13. marts 2001
MF KNUD ERIK HANSEN'S BREV TIL KURT STRANDK, PROFILEN
Kære Kurt Strand
Jeg mener ikke, at Karen Jespersen i Profilen her i aften svarede
korrekt på
de centrale spørgsmål om Uma ikke kunne have fået lov til at blive i
Danmark de 3 måneder der skulle til for at hun kunne søge om
familiesammenføring efter at hendes mand har været her i 3 år.
For det første er det ikke rigtig at hun ikke har kunnet søge fra
Danmark.
Der kan dispenseres fra den normale regel i udlændingelovens §9 stk 7
om
at man skal søge fra udlandet. Et af kriterierne herfor hedder:
- at ansøger har opnået tilknytning til landet i form samliv i 1½ år
med en
her i Danmark fastboende ægtefælle eller samlever, henholdsvis ½ år
ved
eventuelle fælles børn. Uma opfylder begge betingelser.
Styrelsen har endda selv i marts 2000 givet Uma lov til at søge om
familiesammenføring fra Danmark. Så hun har i praksis en gang fået lov
til
at søge fra Danmark.
Det er derfor både ifølge generel praksis og konkret i forhold til Uma
muligt
at Uma kan søge fra Danmark.
Det er heller ikke rigtigt, at Karen Jespersen ikke kunne give Uma lov
til at
blive i Danmark indtil hun kunne søge. Det er ganske vist ikke
indenfor
normal praksis at gøre det, men loven giver mulighed for det. I følge
§9 stk
2 nr 4 kan der gives tilladelse efter ganske særlige grunde. Der er i
forbindelse med lovgivningen og praksis fastlagt en række forhold, der
falder ind under denne paragraf - uddannelse, au-pair, missionær,
umulig at
udrejse, uledsagede flygtningebørn - dansk afstamning. Den bruges også
til at forlænge et besøgsophold. Altså en paragraf der bruges til
meget
forskelligt.
Det afgørende er imidlertid at den også kan bruges til enkelt tilfælde
når
der er andre særlige grunde. Det er der nævnt i loven er nemlig ikke
udtømmende for hvad den kan anvendes til. I jurist- og økonomforlaget
bog
Udlændingeret står der side 256:
"...de tilfældegrupper, der er nævnt i den gamle forarbejder til
bestemmelsen, kan som ovenfor nævnt ikke antages at være
udtømmende. Der er således tale om en i realiteten helt åben
bestemmelse, der overlader det til udlændingemyndighedernes skøn, hvor
disse særlige grunde foreligger."
Med andre ord paragraffen kunne anvendes til at give Uma lov til at
være
her indtil hun kunne søge om familiesammenføringen efter §9.1.2
(ægtefælle været her i 3 år). Der nævnes endda i Udlændingeret at den
er
anvendt i tilfælde med ægtefælder og barn (ikke helt parallelt
eksempel til
Umas - men samme problemkreds)
Det er rigtigt at det ville have brudt med en generel praksis for
anvendelsen
af §9.2.4., men det er vel også her at ministeren netop skulle have
gået
ind - som Thorkild Simonsen også selv definerede sin rolle.
Derfor var dine spørgsmål om Karen Jespersen syntes det var rimeligt
og
om hun ikke så skulle have reageret anderledes mere relevante end det
der
fremgik af Karen Jespersens svar. Hun havde en mulighed men det havde
krævet at hun havde sat sig op mod administrationen - ikke loven
Med venlig hilsen
Knud Erik Hansen
MF, SF