendte
tamiler sidder 1-4 dage i Negombo fængsel for at blive renset (screenet) for
LTTE-virksomhed. (Forbindelser med de tamilske tigre).
-
At 63 asylansøgere fra Norge
blev sendt tilbage fra oktober 1998 til november 1999. Otte ud af ti har siden
henvendt sig på ambassaden og fortalt, at det går godt. Når de henvender sig,
modtager de 100 dollars som ”starthjælp”.
-
Ambassaden har ikke
hørt om, at nogen af de tilbagesendte er sigtet for ulovlig udrejse.
-
Ambassaden har erfaret,
at alle, som er blevet arresteret i lufthavnen eller senere blev pågrebet under
henvisning til bestemmelser i undtagelsesloven, - PTA (Prevention of Terrorism
Act) eller ER (Emergency Regulations).
-
455 tamiler på Sri
Lanka er dømt efter IEA (strafskærpelse for menneskesmugling) i 1998, hhv.
smuglere og folk som blev taget i at forsøge at rejse ud.
- Nerbye finder loven om strafskærpelse fornuftig, da han anser menneskesmugling for et stort problem.
De norske advokater
besøger (oktober 1999) Front Office, der blandt andet er finansieret ved hjælp
af tilskud fra Norge. Kontoret skal angiveligt lette indrejsen for
tilbagesendte tamiler.
De forsøger at få ID-kort
til en bekendt, der var hjemsendt fra Norge.
De får forklaret, at han
ikke kan få ID-kort, når han ikke har pas. Omvendt kan han heller ikke få pas
uden ID-kort. Han skal melde ID-kortet savnet hos det lokale politi. Men det er
farligt. Han risikerer at blive anklaget for at have solgt det gamle.
De går til politiet sammen
med den tilbagesendte, i juni 2000 havde han stadig intet ID-kort.
Forskellige instanser og
organisationer, som skal våge over overholdelsen af menneskerettighederne er
henholdsvis ineffektive eller klager over meget vanskelige arbejdsbetingelser.
Nogle beskæftiger sig ganske enkelt ikke med tilbagesendte asylansøgere.
De norske advokater
besøger blandt andet det statslige Human Rights Commission, FN’s
Flygtningehøjkommissær og Røde Kors.
Forskellen mellem de norske myndigheders – og alle
andres – opfattelse af situationen for tilbagesendte tamiler er slående.
”Norges blinde øje” kunne man kalde de mange brud på menneskerettighederne i Sri Lanka.
Advokaterne forklarer det blinde øje med, at Norge kun følger tamilen til
lufthavnen i Colombo og derefter fralægger sig ansvaret.
Norge lukker øjnene for
den omfattende korruption og for, at undtagelseslovene er formuleret, så alle
tilbagesendte tamiler kriminaliseres.
Norge overtræder FN’s menneskerettighedskonvention mod tortur af 26. juni 1987 art. 3. Den siger, at ingen skal returneres, hvis der er grund til at tro, at han er i fare for at blive udsat for tortur.
Trods Norges aftale med Sri Lanka om at
tilbagesendelse skal ske i ”in conditions of safety and dignity”, sender Norge endnu
en tamil tilbage 8. juli – kort efter overgrebet mod familien, der blev sendt
tilbage 3. maj 2000.
Konklusionen lyder
på, at ingen (myndighed eller instans) overvåger, hvordan det går med de
tilbagesendte tamiler.
Helle Frehrs bemærkninger:
Rapporten
er i høj grad relevant for Danmark, der også tilbagesender en del tamiler.
Udlændingestyrelsen i
Danmark 1. februar og 8. februar i år har modtaget en telefax fra Norges
Ambassade om tilbagesending af tamiler til Sri Lanka. Dansk Flygtningenævn har
oplyst til advokaterne, at faxen fortæller om fængsling af returnerede
asylansøgere.
---------------------------------
Rapporten
er kommet til mit kendskab via Arne Hansen fra Multietnisk Forening i
Frederikshavn.
Den
er bl.a. aktuel i Uma-sagen (Uma Ratnavadyvel, Hobro), samt generelt, fordi:
Den dokumenterer, at tamiler, som bliver returneret efter at være nægtet asyl i et andet land – er i overhængende fare for at blive fængslet og underkastet tortur.