Kronik i Berlingske Tidende 5.9.2001
Lærestykket TAMPA
Af Andreas Kamm, Generalsekretær i Dansk Flygtningehjælp
Det norske skib Tampas redning af over 400 hovedsagelig afghanske
flygtninge i farvandet mellem Indonesien og Australien vil gå over i
flygtningehistorien som endnu et forstemmende eksempel på den
nationale modvilje og internationale afmagt, som disse års
flygtningearbejde er præget af. Episoden vil uden tvivl give stof til
mange efterfølgende diskussioner i den rige verdens hovedstæder, i
FN-systemet og i NGO-verdenen. I et år, hvor UNHCR (FN's
flygtningeorganisation) har fundet det nødvendigt at drøfte
Genevekonventionen med verdens lande, for simpelthen at få bekræftet,
at der er uformindsket opbakning til den, står vi igen med et eksempel
på det internationale samfunds manglende handlekraft, når mennesker i
nød har brug for en håndsrækning.
Australiens har opført sig uværdigt og pinligt, det samme gælder
Indonesien. Begge lande har underskrevet Genevekonventionen, som skal
sikre, at forfulgte mennesker kan finde beskyttelse. Alligevel har de
to lande spillet pingpong med over 400 menneskers skæbne og liv.
Verden har protesteret, skibskaptajnen har appelleret, men
australiernes holdning - og indonesernes med - har været ubøjelig,
brutal. Man har ikke villet lade Tampa sejle i havn uanset
flygtningenes kummerlige tilstand og man har sågar sat militæret ind
for at sikre at disse forpinte og svage mennesker ikke kom til at
betræde australsk territorium.
Foruden at demonstrere stor kynisme har begivenheden også udstillet en
række dilemmaer og problemstillinger, som verden fortsat tumler med
uden stor elegance og uden stort sammenhold.
Hvis vi begynder "tæt på", så er det forstemmende at konstatere, at
politikere i Australien, som det er tilfældet i en række andre rige
lande, mener de kan score mange indenrigspolitiske points på en rå og
inhuman holdning til et akut flygtningeproblem. Det er en deprimerende
kobling - som sættes i relief af en australiers statement til
verdenspressen: "Sænk skibet". Tænk engang, at man kan tabe et valg -
eller tror man kan - ved at gøre det eneste rigtige: at redde
flygtningene i land og vurdere deres flygtningegrundlag, så de der er
forfulgt kan få hjælp og resten sendes hjem.
I Danmark er befolkningens holdning til at modtage flygtninge, ifølge
en ny undersøgelse af Rockwool-fonden offentliggjort i Berlingske
Søndag, nu for alvor er ved at vende i en mere positiv retning.
Tilsyneladende er der derfor ikke grobund for den slags politiske
reflekser på vores breddegrader. Godt for det og lad os så håbe at
det samme bliver tilfældet i Australien, så den umenneskelige optræden
giver bagslag ved det kommende valg.
Men problemet ligger ikke blot i farvandet mellem Indonesien og
Australien.
Tampa og dens sørgelige last udstiller det manglende internationale
sammenhold - det som ellers går under betegnelsen "byrdefordeling"
eller "ansvarsfordeling" og som - hvis det fungerede - ville betyde,
at et enkelt land ikke kommer til at stå alene med et stort
flygtningeproblem. Australierne ønsker jo netop at sende et signal til
kommende flygtninge og indvandrere, så de helt bliver væk. Det fjerner
ikke forfølgelsen - kun beskyttelsen. Men australiernes pointe er at
de frygter en kommende flygtningestrøm til landet - en strøm man ikke
mener at kunne håndtere alene.
Det er altså nødvendigt med et stærkere internationalt sammenhold -
formidlet af FN - hvis vi skal undgå at enkeltlande fremover reagere
som australierne har gjort i Tampa-sagen. Set i det perspektiv er det
skuffende at FN's flygtningeorganisation (UNHCR) konstant skal kæmpe
med manglende finansiering af helt nødvendige indsatser.
Australske politikere er igen og igen citeret for sætningen:
"Menneskesmuglere skal ikke bestemme strømmen af indvandrere til
Australien". Under dette udsagn ligger to dilemmaer.
For det første har de rige landes restriktive politik overfor
flygtninge og indvandrere været med til at skabe et marked for
kriminelle netværk. Det handler om menneskesmugling - sikkert lige så
økonomisk lukrativt som narkosmugling. Visumkrav, streng asylpolitik,
sanktioner mod flyselskaber (der transportere mennesker uden de
rigtige papirer), fremskudte embedsmænd i andre landes
trafikknudepunkter m.v. er de konkrete elementer i denne politik og
disse indgreb lukker i stigende grad de legale veje til det som er en
menneskeret: at søge asyl. Flygtninge verden over er altså i stor
udstrækning henvist til de kriminelle netværk, hvis de må flygte.
For det andet udbygges dette "smugler-dilemma" gennem det forhold, at
også andre end mennesker med behov for beskyttelse kan benytte sig af
denne vej til en mulig bedre tilværelse. Det er altså en blandet
skare, der på irregulær vis transporteres til vore lande og kun en
undersøgelse af hver enkelts sag kan afgøre om den pågældende er
flygtning eller ej.
Også dette dilemma kalder på handling. Man kan ikke bekæmpe de
kriminelle smuglernetværk uden at gøre det lettere på lovlig vis, at
få sin flygtningesag vurderet. Som det er i dag tvinges en masse
mennesker ud på halve jordomrejser arrangeret af kriminelle
smuglerbander til en pris, der ofte koster en hel families opsparing.
Nogle får status som flygtninge, mens andre sendes tilbage igen og må
begynde forfra fuldstændigt blanket af efter rejsen rundt om kloden.
Der gives ikke nogen nemme løsninger, men man kunne måske skabe en
mere sammenhængende "nærområdestrategi", der gav flygtninge mulighed
for at få vurderet deres sag i umiddelbar nærhed af deres hjemland. De
behøvede så ikke at bruge deres egne og familiens sparepenge på at
komme om på den anden side af jorden for - måske/måske ikke - at møde
en accept af deres asylansøgning. De kunne få afklaret deres
muligheder hurtigt og tæt på hjemmet. Dette arbejde kunne forestås af
FN, men forudsætter selvfølgelig, at man
efterfølgende kan skaffe disse mennesker et sted at være og her taler
vi igen international byrde- og ansvarsfordeling. Europa og Danmark
må tage sin del af ansvaret.
En bedre mulighed for at få behandlet en flygtningesag tættere på
flygtningenes hjemlande, skal naturligvis være et supplement til det
system, vi har i dag. Det skal altså stadig være muligt at søge asyl i
Danmark.
Men det er ikke nok at lette muligheden for at få afklaret sin
flygtningestatus tættere på verdens brændpunkter og på den måde spare
en masse mennesker for en lang og bekostelig rejse. Verdens rige lande
er også nødt til at forstærke indsatsen i konfliktområderne. Det
handler om at støtte de mange fattige lande, som "bærer" 95 % af
verdens flygtninge allerede og at bruge langt flere ressourcer end
hidtil på at skabe økonomisk udvikling, opbygning af demokratiske
styreformer og etablering af respekt for menneskerettighederne.
Regningen vil blive stor, men er der andre veje? Alternativet er som
vi har set det i den sidste uge, at et enkelt land reagerer på sin
egen groteske facon, fordi tilfældighederne kommer til at råde.
I løsningen af dette enorme humanitære problem er Europa en
betydningsfuld deltager . Danmark har formandsskabet i EU næste
efterår. Skulle vi ikke holde flygtningedilemmaerne højt på
dagsordenen og fastholde Genevekonventionen som det faste fundament
under løsningsforslagene. I stedet for at overlade løsningerne til
enkelte lande med enkeltstående problemer.