23.01.01
Et udbygget ændringsforslag
til
“Udkast til Forretningsorden
for Frederikshavn kommunes
integrationsråd”
Ændringsforslag
til det “Udkast til Forretningsorden for Frederikshavn kommunes integrationsråd” som jeg som
sekretær for Frederikshavn Multietniske Forening tilfældigvis har fundet på
kommunens internethjemmeside på adressen
http://dagsorden.frhavnkom.dk/813dag10.nsf/2da678b2d5d41fe1c1256671002a2a04/c582f80aaef48a38c12569d7004817d5?OpenDocument, som “punkt 6. Godkendelse af forslag
til forretningsorden for Integrationsrådet.” på dagsordenen for
integrationsrådets møde d. 24. Januar.
Det
kommunale forslag ses i udpræget grad at have haft Indenrigsministeriets
vejledende forslag til forretningsorden som forlæg og har da heller ikke medtaget de konkrete ideer
om bla. hørings- og initiativret, der allerede var udviklet af et udvalg under
det tidligere “Arbejdsgruppe vedr. etniske minoriteter” ved Bente Heisel, Per
Winther Castello og Paul rode Andersen og vedtaget af byrådet i foråret år 2000
som en del af beslutningen vedr. oprettelse af et integrationsråd. Og følgelig
var de konkrete ideer brugt igen i den pjece som blev uddelt til alle etniske
minoritetsborgere som optakt til deres valg af de 8 minoritetsmedlemmer af
integrationsrådet i efteråret.
Ændringsforslagene
indeholder derfor disse allerede af Byrådet vedtagne ideer - dog ofte i en
uddybet og konkretiseret form samt i øvrigt forslag til præciseringer af
Indenrigsministeriets forslag til forretningsorden.(Disse er næsten alle
hentet fra Nævnet for Etnisk ligestillings pjece “Integrationsrådets rolle og
sammensætning” og er også i artikelform tidligere udsendt til den tidligere
Arbejdsgruppe v etniske minoriteter og været bragt i tidsskriftet “Multietnisk
Fred’shavner-Dialog” nr 3, som blev uddelt til mindretals-frederikshavnere og
interesserede og relevante flertalsfrederikshavnere allerede inden
byrådsbeslutningen om oprettelse af et integrationsråd.)
Forhåbentligt
kan det nedenstående forslag være en hjælp for integrationsrådets mere uerfarne
medlemmer til at komme hurtigt i gang med at løfte den store opgave , der
ligger foran.
Ændringsforslagene er derfor også tænkt
som et muligt udgangspunkt for drøftelse af integrationsrådets opgaver på et
særligt 1-dags-introduktionskursus for alle integrationsrådets medlemmer. Et
sådant introduktionskursus bør i givet fald vel afholdes snarest - f.eks. i samarbejde med afdelingsleder
Helle Stenum fra Mellemfolkeligt Samvirkes minoritetsafdeling. (Helle Stenum
har tidligere afholdt et introduktionskursus for Hjørring Integrationsråd)
I
det nedenstående ændringsforslag er såvel de uændrede dele af
forvaltningen oprindelige udkast til forretningsorden (fra hjemmesiden) som
ændringerne hertil medtaget. De foreslåede ændringer er fremhævet med fed
skrift.
Pga
at sekretæren først sent er blevet opmærksom på forslaget fra den kommunale
forvaltning, så har det desværre ikke været muligt at nå at få det godkendt af
Frederikshavn Multietniske Forenings bestyrelse.
Med
venlig hilsen
Arne
Hansen
Udkast
til Forretningsorden for Frederikshavn kommunes integrationsråd med
tilføjelse(og enkelte erstatninger) foreslået af sekretæren for Frh
Multietniske forening
Kapitel
1
Integrationsrådets
formål og opgaver
§
1. Generelt har Integrationsrådet
til formål at medvirke til, at kommunalbestyrelsens integrationsindsats er
effektiv og sammenhængende så den er egnet til at fremme etnisk ligestilling og
flerkulturel integration baseret på demokratiske værdier som bl.a dialog,
deltagelse og menneskerettigheder ( incl. mindretalsbeskyttelse).
Integrationsrådet
skal da fungere som et organ for
dialog mellem de etniske mindretal, arbejdsmarkedets parter,
foreningslivet/civilsamfundet, de kommunalt ansatte og byrådspolitikerne.
Generelt
skal Integrationsrådet løbende rådgive byrådet om udformningen af kommunens
integrationspolitik med opstilling af mål og udvælgelse af værktøjer - incl.
samarbejde med de ikke- kommunale områder , samt medvirke i evalueringen af den
kommunale integrationsindsats i lokalsamfundet
Konkret skal Integrationsrådet bl.a kunne
beskæftige sig med følgende emneområder:
-
vurdere kommunens varetagelse af integrationsarbejdet og herunder samarbejdet
med nye flygtninge om handlingsplaner for uddannelse og job
-
formulere oplæg til en kommunal integrationspolitik
- komme med forslag til etnisk
ligestilling i kommunens personalepolitik ( vel så længe der ikke er nogen
etnisk repræsentation i det kommunale ligestillingsudvalg)
- evaluere og rådgive det lokale
sprogcenters og andre skolers uddannelsesprojekter, både mht form og indhold
-
interessere sig for skolernes undervisning af tosprogede børn og
modersmålsundervisningen samt generelt
interessere sig for børnenes trivsel og uddannelsesvalg .
-
skabe kontakt til det lokale erhvervsliv og samarbejde med dets
organisationsrepræsentanter til støtte for etnisk ligestilling i uddannelser og
på arbejdsmarkedet
-
debattere og udtale sig om kommunens boliganvisningsregler.
-
skabe kontakt til og samarbejde med det lokale foreningsliv - incl
mindretalsfrederikshavnernes egne foreninger og medier , så det frivillige
kulturelle og sociale integrationsarbejdes ressourcemuligheder også
frugtbargøres.
-
og være med til at sikre at mindretalsfrederikshavnerne bliver informeret om og
uddannet til at løfte de
nærdemokratiske muligheder for varetagelse af sine interesser igennem valg til og brug af
skolebestyrelser og andre institutionsbestyrelser og brugerrepræsentationer _
samt selvfølgelig (valg til og brug af) byrådet og andre folkevalgte organer
for at være med til at yde et bidrag til den nødvendige politiske
integrationsproces i lokalsamfundet.
Men
også medvirke til at ruste den individuelle nye asylmodtager til at klare sig godt
og blive selvhjulpen og få den nødvendige selvtillid og selvrespekt som myndig
medborger i det nye lokalsamfund.
Og
her være opmærksom på at støtte og styrke det afgørende samarbejde herom som
løbende udføres i de væsentlige kommunale integrationsinstitutioner først og
fremmest de pædagogiske institutioner (daginstitutioner, folkeskolen mm) og igennem
socialforvaltningens individuelle sagsbehandling
-
holde den lokale offentlighed _ incl etniske mindretal _ orienteret om sit
arbejde og forsøge at inddrage interesserede i arbejdet.
- føle sig demokratisk medansvarlig for
at den lokale offentlige debat på flygtninge_ og integrationsområdet sker på et
faktuelt sagligt og ikke-diskriminerende
grundlag.
Integrationsrådet
har følgende kompetencer:
Stk.
2. Integrationsrådet kan af egen drift eller efter anmodning afgive
vejledende udtalelser om etniske minoriteters forhold i kommunen såvel som
om den almindelige integrationsindsats i kommunen og herunder bl.a om de
introduktionsprogrammer, der tilbydes af kommunalbestyrelsen, jf.
integrationslovens § 42 stk. 2.
Det
vil sige at Integrationsrådet
- får høringsret og kan komme med offentlige udtalelser til
sager på byrådets eller dets udvalgs dagsorden, der vedrører de etniske
minoriteter, før disse behandles i
byrådsudvalgene og i byrådet - . F.eks vedrørende den lokale praktisering af
nye lovbekendtgørelser og ministerielle vejledninger
-
Integrationsrådet har initiativret, dvs ret til at formulere oplæg til en
kommunal integrationspolitik - såvel generelt som på konkrete enkeltområder -
samt at offentliggøre disse efter behov.
I
det kommunale forretningsordensoplæg til Integrationsrådet udgår “§ 1
Stk. 3. Integrationsrådet kan ikke behandle enkeltsager. Enkeltsager kan dog
danne grundlag for rådets behandling af principielle spørgsmål.”
Og
erstattes af følgende:
-
Integrationsrådet kan ikke behandle personsager, men kan tage initiativ til
drøftelse af de generelle aspekter af en række konkrete (person)sager, f.eks.
med et konfliktløsnings_ og forebyggelsesperspektiv.for øje.
-
Integrationsrådet har mulighed for at udtale sig offentligt i kontroversielle
sager, når Integrationsrådet finder det påkrævet.
-
Integratonsrådet kan anmode ledende embedsmænd i kommunen om at mødes med rådet
og komme med oplæg til rådet om udvalgte emner,
-
Integrationsrådet kan anmode de
kommunale forvaltninger om at undersøge/kortlægge forvaltningsområder, som
rådet finder relevante for dets arbejde, _ og fremlægge dokumentation og oplæg
for rådet
-
Integrationsrådet kan iværksætte en intern eller ekstern evaluering af
kommunens indsats på relevante områder - set i lyset af kommunens egne
formulerede succeskriterier.
-
Integrationsrådet kan invitere eksperter og andre typer ressourcepersoner,
såvel blandt de kommunalt ansatte som udefra - incl. fra etniske minoriteter,
til at deltage og holde oplæg for råde til belysning af et emne.
Integrationsrådet
kan ivæ rksætte oplysningsindsatser og kampagner
Integrationsrådet
kan selvstændigt rette henvendelse til andre myndigheder, foreninger,
virksomheder m.v. med forslag
Integrationsrådet
kan kan udtale sig til en offentlig redegørelse fra byrådet om kommunens integrationsindsats og mål på
integrationsområdet, som kommunen fremlægger med jævne mellemrum.og mindst
hvert andet år.
-
Integrationsrådet bør mindst 1
gang om årt selv rapportere til byrådet om dets arbejde. Og på basis heraf bør
der der efterfølgende afholdes et
møde med byrådet herom.
-
Efter nyvalg af integrationsråd betaler kommunen et intruduktionskursus med
deltagelse af det samlede integrationsråd. Og i øvrigt bør Integrationsrådet og dets enkelte
medlemmer bør sikres mulighed for
at deltage i relevante kurser med udgangspunkt i egne ønsker.
Kapitel
2
Integrationsrådets
sammensætning
§
2. Integrationsrådet består af max. 15 medlemmer med bopæl i Frederikshavn
kommune.
stk.
2. Medlemmerne udpeges af kommunalbestyrelsen blandt medlemmer af lokale
flygtninge_ og indvandrerforeninger eller andre tilsvarende personer i kommunen
samt blandt personer med tilknytning til arbejdsmarkedets parter,
skolebestyrelser, lokale foreninger i kommunen, kommunale embedsmænd og
kommunalbestyrelsen, jf. integrationslovens § 42, stk. 4.
Medlemmerne
udpeges efter følgende fordelingsnøgle:
Op
til 8 repræsentanter for de etniske minoriteter
2
repræsentanter for arbejdsmarkedets parter
1
repræsentant for foreningslivet udpeget af FUF/SIFK
1
kommunal embedsmand, kommunaldirektøren, som er sekretær
3
kommunalbestyrelsesmedlemmer
(Skolebestyrelse ???) Kommentar: Vel blot til
overvejelse næste gang, da sammensætningen vedr. år 2001 allerede er
effektueret.
Udpegningen
af medlemmerne sker efter reglerne i § 25 i lov om kommunernes styrelse.
Stk.
3. Integrationsrådets funktionsperiode følger den kommunale valgperiode.
Integrationsrådet forbliver i virksomhed, indtil udpegningen af nye medlemmer
af rådet har fundet sted.
§
3. Integrationsrådet afholder sit konstituerende møde snarest efter, at
kommunalbestyrelsen har udpeget rådets medlemmer, jf. § 2, stk. 2.
Kommunalbestyrelsen indkalder til mødet.
Stk.
2. På det konstituerende møde vælger integrationsrådet blandt sine medlemmer en
formand og en næstformand efter reglerne i § 24, stk. 1, i den kommunale
styrelseslov. Næstformanden fungerer i formandens sted ved dennes fravær.
Stk.
3. Kommunalbestyrelsen træffer beslutning om, hvilket medlem af
integrationsrådet der skal lede valget.
Stk.
4. Der foretages fornyet formands_ og næstformandsvalg, jf. § 3, stk. 2, 1.
pkt., hvis formanden eller næstformanden udtræder af rådet, eller hvis 2/3 af
rå_dets medlemmer beslutter dette. Valget optages som et selvstændigt punkt på
dagsordenen for det møde, hvorunder valget skal afholdes.
§
4. For hvert medlem af integrationsrådet, bortset fra de valgte medlemmer med
anden etnisk baggrund, udpeger den gruppe inden for kommunalbestyrelsen, der
har udpeget det pågældende medlem, en personlig stedfortræder. Stedfortræde_ren
deltager i integrationsrådets møder i medlemmets sted i ethvert tilfælde af
medlemmets fravær.
For
medlemmer af integrationsrådet med anden etnisk baggrund udpeges så vidt muligt
et tilsvarende antal strædfortrædere. Stedfortræderne deltager i
integrationsrådets møder i den rækkefølge, de er valgt, i ethvert tilfælde af
fravær af valg_te medlemmer med anden etnisk baggrund end dansk. ?
Stk.
2. Et medlem af integrationsrådet udtræder af rådet, hvis medlemmet ophører med
at have bopæl i kommunen, jf. integrationslovens § 42, stk. 3.
Stk.
3. Hvis et medlem eller en stedfortræder fratræder sit hverv eller dør, udpeges
et nyt medlem eller en ny stedfortræder efter reglerne i § 28 i den kommunale
styrelseslov.
Kapitel
3
Integrationsrådets
virksomhed
§
5. Integrationsrådet fastsætter selv sin forretningsorden, som efterfølgende
godkendes af byrådet. Det kan være formålstjenligt at den endelige
forretningsorden først vedtages på et efterfølgende møde - efter afholdelse af
kurset for det nyvalgte integrationsråd.
Stk
2(§ 5). Integrationsrådet afholder møde mindst 4 gange om året, dog
mindst 5 møder plus en kursusdag i indkøringsår. Den ordinære møderække
fastlægges ved rådets første møde i et kalenderår.
Stk.
2. Integrationsrådet afholder endvidere møde, når formanden finder det
fornødent, eller når mindst 1/3 af rådets medlemmer fremsætter anmodning herom
ved henvendelse til formanden eller sekretariatet.
Stk
3._ Mødeindkaldelser med dagsorden
skal offentliggøres bl.a på kommunens hjemmeside og i Lokalavisen. Og
der skal tilbydes abbonnementsordninger - bl.a pr email.
§
6. Formanden indkalder via sekretariatet til møde ved fremsendelse af udkast
til dagsorden senest 1 uge før mødets afholdelse.
Stk.
2. Hvis det er påkrævet, kan indkaldelse til ekstraordinære møder ske med
kortere varsel end 1 uge.
Stk.
3. Integrationsrådets medlemmer kan få optaget en sag på dagsordenen ved at
sende forslaget til formanden eller sekretariatet senest 2 uger før mødets
afholdelse.
Stk.
4. En sag, der ikke har været optaget på udkastet til dagsorden, jf. stk. 1,
kan ved mødets begyndelse optages på dagsordenen, hvis formanden finder, at
sagen ikke tåler opsættelse, og hvis dette kan tiltrædes af et flertal af
rådets med_lemmer. En sag kan endvidere optages på dagsordenen, hvis der er
enighed her_om.
§
7. Integrationsrådets møder er normalt ikke offentlige.
Stk.
2. Integrationsrådet kan beslutte, at andre personer end rådets medlemmer kan
deltage i et møde i rådet i det omfang, der er behov herfor.
Stk
3. - Integrationsrådet kan også
vælge at et møde skal være helt åbent for offentligheden, når det
skønnes at være formålstjenligt.
§
8. Integrationsrådets møder ledes af formanden og i dennes fravær af
næstformanden. Er formanden og næstformanden fraværende ved et møde, vælges der
en mødeleder ved stemmeflertal.
Stk.
2. Mødelederen formulerer det spørgsmål, som integrationsrådet skal stemme om.
§
9. Integrationsrådet er beslutningsdygtigt, når mindst halvdelen af rådets
med_lemmer er til stede.
Stk.
2. Integrationsrådets medlemmer kan kun deltage i rådets afstemninger, når de
er til stede under disse.
§
10. Integrationsrådets beslutninger træffes ved stemmeflertal, hvor intet andet
særligt er bestemt. Ved stemmelighed er formandens eller mødelederens stemme
afgørende. Et mindretal kan kræve sin opfattelse tilført rådets vejledende
udtalelser.
Stk.
2. Integrationsrådets vejledende udtalelser offentliggøres og sendes til
relevante myndigheder, organisationer og personer.
§
11. Medlemmerne af integrationsrådet er omfattet af forvaltningslovens regler
om inhabilitet.
Stk.
2. Et medlem, der er bekendt med, at der for den pågældendes vedkommende
foreligger forhold, som nævnt i forvaltningslovens § 3, stk. 1, skal snarest
underrette rådet herom, medmindre det er åbenbart, at forholdet er uden
betydning, jf. forvaltningslovens § 6, stk. 1.
§
12. Integrationsrådets medlemmer og personer, der deltager i rådets møder jf. §
7, stk. 2, har tavshedspligt efter lovgivningens almindelige regler herom. Jvf
(konkret henvisning )
§
13. Der optages referat af integrationsrådets forhandlinger og beslutninger. Et
mindretal kan kræve sin opfattelse tilført referatet. Udkast til referat
udsendes senest 14 dage efter mødets afholdelse til rådets medlemmer og
stedfortræderne for disse.
Stk.
2. Et referat betragtes som godkendt, medmindre et eller flere medlemmer af
integrationsrådet inden en uge fra modtagelsen af udkastet skriftligt
protesterer herimod.
Stk.
3. Godkendte referater fra integrationsrådets møder offentliggøres ved
fremsendelse til pressen og på kommunens hjemmeside.. Og der skal tilbydes
abbonnementsordninger til interesserede personer -herunder Integrationsrådets
suppleanter - bl.a pr email
Et referat offentliggøres ikke, hvis et
eller flere medlemmer af integrationsrådet protesterer herimod.
Stk
4. Mødereferaterne skal - udover beslutningerne - også indeholde et referat af forhandlingerne i en form
som kan tilgodese hensynet til den interesserede offentlighed - og især sådan
at også interesserede blandt de etniske mindretal får mulighed for at følge med og bidrage i
integrationsprocessen jvf §1
Kapitel
4
Sekretariatsbetjeningen
af integrationsrådet
§
14. Kommunalbestyrelsen stiller en kvalificeret sekretariatsbetjening af
integrationsrådet til rådighed igennem forvaltningschefen som sekretær .
Det
er sekretærens opgaver i samarbejde med formanden at forberede møderne i rådet,
skrive, oplæg, lave indstillinger, sørge for at rådet får de ønskede og i
øvrigt de relevante informationer, som er nødvendige for at gøre
Integrationsrådets høringsret til en realitet. Og dernæst skal sekretæren følge op på de indstillinger rådet
kommer med overfor byråd, forvaltning og offentligheden med særligt sigte på de
etniske minoriteter, - og være med til at påse, at Integrationsrådet bliver
bemærket af byrådet og forvaltningen. Sekretæren bør efter aftale med
integrationsrådet foranstalte at Integrationsrådets dagsordener, udtalelser og
referater oversættes til de
relevante sprog..Og efter behov skaffe den nødvendige tolkeassistance til
nytilkomne flygtninge, som er blevet medlemmer af Integrationsrådet
Stk.
2. Kommunalbestyrelsen drager endvidere i fornødent omfang omsorg for at holde
integrationsrådet orienteret om emner, der ligger inden for rådets formål,
herunder om den almindelige integrationsindsats i kommunen og om de
introduktionsprogrammer, der tilbydes af kommunalbestyrelsen.
Sekretæren
skal sålededes på det administrativt plan sikre integrationsrådet og dets
medlemmer den nødvendige adgang til data, oplysninger, eksisterende erfaringer
m.v. i den kommunale forvaltning, som er nødvendige for at Integrationsrådet
kan gøre sit arbejde jvf § 1
Sekretæren
skal have tildelt den nødvendige tid til en forventelig ekstra servisering af
de etniske medlemmer som kan vise sig nødvendig for at kompensere af deres dårligere udgangssituation
Hvis
integrationsrådet skal have sine synspunkter ud til en bredere kreds, kan der
også være behov for at kommunen, formidlet gennem sekretæren, stiller professionel journalistisk bistand til
at udarbejde f.eks. pressemeddelelser og informationsmateriale, evt. med
oversættelser til relevante sprog.
Det
kan også være en hjælp for rådet, at det igennem sekretæren har adgang til
uafhængig bistand udefra, det kan f.eks. være juridisk bistand eller
journalistisk bistand til at formidle rådets synspunkter.
Kapitel
5
Økonomiske
forhold vedrørende integrationsrådets virksomhed
§
15. Kommunalbestyrelsen afholder udgifter forbundet med integrationsrådets
arbejde på baggrund af et årligt budget fastlagt i samarbejde med
integrationsrådet.
Kapitel
6
Integrationsrådets
beretning
§
16. Integrationsrådet udarbejder hvert år en skriftlig beretning over rådets
virksomhed. Beretningen skal bl.a indeholde integrationsrådets
vejledende udtalelser om den almindelige integrationsindsats i kommunen og om
de introduktionsprogram_mer, der tilbydes af kommunalbestyrelsen - samt være
en slags situationsrapport om de etniske minoriteters forhold i kommunen
Stk.
2. Beretningen sendes til Indenrigsministeriet og til relevante myndigheder,
organisationer og personer samt pressen
-
både i papir og elektronisk form alt efter ønske
Stk
3. Der afholdes et møde med byrådet med udgangspunkt i Integrationsrådets
rapport
Kapitel
7
Ikrafttrædelsesbestemmelser
m.v.
Denne
forretningsorden er vedtaget af Frederikshavn byråd den ....... og træder i
kraft denne dato.
Stk.
2. Ændringer i og tillæg til forretningsordenen skal vedtages af
kommunalbestyrelsen.