Svar fra Enhedslistens byrådskandidat nr 2 på de 48 spørgsmål stillet af Frederikshavn Multietniske Forening.
Vedr. indholdet bag de spørgsmålsnumre der henvises til i svaret kan der i øjeblikket kun henvises til spørgsmålene på http://www.arnehansen.adsl.dk/011101Sporgsmaal-byraadskand.htm
Det originale svar ( idet der refereres til numrene i det oprindelige spørgsmålsnummer):
Fredag den 9.11. 2001.
Med
venlig hilsen
Erik Thyge Nielsen byråds- og
amtsrådskandidat for Enhedslisten - De rød-grønne
…………
Her du mine svar.
1. nej.
2. ja.
3. Ja.
4. ja.
5. ja.
6. ja.
7.
Hvis nydanskerne er villige til at gå ud på arbejdsmarkedet på samme
betingelser som gammeldanskerne, vil jeg rejse debat om problemet og inddrage
Integrationsrådet i et forsøg på problemløsning. Men jeg vil ikke spændes for
en muslimsk tørklædekampagne. Religion og arbejde skal ikke sammenblandes.
8.
ja. Og der skal ydes støtte og behandling efter behov. Også beskyttede jobs,
hvis det er muligt.
9.
Ja. Sprog- og samfundsundervisning skal bl.a. forbedres, og kravene til
fremmøde samt til undervisningens modernisering i form af projektarbejde og individualiseret,
skræddersyet vejledning og supervision skal øges. Folk, man regner med, stiller
man forventninger til. Nydanskerne skal inddrages i undervisningen, være
medansvarlige for dens tilrettelæggelse og gennemførelse samt dens løbende
evaluering.
10.
ja. Det er f.eks. vigtigt at yde personlig og faglig støtte til de unge under
uddannelse for at sikre, at de ikke falder ud af uddannelsen.
11.
ja. En nødvendig forudsætning for, at vi mennesker kan udvikle os til hele,
modne mennesker, er, at vore forældre er i stand til at udtrykke følelser via
det sprog, vi opfostres med. Den dag, nydanske forældre ikke længere behersker
deres etniske sprog så godt, at det at tale via det mere får præg af en
intellektuel proces, som når man som dansker f. eks. taler tysk eller engelsk
(hele tiden via cortex og ikke så meget via " hjertet", bør de tale
dansk i hjemmet. Men det udelukker jo ikke, at man stadig får gratis adgang til
at lære sit oprindelige etniske sprog, men nu blot som fremmedsprog i lighed
med f.eks. fransk, tysk eller engelsk. Det danske samfund skal have øje for den
rigdom, også økonomisk, det vil være, at kunne kommunikere med en fang række
lande via landenes sprog.
12.
ja. Vi/jeg anser det for særdeles vigtigt, at nydanske børn får en så god skolestart
som vel muligt.
13.
ja. Men vi mener, at det er yderst vigtigt, at disse forældre bringes til at
forstå, at deres børn trænes bedre såvel sprogligt som socialt i børnehaven,
hvorved de står bedre rustet til at klare sig i skolen og dermed senere i
samfundet. Står bedre rustet til at tage medansvar for egen læring og eget liv.
14.
Ja.
15.
ja.
16.
ja.
17.
ja. B1.a. også fordi tolkene for nydanskerne står som nøglepersoner.
nydanskere, der her succes med integrationen. Herved fremmes motivationen til -
og troen på vellykket integration.
18. ja.
19.
ja. Meget gerne. Vi vil i det hele taget gerne løbende være i dialog med FMF.
20.
ja
21.
At der tages initiativ til en drøftelse af integrationsrådets funktions-
område
og kompetence. Herunder forslag om politisk repræsentation i rådet.
22.ja. lige muligheder for lige kompetencer
på arbejdsmarkedet.
23.Nej. Lige muligheder for lige kompetencer,
også i kommunalt arbejde.
24.ja.
Det glæder mig, at "ubevidst" er sat i parentes, for det ubevidste kan
ikke bedømmes objektivt. Kan ikke li` spørgsmålet. Det smager af frelsthed, af
heksejagt og af vi er bedre, end de andre. Tror, vi kommer 1ængere via åben
dialog om objektivt tilgængelige facts.
25.Både
ja og nej. Jeg vil arbejde for, at den bedst kvalificerede ansøger altid bliver
ansat, om han/hun hedder Hansen eller Zadrin til efternavn er sagen
uvedkommende. Menneskerettighederne taler om lighed for loven og lige
muligheder. særbehandling er diskrimination. Enhver dansker har krav på
en værdig betjening af det offentlige. Ydes den ikke. Kan enhver klage. Kan
ikke li`spørgsmålet. Vi skal ikke tænke i etniske grupper. Vi skal tænke i
medborgere i Danmark. Alle med dansk statsborgerskab er danskere, uanset om de
kommer fra Thisted eller Teheran.
26.Nej.Tror
ikke, at denne fordumsfulde påstand holder stik. Den er et udtryk for
intolerence og mistænkeliggørelse. Et sådant spørgsmål, vil jeg betegne som et
grøftegravningsspørgsmål.
27.Nej.
Nej til begrænsning af vor hårdt tilkæmpede frihed. Det er sagen uvedkommende,
hvor man kommer fra. Er man den bedst kvalifiserede ansøger, får man jobbet.
Nej til kommunal eller erhvervsmæssig protektionisme.
28.Ser
mig ikke i stand til at besvare spørgsmålet. Men hvis det går på særbehandling,
er svaret nej. I konventionen om borgerlige og politiske rettigheder af 1966.
står der bl.a. "loven forbyder enhver forskelsbehandling og sikrer
alle ligelig og effektiv beskyttelse imod forskelsbehandling af nogen grund"
Med henvisning hertil er jeg skuffet over spørgsmålet. I konventionen af 1965
om afskaffelse af alle former for racediskrimation står der: --sikre ethvert
menneske ret til lighed for loven--" Det er per definition moralsk
forkasteligt at gøre godt mod èt menneske ved at gøre ondt mod et andet.
Menneskerettighederne siger, at vi er født lige, og at vi har lige ret til at
søge vor lykke, det gode liv. Men som demokratisk, frihedselskende menneske, må
og skal jeg tage afstand fra ethvert forsøg på at søge lykken på andres/den
andens bekostning. Det er uetisk. Og jeg vil bekæmpe jer med næb og klør, hvis
det er det, I står for!
29. Nej.
30.
Nej. Ligestilling er en ikke eksisterende fiktion. Ligeværd, lighed for loven
lige arbejde for lige evner. Vi mennesker er ikke og kan ikke ligestilles. Men
vi har krav på ligeværdighed og lighed for loven. Desuden kan vi oprette
beskyttede jobs m.v., hvis medborgere har behov herfor.
31. nej. samme svar, som under 30.
32. Det
er vigtigt, at alle medborgeres kvalifikationer stilles til rådighed for
fæ11esekabet. Man må tage udgangspunkt i disse menneskers forudsætninger på
samme måde som i forhold til alle andre. Ingen særbehandling.Deres
forudsætninger må op- eller omkvalificeres til arbejdsmarkedets løbende behov.
Der er ikke behov for særbehandling i form af beskæftigelsesterapi. Det fører
heller ikke til tilfredshed og positiv selvværdsfølelse. Nej parolen må være:
Du er dig, og du dur! - Særbehandling er, som omtalt i strid med
menneskeretskonventionen.
33. Er ikke enig i jeres tankegang. Vil ikke presses
ind i jeres systemtænkning.
34. Nej.
35. Tal
med dem om, at de kan have positivt udbytte af at konvertere denne negative
følelse til aktiv deltagelse i det rige frederikshavnske foreningsliv. Måske er
der noget ved "melodien" i deres personlighed, der ikke vækker
positiv genklang i erhvervslivet. Har f. eks. aldrig hørt om Tamiler,
vietnamesere eller kinesere, amerikanere, englændere o.s.v., der ikke er kommet
ind på det danske arbejdsmarked. Måske er de kulturelle forventninger for langt
fra hinanden, til at det kan lade sig gøre. Autoritære personlighedstyper har
man ikke rigtig brug for i et demokratisk arbejdsmiljø. Kunne der måske være
noget at arbejde med her?
36.
Nej. Der er i forvejen alt for stort pres på det danske samfund. 12.000
indvandrere er for mange. Vi producerer dårlige liv i menneskerettighedernes
3.
navn. Og det er umoralsk.
38.
Samfundet (lokalt som nationalt) må støtte i form af
undervisningsuddannelseskrav, så de nye danskere får mulighed for at
kvalificere sig til det danske samfundsliv og arbejdsmarked. Lige muligheder
for lige kompetencer må g21de for alle ny- som gammeldanskere. -Alle borgere
nye som gamle, der opfylder betingelserne for bistand i henhold til gæ1dende
regler modtager det under en eller anden form med et eller andet formål.
39.
At de nyankomne ufortøvent stræber efter af kvalifisere sig til at opfylde
kravene på det danske arbejdsmarked, således at de kan påtage sig ansvaret for
deres liv på lige fod med alle andre. Og således, at de via skatter og afgifter
kan bidrage økonomisk til opretholdelsen og udviklingen af det danske samfund.
Jeg forventer, nu da de er flygtet til et frit, demokratisk land, at de
tilstræber en omgangsform og atitydeform, der fremmer ligeværdighed og dialog.
At de er ansvarlige i den forstand, at de ikke idelig stiller krav om
særbehandling og særstilling. Har de ikke evne eller vilje hertil, vil jeg
høfligt, venligt , men bestemt henlede dem på Konventionen af 21. december,
1965, artikel 5, sik. 2. retten til at forlade ethvert land, herunder sit hjemand,
og til at vende tilbage til sit hjemland;
40. Ingen.
41. ja.
42. Nej. Dialogen skal være mellem politikere
og rådet.
43. Kan ikke forstå spørgsmålet.
44. Nej.
45. Nej.
46. Rådet skal være rådgivende og vejledende
i relation til de folkevalgte.
47.
At det politisk tilkendegives, at der er behov for løbende rådgivning og
vejledning.
48. Det danske samfund har forud for jeres
ankomst gennem 60 - 70 år været
præget af emigrationen fra land til by. Langt
de fleste danskere er i
forhold til by- og industri-
kommunikationskulturen 2.- eller 3.
rationsindvandrere.
Hele denne omlægning af danskernes levevis
har skabt megen politisk
og erhvervsmæssig dynamik; men den har også
på mange måder stillet
store menneskelige krav til fleksibilitet og
omstilling.
Selv er jeg 2.generationsindvandrer fra
landet. Jeg lever i dag i en
kultur, mine bedsteforældre ikke kendte, og
som mine forældre skulle
dels tilpasse sig til, dels tilpasse til dem.
Det sidste arbejdede de
på via Socialdemokratiet og Fagbev2gelsen.
Derud over var de også ak
tive i kirken. Min far, der var
fagforeningskasserer i SID i over 30
år, var således også medlem af menighedsrådet
som repræsentant for So-
cialdemokratiet. Byens socialdemokratiske
politikere og kredsens folke-
tingsmænd kom og gik således i mit
barndomshjem.
Som I kan se, tager integration tid. Ja, er
vel en evig proces, hvor
grupperinger i samfundet løbende udvikler
deres integration.
Mit råd til jer skal være: Gå ind i det
politiske og faglige arbejde.
Vær med til at bygge fremtidens Danmark. Et
Danmark for folket, det
klinger og gror! Plads for os alle ved
samfundets bord!
(Erik Thyge Nielsen fra liste Ø –
Enhedslisten – De rød grønne)