LTTE: Parat til betingelseløse fredsforhandlinger
Pressemeddelelse
Martyrensdags tale - 2000 ved lederen af L.T.T.E - V. Prabaharan.
Lederen af L.T.T.E Velupillai Prapaharan erklærede i dag at
hans organisation er parat til betingelsesløse fredsforhandlinger med
Sri Lankas regering, men insisterede på en nedtrapning af krigen og
oprettelse af et klima som bidrager til goodwill og normale tilstande
i de tamilske områder for at lette forhandlingerne.
I sin tale på martyrens' Day formulerede lederen af LTTE
organisationens politik og forklarede, at han med normalitet mente
genindførelse af normal civil liv ved at ophæve den økonomiske blokade
og de andre restriktioner, som er indført over for det tamilske folk.
Prapaharan afslørede at Norges regering har foreslået positive
tiltag som opbygning af tillid og goodwill, der skal være gensidig for
partierne i konflikten. Det ville lette nedtrapnings- processen og
lede til standsning af fjendtlighederne.
Han indrømmede at LTTE seriøst overvejer forslaget. "Hvis
regeringen tager initiativet vil vi respondere positivt" sagde LTTE
lederen. "Vores befrielsesorganisation er forberedt på at deltage i
forhandlingerne om at finde en politisk løsning af den etniske
konflikt ved fredelige midler. Vi er ikke imod en fredelige processer
til løsning af konflikter. Vi er heller ikke uvillige til en fredelig
dialog. Vi søger en forhandlet løsning som vil være fair og retfærdig
og at den vil tilfredsstille de politiske ambitioner hos det tamilske
folk. Jeg forklarede denne standpunkt meget klart, da jeg fornyelig
mødte den norske fredsforhandler i Vanni.
Vi sætter ikke nogen forhåndsbetingelser for
fredsforhandlingerne . Men vi insisterer dog på at der skabes en
hjertelig atmosfære af normalitet som bidrager til
fredsforhandlingerne. Det er naturligvis vanskeligt for begge parter,
som har været involveret i en vild og blodig krig i de sidste to
årtier med gensidig fjendskab og mistro, hvis de pludseligt skal træde
ind i fredsforhandlinger, mens fjendtlighederne fortsætter. Det er
præcis af den grund, at vi foreslår en nedtrapning af krigen, som
fører til ophør af de væbnede sammenstød og dannelsen af et fredeligt
og hjerteligt miljø, sagde Prapaharan.
LTTE lederen forklarede videre at " vores krav om nedtrapning
af krigen og normalisering af det civile liv ikke skal misfortolkes
som forhåndsbetingelser. Vi ønsker, at samtalerne udvikler sig fra
stabilt grundlag i en hjertelig atmosfære af gensidig tillid således
at de kan udvikle sig til noget konstruktivt.
Chandrika's embedstid fortsætter de næste 6 år. Hvorvidt der
kommer til at blive en urolig periode karakteriseret af krig og vold
eller freden vil herske afhænger helt og holdent af den politik som
Chandrika vil føre. Regeringen er kommet til magten med støtte af
krigerisk nationalisme. Den har opnået sejren ved at tillade vid
udstrækning af vold og massiv valgsvindel. De som har vigtige poster i
regeringens magtstruktur er fra den hårde linie af ultra-
nationalister.
En forræderisk Tamil gruppe som har lavet en parodi af
demokratiet med dens vold og svigagtighed i forbindelse med valget
støtter også regeringen. Vi har vores tvivl om , hvorvidt regeringen,
som ynkeligt nok er afhængig Singalesiske racister og Tamil forrædere,
vil være i stand til at skabe nogen afgørende beslutninger for at løse
det tamilske nationale spørgsmål, sagde LTTE lederen.
Prapaharan kritiserede også Chandrikas regering for forvirring
og mangel på sammenhæng i den politik i forbindelse med løsningen af
den etniske konflikt Regeringen har ikke nogen sammenhængende politik
eller en målbevidst indstilling til emnerne krig eller fred eller
løsning på den etniske konflikt.
Regeringen fremsætter konstant modsatrettede erklæringer. Da
regeringen består af forskellige personligheder med forskellige
synspunkter og vi hører forskellige udtalelser, hvilket er
forvirrende. Vi hører forskellige udtalelser fra præsidenten,
premierministeren og kommandøren for hæren, en taler om
fredsforhandlinger med LTTE, en anden erklærer at ødelægge dem, og så
er der en som taler om overgivelse. Denne regeringen taler med
forskellige tunger, som hver retter sig mod forskellige tilhørere.
Chandrika og Kadirgamar præsenterer et fredeligt billede for det
internationale samfund. Premierministeren og hærchefen beroliger de
lokale chauvinistiske styrker, sagde LTTE lederen.
Det følgende er uddrag af Prapaharan's erklæring:
De vestlige regeringer ønsker fred og at der forhandles aftale
med fredelige midler. De insisterer, at den tamilske konflikt ikke kan
løses gennem krig. Det er præcis af den grund og for at berolige de
vestlige nationer, at Chandrika fremsat udspekulerede propaganda
erklæringer, hvor hun bruger begreberne fred, forhandlinger,
decentralisering og forfatningsmæssige reformer.
Så vidt som LTTE og det tamilske folk ved, så tror vi ikke at
Chandrika oprigtigt ønsker fred. LTTE og det tamilske folk har den
opfattelse på grund af Chandrika's politiske historie i de sidste 6 år
og hendes politik med at gøre vores folk til genstand for militære
grusomheder, og økonomiske uretfærdigheder og hendes seneste mål, at
mobilisere landet til krig. De kolossale summer, som er brugt på
militæret og fremskaffelsen af en mængde militært udstyr , og med jagt
på de folk , som deserterer fra hæren, demonstrerer det faktum, at
Chandrika går ind for militærets hårde linie og at hun vil styrke
militærmaskinen til krig.
Chandrika's inkonsekvente og forvirrede holdning til den
tamilske etniske konflikt kan bedst erkendes, hvis man analyserer
hendes politiske erklæringer den 9. i denne måned ved åbningen at det
første møde i parlamentet. I gennemgangen af det historiske forløb af
den etniske konflikt, indrømmede Chandrika at der er sket
uretfærdigheder mod det tamilske folk de sidste 50 år. Uden direkte at
omtale tamilerne, brugte hun den generelle kategori minoritets
grupper.
For at citere hende: " Den virkelige grund til den etniske
krise er, at minoritetsområderne har ikke haft en fair eller fornuftig
mulighed for at deltage i den politiske-, sociale-, og økonomiske
magtstruktur i dette land. Det mærkelige aspekt i denne fremstilling
er, at Chandrika undlader at besvare spørgsmål hvorfor, hvordan og
hvem der forøvede disse uretfærdigheder mod tamilerne.
Hun giver fuldstændig skylden til de udenlandske kolonimagter
som begrundelse for al den uretfærdighed forøvedes mod tamiler.
Chandrika's tese er at det eksisterende statssystem i Sri
Lanka udspringer fra grundlæggende koloniale magtstrukturer, "som ikke
på nogen måde passer til de fremherskende forhold i vores samfund., og
det er derfor mislykkedes at skabe retfærdigheder og fair play til
minoritetsgrupperne. I denne forklaringer er den grusomme historie om
Singalesisk- buddhistiske -chauvinistiske undertrykkelse af det
tamilske folk omhyggeligt undladt.
Chandrika's forældres rolle i denne historie om undertrykkelse
er også dækket. Dette forsøg på at kæde den racistiske undertrykkelse
af tamilerne til det forfatningsmæssige system og overføre hele
skylden til kolonimagterne er utrolig og komplet usandsynlig. Det er
et historisk faktum, at tamilerne mistede deres suverænitet over deres
eget hjemland, som en konsekvens af fremmed kolonial indtrængen.
Men en planlagt og systematisk undertrykkelse af det tamilske
folk, begyndte lige efter at Sri Lanka opnåede uafhængighed fra det
britiske kolonialherredømme. Singalesisk - buddhist racisme var
vigtige elementer til denne undertrykkelse. Singalesisk - buddhistiske
racistiske ideologi, som har sine rødder i Sri Lankas buddhisme, er
stædigt spredt gennem den singalesiske sociale dannelse og er trængt
dybt ind i det singalesiske politiske system. Den forfatning, som er
lavet af singalesiske politikere er ikke andet end en institutionel
form af denne ideologi.
Derfor er forbryderen bag den tyranniske undertrykkelse af
tamilerne den singalesiske - buddhistiske racisme og ikke det britiske
kolonistyre som Chandrika antager.
Den politiske kamp, som er sat i gang af tamilerne mod
singalesisk racisme, tog i de tidlige stadier form af ikke-vold
kampagne. Det udviklede sig senere til en væbnet modstandskamp og til
sidst udviklede det sig til en regulær krig. I mere end 20 år har der
været krig mellem tamilernes frihedsbevægelse, L.T.T.E og den
singalesiske stat.
Som en nation med ret til selvbestemmelse har vores folk ret
til at forsvare sig selv mod statens undertrykkelse og folkedrab.
Derfor er krigen om Tamil Eelam ført indenfor den internationale
humanistiske lovs normer, som angår væbnede konflikter. Men Sri Lankas
regering har med fuldt overlæg fordrejet denne krigs formål og dens
udviklingshistoriske baggrund og forsimplet det til et terroristisk
fænomen. Chandrika kommenterede den væbnede konflikt i sin sidste
politiske erklæring, og her beskriver hun krigen, som en konsekvens af
en etnisk konflikt. I den samme erklæring karakteriserer hun også
krigen som en slags væbnet terrorisme. Det er den samme tunge, der
manifesterer krigen som en etnisk konflikt og altså også som væbnet
terrorisme. Det er den samme Chandrika, som proklamerer, at den
etniske konflikt vil blive løst med fredelige midler, og som også
kalder på det singalesiske folk om at stå sammen for at tilintetgøre
terrorismen ved hjælp af krigen. Når det handler om
krigen, fremsætter Chandrika regeringen de mest forvirrede
erklæringer, som fordrejer realiteterne i den tamilske væbnede kamp
mod statens undertrykkelse og gør det til en form for terrorisme, og
fremsætter derved en misfortolkning af etniske konflikt både overfor
det det singalesiske folk og for hele verden.
Krigen om Tamil Eelam er kampen for frihed for det undertrykte
tamilske folk. Den regerende singalesiske elite nægter at acceptere
denne stærke politiske realitet. Denne benægtelse af sandheden, og
afvisning af at se realiteterne i øjnene er anstødsstenen i at finde
en politisk løsning af konflikten med fredelige midler.
Politisk forhandling er ikke ukendt for det tamilske folk.
Vores frihedsbevægelse såvel som den tamilske ledelse før os, har
forhandlet med singaleserne ved utallige lejligheder. Fra Banda-Chelva
Pagtens tid har der været fredsforhandlinger i de sidste årtier under
forskellige historiske konjunkturer og forskellig tvang. Men under
alle disse forhandlinger er det ikke lykkedes at løse det tamilernes
problem. I stedet er problemet blevet mere komplekst og er til sidst
endt i en regulær krig. Hovedbegrundelsen for denne ulykkelige
situation er den singalesiske nations afvisning af at undersøge
fundamentet for den tamilske konflikt ligesom de også afvise
tamilernes politiske interesser.
Hvis en permanent politisk løsning skal opnås ved fredelige
midler, er den singalesiske nation nødt til at acceptere visse basale
sandheder om det tamilske folk og forstå deres basale behov og
interesser. Tamiler i Eelam har en unik etnisk identitet. De er et
samfund mennesker, som er struktureret som en national enhed, som har
deres egen nationale bevidsthed. De har deres eget land, et historisk
struktureret område, som er deres hjemland, Vores folk ønsker kun en
ting. De ønsker at leve lykkeligt i fred i deres eget land uden at
blive domineret og hærget af andre.
Vores folks dybeste higen er at kunne leve i værdighed i et
politisk miljø, hvor de selv kan regere. Singaleserne skulle prøve at
forstå tamilernes ønsker og behov. Det er på basis af denne forståelse
at en varig løsning kan bygges op.
Vi har vores tvivl om hvorvidt Chandrika's regering vil give
tamilerne retfærdighed på basis af en forståelse for det fundamentale
i det tamilske spørgsmål. Bølgen af barbarisk racisme i syd og
overherredømmets chauvinistiske elementer i statens magtstruktur, den
forsatte militarisering af det singalesiske samfund, Maha Sangha
anti-tamilske indstilling, regeringens forpligtelse til den militære
løsning, alle disse faktorer skaber tvivl om, hvorvidt det tamilske
spørgsmål kan løses ved fredelige midler.
Yderligere er der visse urimelige midler, som er indført af
Chandikas regering, som også gør løsningen af det tamilske spørgsmål
vanskelig. På en lignende måde gjorde den tidligere indiske regering
en historisk bommert ved at udnævne Perumal som statsminister, så har
Chandrika også ophøjet en tamilsk landsforrædergruppe til en høj
position i den nordøstlige administration. Med sådan en latterlig
handlemåde har denne regering ikke kun fortjent det tamilske folks
fjendtlighed men også kompliceret den etniske konflikt.
Det internationale samfund er blevet mere bekymret for den
tamilske nationale konflikt og ønsker problemet løst med fredelige
midler. Det er opmuntrende at mærke at verdens samvittighed har vendt
sig mod vores tilstand. Vi indprenter verden, at vi ikke på nogen måde
er i opposition til fredsforhandlinger eller en forhandlet politisk
ordning til løsning ved hjælp af fredelige midler Verdenssamfundet er
begyndt at forstå tamilernes fundamentale. krav og vores position, at
et hjerteligt miljø, som bidrager til fredsforhandlingerne er en
nødvendighed. De forstår også styrken bag undertrykkelsen af
tamilerne.
Det er på grund af økonomisk bistand fra donorlande, at Sri
Lanka kan fortsætte krigen mod tamilerne. Idet den har ført en
destruktiv krig mod tamilerne og har dræbt et stort antal af vores
folk, har denne regeringen ført det internationale samfund bag lyset,
ved at hævde at den er engageret i en krig for "fred".
Men verden er nu begyndt at forstå det skjulte motiv bag
krigen, og L.T.T.E ikke kan besejres i en væbnet konflikt, og at den
tamilske etniske konflikt ikke kan løses med krig.
Hvis Sri Lankas skal ledes mod freds stien, så er tøjlerne i
hænderne på de internationale regeringer, som opfylder landets
økonomiske behov. Vi tror ikke at den singalesisk-buddhistiske -
chauvinisme, som er hurtigt voksende og som profilerer sig på alle
niveauer i den sociale singalesiske struktur, vil omfavne det tamilske
folk med medlidenhed. Hvis den singalesiske nation ikke frigør sig
selv for det greb af racisme og fortsætter dets undertrykkelse af
tamilerne, har vi ikke andet alternativ end at løsrive os og danne en
uafhængig tamilsk stat.
LTTE lederen kommenterede den aktuelle situation og indrømmede
at han var tvunget til at forsinke sin fremrykning ind i Jaffna, som
en konsekvens af ensidig indgriben af internationale regeringer som
har givet massiv militær hjælp til Sri Lankas militære styrker på et
afgørende tidspunkt af slaget om Jaffna. Hele verden fik travlt med at
hjælpe Sri Lanka med militær assistance, da Chandrika slog alarm om en
forestående militær katastrofe, hvor hun påstod af livet var i fare
for 30.000 mænd i tropperne. Prapaharan sagde, " Det var den samme
verden, som lukkede sine øjne og ikke sagde noget, da Jaffna blev
invaderet af den srilankanske militært, og hvor konsekvensen var en
tragedie, hvor en halv million tamiler måtte flygte og slå sig ned
andre steder.
"Jaffna hører ikke til den singalesiske nation Jaffna
tilhører folket i Jaffna. Suverænitet er ikke en guddommelig ret for
staten. Suverænitet er udledt af folket, det er en umistelig ret for
et folk. Det er folk i Jaffna, som har den suveræne ret over
Jaffnahalvøen. Singaleserne kan ikke påtvinge sig suverænitet over
dette historisk konstituerede land, som tilhører tamilerne ved
militære aggressioner og besættelse. Som en befrielseshær for vores
folk vil vi ikke tillade at vores traditionelle land bliver besat af
fremmede. Uanset de udfordringer vi skal møde, uden hensyn til
hindringerne, er vi nødt til at sejre, uanset hvilken magt, der er
imod os, er vores befrielsesorganisation besluttet på at befri Jaffna"
erklærede Prapaharan.
(Released by the International Secretariat of LTTE, 211 Katherine
Rd, London E6 1BU, United Kingdom. Tel : 44 20 8503 4294)
Maha Sanga: Bhudistiske præstersskab
Chandrika Kumaratunga: Landets præsident
Laksman Kadirgamar: Landets udenrigsminister