Et åbent brev til alle politikere i det Danske Rigsfællesskab
DANMARK, GRØNLAND OG STORBRITANNIEN SKAL BRUGE DERES INDFLYDELSE TIL
AT SIKRE AT USAs "RAKETSKJOLD", NMD, IKKE ØDELÆGGER MEN BIDRAGER TIL
VERDENSFREDEN
Kære politikere i det Danske Rigsfællesskab,
Danmark, Grønland og Storbritannien har i øjeblikket en enestående
mulighed for at sikre at fremskridt mod den totale afskaffelse af
atomvåben fortsætter, fordi den strategiske vigtighed for NMD af
Fylingdales-basen i Nordengland og af Thule-basen i Grønland giver
disse tre lande to meget stærke kort på hånden. Hvis disse tre lande i
fællesskab forstår at spille disse kort rigtigt, kan de yde et
uerstatteligt bidrag til verdensfreden . De kan være med til at sikre
at USA lever op til den traktatmæssige forpligtelse til at arbejde hen
imod den totale kernevåbennedrustning, som USA skrev under på sammen
med Rusland, Kina, Frankrig og Storbritannien ved "the Nuclear Non
Proliferation Treaty Review Conference" (NPT-konferencen) sidste år.
Jeg retter en appel til jer om at gribe denne chance for at tjene
verdensfreden. General Lee Butler, øverstkommanderende for USAs
atomstyrker i årene 1991 - 1994, har advaret os om at vi ikke skal
tage det for givet at vi vil overleve en ny oprustningsrunde - med sit
indgående kendskab til hvor tæt vi har været på ragnarok under den
kolde krig, betegner han vores overlevelse dengang som ren og skær
HELD. Da vores fælles fremtid - og især vore børns fremtid - skal
afhænge af noget mere end held, f.eks. en civiliseret verdensorden
baseret på internationale traktater, skal vi aldrig tillade at vi
vender tilbage til den kolde krigs terrorbalance. Ingen formodet
trussel fra en "state of concern", som "slyngelstater" er blevet
omdøbt til, kan retfærdiggøre en ny terrorbalance, som kan være
resultatet af NMD hvis de internationale kernevåbentraktater falder
fra hinanden. Derfor, kære politikere, opfordrer jeg jer til at melde
klart ud til Præsident Bush og hans nye regering, således:
1. Hvis der virkelig findes nogen trussel fra Irak eller Iran, de
såkaldte "states of concern", mod USA, så er den forsvindende lille i
forhold til den trussel som Ruslands op mod 20.000 kernevåben udgør
mod USA og NATO. Derfor må USAs og alle andre NATO-landes første
prioritet være "de-alerting", d.v.s. at få USA og Rusland til at
aftale at begge parter ophører med at holde flere tusinde missiler i
højt beredskab. Derved kommer vi allesammen et skridt længere væk fra
den kolde krigs terrorbalance, som i virkeligheden slet ikke er
overstået endnu.
Og i øvrigt vil resten af verden gerne vide, hvor ægte truslen er fra
to fattige lande, overvåget af amerikanske satelitter, som
sandsynligvis ville smugle atombomber ind i USA hvis de skulle lave en
terroraktion. Hvorfor bygge raketter og risikere politisk og fysisk
selvmord ved et amerikansk første-slag eller gengældelses-aktion,
godkendt af en forenet FN? Kina og Rusland ville næppe stå i vejen, da
de selv kunne have grunde til at frygte terroraktioner fra fjendtlige
grupper. Og resten af verden vil også gerne vide, hvorfor USA ikke
kunne prøve at købe Irak og Irans "venlighed" når det ser ud til at
kunne lade sig gøre med Nordkorea. Til dette formål kunne USA bruge
nogle af de mindst 60 milliarder dollars som magteliten er parat til
at ofre på NMD.
2. USAs og alle andre NATO-landes anden prioritet må være at få
Rusland til at fortsætte sine nedrustningsbestræbelser med USA, så
verden bliver overbevist om at konkrete og irreversible skridt mod
opfyldelsen af NPT-traktaten sker. Ved at forpligte sig selv til den
totale afskaffelse af atomvåben har både USA og Rusland en
traktatmæssig forpligtelse til at reducere deres kernevåbenarsenaler
til et niveau hvor alle atommagter bliver inddraget i det sidste
nødvendige skridt - NUL ATOMVÅBEN. Fordi som så mange militære
eksperter - og jeres EU kolleger fra Irland og Sverige i "the New
Agenda Coalition" - har påpeget, er "deterrence" (afskrækkelse) falsk
tryghed, en illusion om beskyttelse, da den eneste ægte beskyttelse er
den totale globale afskaffelse af atomvåben.
Afskrækkelse er værdiløs mod selvmordsaktioner, eller mod utilsigtede
missilangreb - den slags uheld man kunne forvente i den nærmeste
fremtid, ikke fra en "state of concern", men med langt større
sandsynlighed fra et Rusland hvis atomstyrker er hærget af pengemangel
og forfald. Og NMD, hvis det nogensinde kommer til at virke, som mange
amerikanske eksperter tvivler på, vil først være parat allertidligst
om 5 år. I stedet for at blive fikseret på NMD skulle USA hellere
koncentrere sig om at få Rusland til at uskadeliggøre sine kernevåben
hurtigst muligt, da der er lange og tvivlsomme udsigter til at NMD
kunne yde beskyttelse mod et russisk atomvåbenuheld. Derfor er det
også vigtigt at udsende signaler til Rusland om gensidig tillid og
respekt, så USA og Rusland kan forhandle sig frem til en "de-alerting
aftale" og til yderligere reduktioner i begge landes
kernevåbenarsenaler.
Men indtil verden opnår målet NUL ATOMVÅBEN vil det være både ærligt
og klogt af jer politikere at fortælle civilbefolkningen sandheden.
Fortæl vi almindelige borgere at indtil vi opnår målet NUL ATOMVÅBEN
vil der altid være en vis risiko for et kernevåbenuheld, og at den
bedste beskyttelse i mellemtiden vil være at tage civilforsvarsøvelser
alvorligt, da forholdsvis enkle forholdsregler har gode chancer for at
reducere dødeligheden fra radioaktivt nedfald fra eksempelvis 90% af
befolkningen til 20%. Egentlig synes jeg det er jeres fornemste pligt
at forholde jer til en utilsigtet atomvåbenaffyring som en virkelig
mulig hændelse, og ikke kun en slags skrækkampagne fra
fredsaktivister. "Kursk" tragedien i august sidste år har med al
tydelighed vist at faren er ægte, og at det er ganske uansvarligt at
ignorere denne fare. Tillad mig at citerere fra artiklen "Russia's
blue water blues" fra januar i år i det anerkendte amerikanske
tidsskrift "Bulletin of the Atomic Scientists" (Vol.57, No. 1, 2001):
"IT WAS ONLY CHANCE THAT THE KURSK TRAGEDY DID NOT INVOLVE A NUCLEAR
MISSILE. THE WORLD MIGHT NOT BE SO LUCKY NEXT TIME".
Jeg vil stærkt anbefale at I får jeres embedsmænd til at læse
ovennævnte artikel meget nøje igennem, og at de giver jer en
fyldestgørende rapport om indholdet på dansk.
(Se www.bullatomsci.org/issues/2001/jf01/jf01chuen.html) . Jeg vil
ligeledes stærkt anbefale samme procedure for "Taking Nuclear Weapons
off Hair-Trigger Alert" i det anerkendte videnskabelige tidsskrift
"Scientific American", november 1997, da denne artikel bekræfter det
samme budskab
(www.sciam.com/1197issue/1197vonhippel.html).
Jo mere man funderer over budskabet i disse to artikler, jo mere
sandsynligt virker det, for mig i hvert fald, at her har vi den mest
sandsynlige årsag for USA's NMD planer - Pentagon frygter den
utilsigtede affyring af et russisk missil, men det Hvide Hus tør ikke
sige det højt, fordi amerikanerne er bange for at fornærme russerne.
Og derved skade forhandlingsklimaet Rusland og USA imellem. Det ville
jo ikke lyde særlig diplomatisk hvis USAs regering sagde lige ud til
den russiske regering, at Pentagon egentlig ikke troede på at Kreml
havde styr på sine missiler. Men lad os slå én ting fast med
syv-tommer søm; NMD vil være værdiløs mod et ægte gengældelsesangreb
fra Rusland, så USA taler sandt når det siger at NMD ikke er en måde,
hvorpå USA kan opnå nuklear overlegenhed over Rusland. NMD vil kun
virke - måske - mod et enkelt missil eller to, og derfor kan det kun
virke - måske - mod et russisk misil affyret ved et uheld. At USA
synes at have helt unødvendigt hastværk med at få NMD op at køre
skyldes nok at USA frygter, og med god grund, et russisk uheld i den
nærmeste fremtid, og at den farlige situation vil fortsætte mange år
endnu, da tidshorisonterne for fremskridt i NPT-processen er lange.
Alt for lange vil mange sige, da risikoen for et kernevåbenuheld
stiger for hvert år der går.
Derfor skal hele verden lægge meget stærkt pres på de to atommagter
til at udvise gensidig tillid, og til hurtigst muligt - og helst
øjeblikkeligt - begynde på forhandlinger til at reducere faren for
uheld. Derfor haster det med at få USA og Rusland til at "de-alerte"
og til at lade være med at spille "hårde negle".
Rusland har ikke råd til at udvikle nye våben når det ikke engang har
råd til at sikre sig mod uheld med de kernevåben det råder over nu. Og
USA har ikke råd til at spille højt spil overfor Rusland, da
amerikanerne sagtens kan undervurdere russisk stolthed, og ved at
insistere på NMD for enhver pris hurtigst muligt, kan sabotere deres
chancer for at opnå de mål som selveste George Bush har sagt er
vigtige - "de-alerting" og dybe nedskæringer i kernevåbenarsenalerne.
For at løse hele problemet kunne det efter min mening gavne med en
mellemmand, et tredje land som mellemled, som kan få USA og Rusland
til at udvise forhandlingsvilje. Et land - eller nogle lande - som
forstår USAs ægte bekymring og samtidig Ruslands behov for ikke at
tabe ansigt og blive ydmyget endnu engang efter kommunismens
sammenbrud.
Rent faktisk tror jeg, at netop Danmark og Storbritannien kunne være
velegnet til at spille mæglerrollen her. USA vil lytte til disse to
lande i kraft af Thule og Fylingdales, og i endnu højere grad, hvis
Storbritannien, Danmark og Grønland finder fælles fodslag, og aftaler
en fælles politik over for USA. Og Danmark og Storbritannien kan lokke
Rusland til at samarbejde ved at love fortsat økonomisk hjælp og
investeringer og en tæt kontakt til EU, så Russerne er sikre på at
deres meninger og holdninger når frem til EU-systemets top.
3. Den aftale som USA og Rusland når frem til, (eventuelt med
Danmark og Storbritannien som mellemled) behøver ikke nødvendigvis
hedde ABM-traktaten. Men NPT-processen SKAL fortsætte - fremskridt
mod den totale afskaffelse af atomvåben er målet som vi aldrig må
bringe i fare. Sådan kan man forstå General Alexander Piskunov, én af
Ruslands top-forhandlere i kernevåbenspørgsmål, hvis man læser Oleg
Odnokolenko's indslag "Kremlin ponders ameliorating stance on ABM" i
CDI Russia Weekly #137 ( 19 jan 2001 ) - se
www.cdi.org/russia/137.html.
Derfor skal Kina også inddrages i forhandlingerne. Hui Zhang, forsker
i "Science and International Affairs", Harvard University, forklarer
hvorfor i sin artikel "US must consider how missile defense plan will
play in China" (Boston Globe, 18 jan 2001).
Kina, forklarer Hui Zhang, med sine kun 20 langtrækkende atommissiler,
har god grund til at frygte at USAs planlagte NMD virkelig kunne
forhindre Kina i en gengældelsesaktion mod et amerikansk første-slag.
Og derfor kunne Kina se sig nødsaget til at bygge HUNDREDER af
missiler for at føle sig sikret mod et US angreb.
Derved, kære politikere, kunne et nyt våbenkapløb være begyndt, hvor
ikke kun russiske men også kinesiske langtrækkende atommissiler kunne
være rettet mod mål i NATO-territorium, heriblandt det Danske
Rigsfællesskab, i en krisesituation. Derfor efter min mening er den
nuværende NMD-debat så væsentlig, da en forhandlings-løsning SKAL
findes før USA fortsætter med sine planer. Alt andet vil være en
opskrift på en selvmorderisk ligegyldighed med det Danske
Rigsfællesskabs - og hele verdens - sikkerhed.
Man spørger sig selv om NMD virkelig er det værd, når man tænker på de
nye, eventuelt langt større trusler, som kunne være resultatet af NMD,
hvis kernevåbentraktat-regimet bryder sammen som følge af russisk og
kinesisk utilfredshed. Netto-resultatet kunne jo nemt være det globale
mareridt, at ikke-spredningsaftalen rives i stykker, og alle større
lande opruster. Herfra er der ikke langt til en global atomkrig før
eller senere, med ingen lande tilbage at flygte til, og ingen lande
tilbage som kan hjælpe med genopbygning bagefter. Alle som har læst
John Herseys forfærdende, men sandfærdig bog "Hiroshima" fra 1946, vil
forstå at global kernevåbenoprustning skal undgås for enhver pris.
Men hvis USA for enhver pris vil have NMD må det være Danmark og
Storbrit-anniens pligt, i samråd med Grønland, at gøre hvad de kan for
at forhindre at hele den globale fred trues. Det vil utvivlsomt være i
disse landes egne borgeres interesse hvis de kunne fungere som
mæglere, og som jeg allerede har forklaret, tror jeg at dette er en
realistisk mulighed. Jeg foreslår en konference hvor Danmark,
Grønland og Storbritannien er værtsnationer, og hvor USA, Rusland og
Kina skulle forhandle sig frem til en fælles løsning for
NMD-problemet. Frankrig skulle også være med så alle de officielle
("declared") atommagter er repræsenteret.
Man kunne godt forestille sig at Rusland accepterer USAs behov for NMD
som begrundet, som modydelse for et tilbud om dybe nedskæringer i
amerikanske atomarsenaler. Men hovedproblemet kunne være at Kina
stritter imod. Hui Zhang antyder dette i ovennævnte artikel. Det er
faktisk svært at se en formular som kunne tilfredsstille både Rusland
OG Kina.
4. Jeg vil alligevel påstå at der findes en løsning som kan
tilfredsstille samtlige atommagter, og hele verdens civilbefolkning
oven i købet. Løsningen hedder DEN TOTALE AFSKAFFELSE AF ATOMVÅBEN
INDENFOR DEN KORTEST MULIGE TID. Når nu de fem erklærede atommagter
Kina, Frankrig, Rusland, Storbritannien og USA er blevet enige om at
afskaffe atomvåben, hvorfor trækker de så tiden ud? Hvorfor går de
ikke i gang med at gennemføre projektet hurtigst muligt? De kunne
formodentlig være færdige om fem år - og så på det tidspunkt kunne FN
godkende udvikling af et NMD system som skulle beskytte ALLE lande mod
en stat som forsøgte at udøve nuklear afpresning når NUL ATOMVÅBEN var
en realitet. .
Og hvis det skulle vise sig at en "state of concern" havde et
atomvåben næsten klar til affyring om fem år, kunne FN gennemføre en
massiv fælles redningsaktion, og ved brug af massiv konventionel
overlegenhed tilintetgøre missilet i dets silo - og pågribe landets
regering, og anklage den for forbrydelser mod menneskeheden .
Naturligvis skal det være muligt for et land som kan fremlægge beviser
for en trussel at få FN til at godkende og iværksætte en
redningsaktion.
Den løsning til NMD-problemet som jeg tror vil kunne få størst
opbakning er derfor følgende: USA skal ikke droppe men udskyde sine
NMD planer indtil hele verden kan være med. Og i mellemtiden skal USA
og de andre atommagter have fuld fart på med at skrotte deres
atomvåben, så NUL ATOMVÅBEN bliver den endelige og bedste garant mod
et atomvåbenangreb.
Med hvad så med de andre medlemmer af atomvåbenklubben, d.v.s. de
lande som ikke er "states of concern", men som betragtes som
"uofficielle" atommagter, navnlig Indien, Israel og Pakistan? Ved
hjælp af en massiv diplomatisk indsats skal disse lande naturligvis
inddrages i atomvåbennedrustnings slutfase - NUL ATOMVÅBEN. Og
naturligvis skal FN give dem passende sikkerhedsgarantier som
kompensation for opgivelsen af deres atomvåben. Her skal alle
politiske og religiøse forskelle glemmes til fordel for verdens
vigtigste sag - at forhindre en ny global oprustningsrunde, som
lynhurtigt kan smadre alles drømme om en bæredygtig fremtid for deres
eget folk.
Det vil ikke nødvendigvis være nemt at få disse tre sidstnævnte lande
med - men hvis viljen virkelig er til stede i verdenssamfundet, vil
det kunne lade sig gøre. På slutfasens tidspunkt skal man huske på at
alle verdens økonomiske stormagter, EU inklusiv, vil være forenet i
deres ønske om at se en varig fred - og de vil kunne true stater som
ikke vil samarbejde med total økonomisk isolation. Ingen stat i den
moderne verden vil kunne modstå dette pres i ret lang tid før dens
økonomi - og dermed dens krigsmaskine - brød fuldstændig sammen.
5. Mit løsningsforslag vil mange straks afvise, nærmest per
automatik, som alt for idealistisk. Men er der noget andet alternativ?
Så lad den offentlige debat begynde - for den kommer vi ikke udenom.
Det kan ikke være rigtigt at en lille elite altid skal afgøre verdens
fremtid. Det kan alt for let ske, at eliten er i lommen på nogle rige
tilhængere, eller er forblindet af en bestemt religiøs eller politisk
tro. Atomvåben-debatten kræver at man sætter sig ind i nogle
grundbegreber, men i den sidste ende handler den om moral, og alle
normale mennesker har moralske værdier. Lad os komme i gang med at
diskutere atomvåben og moral, på en måde hvor også den almindelige
borger kan være med, så almindelige borgere kan være sikre på at
deres ledere træffer de bedste beslutninger om fremtiden. Almindelige
borgere har en ret til en mening om fremtiden - DERES skattepenge
bliver brugt til ledernes planer.
Alle født efter 1945 er vokset op under en konstant overhængende fare
for atomvåbnenes rædsler. Men det er ingen naturlov at det skal være
sådan! Vi kan sige STOP! NU HAR VI FÅET NOK! Og jeg tror at vore børn
og børnebørn, og alle fremtidige generationer, vil være os evigt
taknemmelige hvis vi gør det LIGE PRÆCIS NU! Kan vi bede om en større
belønning end deres evige taknemmelighed?
David Longworth
Thurøvej 18
DK - 8600 Silkeborg