Nye tider, nye våben og nye trusler
Af Ulla Røder, Skotland
Det er blevet nye tider.
NATO har ændret sin forsvarsstrategi til en angrebsstrategi, og alt,
hvad der nødvendigvis må følge deraf af ændrede holdninger til NATO og
NATO-alliancens medlemslande fra andre dele af verden, vil vi komme
til at forholde os til i de kommende år.
Hvordan er det gået til, at NATO uden videre, uden en demokratisk
beslutningsproces blot har ændret sin strategi i en så omfattende
grad? Er befolkningen blevet magtesløs i dagens Danmark og i andre
NATO-stater?
Den ene gang efter den anden må vi blot erfare, at vore
beslutningstagere igen har taget en beslutning hen over hovedet på os,
uden nogen reel mulighed for at debattere eller protestere herimod.
For protester bliver overhørt, og debatter kan alene foregå bag
lukkede døre på Christiansborg, når det gælder NATO beslutninger.
NATOs nye koncept indeholder nye trusler om angreb mod andre stater
uden hjemmel i FN's Sikkerhedsråd.
Forsvarsalliancen er blevet til en regulær angrebshær med vilje og
styrke til at angribe enhver, der kommer i vejen for NATO-staternes
planer og vitale interesser.
Det ser sort ud.
Garantien for alliancens sikkerhed er uændret. USA's, Storbritanniens
og Frankrigs atomvåben.
Nye våbensystemer.
I et brev af 7. september 2000 til Kvinder for Fred gør
udenrigsminister Niels Helveg Petersen opmærksom på:
"at drøftelserne mellem USA og Rusland om justeringer af
ABM-traktaten i forbindelse med de amerikanske planer om et
missilforsvar skal ses i sammenhæng med de fortsatte
nedrustningsbestræbelser".
Det ser imidlertid ud til, at opbygningen af nye våbensystemer skrider
hurtigere frem end nedrustnings-bestræbelserne, som nu er udskudt til
år 2007 for START II, og START III aftalen har uendelig lang
fremtidsudsigt.
Det er helt umuligt at få øje på sammenhængen mellem det nye
missil-forsvar (NMD) og nedrustningsbestræbelser. Set fra min del af
verden ligner det mere oprustning.
"ABM-traktaten er hjørnestenen for strategisk stabilitet og basis for
yderligere nedrustning", kan de fem atomvåbenstater let blive enige
om.
Andre stater vil mene, at "hjørnestenen" netop er bevarelsen af
ABM-traktaten i den nuværende form. Det er grundlaget for opbygning af
fremtidig stabilitet, og tillige som en sikkerhed for, at et nyt
våbenkapløb på jorden og i rummet ikke kan startes, uden at USA
krænker indgåede forpligtelser over for det internationale samfund.
Truslen fra Storbritannien
Netop forpligtelser over for det internationale samfund synes at ligge
vores udenrigsminister på sinde, siden han i ovennævnte brev til
Kvinder for Fred skriver:
"Truslen kommer ikke længere fra Rusland, som er en vigtig partner i
europæisk sikkerhed, men fra stater, der uanset løbende
nedrustningsforhandlinger og ikkesprednings-aftaler har fundet det
opportunt alligevel at anskaffe masse-ødelæggelsesvåben, og som i
deres samkvem med det internationale samfund flere gange har udvist en
højst irrationel adfærd".
Ud fra ordlyden må jeg gå ud fra, at hr. Niels Helveg Petersen dermed
blandt andet henviser til et af NATO-alliancens egne medlemmer -
nemlig Stor-britannien, som ratificerede ikke-spredningstraktaten i
1970, og som i årene fra 1992 til dags dato har oprustet og opbygget
en flåde bestående af fire Trident-ubåde bevæbnet med
masseødelæggelsesvåben.
En eller flere af disse ubåde er på patrulje i døgndrift. Klar til
brug mod eventuelle angribere.
Dette er en klar trussel og en forbrydelse, hvilket vores
udenrigsminister ville vide, hvis han havde fundet det opportunt at
sætte sig ind i den internationale domstols afgørelse af 8. juli
1996, som jeg ved flere lejligheder har forsøgt at gøre vores regering
opmærksom på.
Masser af atomvåben
Trussel med atomvåben blev enstemmigt vedtaget at være ulovlig af
dommerne ved den højeste juridiske internationale kompetence, der
findes i vores internationale samfund.
Men det synes ikke at berøre NATO's beslutningstagere.
Storbritannien har i øvrigt ved flere lejligheder udvist en højst
irrationel adfærd for eksempel i Falklandskrigen, i Golfen og senest i
Kosovo.
Nu kan jeg jo vælge at mene, at det er NATO's konventionelle våben,
man hentyder til i NATO's nye koncept, men usikkerheden er der, og det
er en klar trussel, når vi alle sammen ved, at NATO har tre
atomvåbenstater med atomvåben nok til at udslette hele planeten.
Nu kommer ABM-traktaten ind i billedet, for det er klart, at USA og
dermed NATO-alliancen må have en god undskyldning for at opruste med
et nyt missilforsvarssystem.
Så derfor bruger man nedrustningsbestræbelserne som undskyldning, vel
vidende at selv efter en START III aftale vil der være atomvåben nok
til masseødelæggelse og drab af millioner af uskyldige civile.
Nyt våbenkapløb
Hvorfor poster USA, Storbritannien og Frankrig milliarder af dollars i
nye supercomputere og laserfaciliteter til at holde atomvåben vedlige
og anvendelige?
Hvorfor udfører forskere på USA's førende universitetslaboratorier
(læs: "våben"-)tekniske forsøg, herunder fusionsforsøg og test af
atomsprængninger i rummet?
Det påstås officielt, at det er fordi man ønsker en billig
fusionsenergi i fremtiden til gavn for os allesammen og vores miljø.
Militærstrateger fra NATO-landene følger disse eksperimenter på nært
hold, og det britiske forsvarsministerium betaler for informationer og
har videnskabsfolk og jævnlige besøg på de implicerede laboratorier.
Derfor vil det være meget nærliggende at mene, at vi bliver fyldt med
propaganda i bedste stil og fortielser grænsende til direkte løgne.
Det er meget nærliggende at forestille sig, at forskningen vil føre
til nye våben, herunder nye typer atomvåben, og at et NMD* blot er
begyndelsen til et rum-kapløb, som i hvert fald ikke vil gavne
nedrustningsprocessen - tværtimod.
En nyudvikling af atomvåben vil være et sammenbrud af årtiers
nedrust-ningsforhandlinger - et brud på internationale aftaler og
forpligtelser.
Om det er irrationelt? Døm selv.
Jeg anbefaler at søge yderligere oplysninger på internettet under
"Stockpile Stewardship", "National Ignition Facility NIF" eller
"Fusions Energy". Her vil begyndelsen til "stjernekrigen" blive vist i
ord og billeder direkte fra Department of Energy , Lawrence Livermore
National Laboratory, Los Alamos- og Sandia laboratorierne.
Medmindre altså, at man som vores udenrigsminister ukritisk tager alle
disse forsøg for gode (civile) varer.
For særligt interesserede kan udviklingen følges skridt for skridt,
som faciliteterne bliver opbygget. De første vil være færdige, inden
nedrustningen ifølge START II er afsluttet.
Jo, der er kommet nye tider, nye våben, nye trusler som vi kommer til
at forholde os til før eller siden - krig eller fred?
Ordforklaring:
ABM: Anti-Ballistic Missile. Antiraket-raket. ABM-traktaten er en del
af SALT-1, indgået mellem USA og Sovjetunionen i 1972. Parterne
forpligtigede sig til kun at udstationere to ABM-systemer, et til
beskyttelse af hovedstaden, og et til beskyttelse af et ICBM-anlæg.
NMD: Nuclear Missile Defense = "Stjernekrigsprojektet", hvori
Thulebasen indgår.
START: Stratetic Arms Reductions Talks - altså samtaler om
nedsættelse af mængden af atomvåben, som truer modpartens samfund.
START II er en aftale mellem Rusland og USA.
Ifølge aftalen forpligter de to lande sig til at reducere antallet af
atomsprænghoveder inden år 2007.
De to lande må derefter højst have 3500 sprænghoveder.
START III er ikke forhandlet endnu.
Ifølge planerne for forhandlingerne skal de to lande reducere antallet
af sprænghoveder til mindre end 2500.
Under den kolde krig havde landene op mod 20.000 sprænghoveder hver.