Diplomatfamilies flugt fra Congo-Brazzaville til sikkerhed i udkanten af Danmark

 

- fortalt af børnene Balthazar, Laetitia og moderen Rose Nzomono-Balenda, Bindslev:

 

til Arne Hansen, Frederikshavn Multietniske Radios program Dialog, som straks kan høres på http://www.radiofmr.dk/balenda.htm  (Se også http://www.radiofmr.dk/dialog/  med andre freds- og flygtningeindslag)

 

Den17-årige Laetitia fortæller om diplomatfamiliens pludselige og mærkelige afrejse fra Pretoria

 

Mødet med Bindslev med beboernes mediebestemte reaktion uden nogen individuel skelnen

 

Rose og Laetitia fortæller om baggrunden for krigen i Congo-Brazaville i 1997 mod den lovligt valgte præsident Pascal Lissoubas regering (1992-1997)

 

Den tidligere præsident Sassou Nguesso som kuppede sig til magten i Congo-Brazaville i 1997 , forsøgte umiddelbart efter at myrde faderen som var diplomat i Pretoria ved hjælp af bestikkelse, hvilket dog mislykkedes. Det sydafrikanske politi  kunne imidlertid ikke garantere faderens sikkerhed..

 

Derpå bad den sydafrikanske regering FN om at skaffe faderen og hans familie ud af landet og så sagde den danske socialdemokratiske regering ja til at tage imod familien. Det var hårdt for flygtninge at starte et nyt liv i Danmark, bl.a. pga. diskrimineringen via MEDIERNE .

 

Laetitia var for ivrig i skolen, så i næste skole tilpassede hun sig til de danske børns forventninger om tilbageholdenhed, så det kom til at gå godt

 

Medierne diskriminerer ved især at hænge minoritetsunge ud for udskejelser. Flygtninge Må bevare egen kultur da danskerne alligevel aldrig vil acceptere dem som danskere og åbenbart l fortsætter med at diskriminere på arbejdsmarkedet

 

Det er ikke nok at være dygtig. Laetitias velkvalificerede far har søgt talrige jobs uden resultat

 

Balthazar mener EU-lederne i Sevilla burde se i øjnene at de som tidligere kolonimagter der stadig opfører sig som kolonimagter, selv er med til at skabe asylsøgere i EU . flygtningestrømmene skal stoppes ved deres rødder. Altså skal de europæiske kolonimagter  ændre deres nykoloniale politik overfor tredjeverden og stoppe korruptionen overfor os. Danskerne ved det ikke men vi læser de franske aviser der informerer bedre om tredjeverdenen

 

Eksempelvis var franske interesser med til at vælte den demokratiske regering som deres far arbejdede for da regeringen ønskede en genforhandling af de oliekontrakter der var så favorable for det franske olieselskab Elf og korrupte franske politikere. Det franske olieselskab leverede nemlig våbnene til oprørerne En af de korrupte franske politikere Loick Le Floch sidder nu i fængsel for sin deltagelse. En historie der har været i de franske medier og  bragt verden rundt - blot ikke i de danske medier. Familien ser meget fransk TV fordi man der får mere information om verden end i dansk TV.

(Familien viser ivrigt  Jeunne Afrique Ecnomique frem og peger på de artikler som kan dokumentere deres oplysninger)

 

Rose siger nu direkte på dansk, ja der er nok demokrati i Frankrig,  men den franske regering handler ikke demokratisk i forhold til sine tidligere kolonier.

 

EU's topmøde i Sevilla ville ikke se i øjnene at det er deres egen magtpolitik overfor de tidligere kolonier, der skaber flygtningestrømmen til EU, siger Balthazar.  Og danskerne har heller ikke fattet det  - ellers havde deres statsminister ikke udtalt sig som han gør – tilføjer Laetitia.

 

Tredjeverdenen kan udvikle sig selv – uden at gøre sig afhængig af de rige vestlige lande, som vi  har set i f. eks i Østasien, mener Balthazar.

 

Familien Balenda koncentrerer sig nu om at integrere sig i Danmark

 

Dansk asyl og integrationspolitik bliver nu fremstillet klart negativt i den franske presse

Men den danske regering er i det mindste ærlige ulig franskmænedens hykleri  med deres kolonikrige samtidig med at de kritiserer andre, siger Rose

                                                        

De er 3 afrikanske ledere med på G8-mødet, men de skal ikke bare sige ja, men passe på ikke at lade sig binde,  se hellere på Gadaffis Libyen hvor der er fred og godt at være

 

Balthazar fremhæver at Senegal, Sydafrika , Namibia, Botswana og Ægypten er demokratiske lande i Afrika selv om Chirac har sagt der ingen demokrati er i Afrika.  Laetitia tilføjer, at der er kun problemer i de tidligere franske kolonier i centralafrika, hvilket dog af storebroderen bliver nuanceret med, at der også har været krig i Portugals tidligere koloni Angola i 26 år og i Sierra Leone tidligere engelsk koloni og i Rwanda og Congo som i sin tid var belgiske kolonier

 

En evt EU-stat skal så holde op med at behandle afrika som en koloni i modsætning til hvad de tidligere kolonimagter blandt EU-landene stadig gør.

 

Laetitia tror ikke på at hun sammen med andre kan påvirke dansk EU-politik

 

 

Tanker om hvad integration er:.

 

ER integration at få et arbejde og et godt liv - eller er det at blive dansker og få en dansk kultur påtvunget og snakke dansk? Integration skal give mulighed for at beholde noget af sin kultur. For selvom jeg bliver helt dansk vil jeg alligevel blive vraget af danske arbejdsgivere pga. min hudfarve, mener Laetitia. Nogle danskere siger endog, at vi flygtninge skal snakke dansk i hjemmet for at blive “integreret”.

 

Balthazar forstår integration som at udvise respekt for hver eneste kultur, at man går på arbejde og tager en uddannelse og når man respekterer loven. Det drejer sig ikke om man spiser kartofler og leverpostej  hver dag

Rose forstår integration som at lære sproget, at arbejde og ikke lave noget i strid med loven. Rose forstår ikke hvad det er danskerne forstår ved integration. I Frankrig var det nok at lære sproget og få et arbejde.

 

Laetitia mener danskerne skærer alle udlændinge over en kam. F. eks er vi congoleserne jo blevet påvirket af fransk kultur.  Og  det er uretfærdigt at sige at flygtninge som hendes  far ikke vil arbejde, når han har en hel mappe fyldt med jobansøgninger.

 

Børnene bliver påvirket mere i dansk retning og føler sig godt integreret. men når der så kommer nogen og siger man ikke er dansker fordi man ikke snakker godt nok dansk, så bliver man virkelig såret.

 

Balthazar fremhæver , at et velintegreret samfund må hvile på værdierne respekt, frihed og lighed så medlemmer af minoritetssamfund bliver ligestillet med andre - det kan ikke have snyderi og magtmisbrug som fundament.

Integration kræver etnisk ligestilling mellem minoritet og majoritet

 

Selvom familien er kristne så bliver de alligevel behandlet som om de var muslimer, fordi de ikke er danskere.

 

Til slut takker Laetitia på Balenda-familiens vegne alle de folk i Bindslev der har hjulpet med til deres integration.

 

Rose Nzomono-Balenda , holder gerne foredrag, f.eks. om flygtning i Danmark, om mit møde med kirken i Danmark.

Email rnbalenda@yahoo.fr, bbalenda@yahoo.com

 

Se mere herom på Tværkulturelt Centers hjemmeside

http://www.tvaerkulturelt-center.dk  

Ryesgade 68C

2100 København Ø

Tlf. 3536 6535 Fax 3536 6534

e-mail: tvaerkulturelt-center@mail.tele.dk