Demokrati hvad er det?
93.06.16 (forsøg
på) Definition
på det ideelle demokrati: ALADDIN:
Alle
interessenter bør have . - lige indflydelse på
og ansvar for - alle
fælles anliggender
- gennem aktiv
deltagelse i - kvalificeret samtale/dialog med det fælles formål, at
forliges under hensyntagen til alles interesser - på baggrund af fuld åbenhed
om informationer - og (i komplekse samfund) med beslutningstagningsniveau
nærmest muligt de berørte.
(Læs først 1-6 lodret – og så vandret)
Direkte demokrati - og specificeret til repræsentativt
demokrati
(jf. også b. om
vælgerkontrol og c.1-5 menneskerettigheder)
1. - Alle interessenter bør have Alle valgret
2. - lige indflydelse på Lige
valgret, alle stemmer vejer lige meget, ingen opstillings- og
- og ansvar
for spærreregler.
Partierne
repræsenteres i forhold til stemmetallene.
3. - alle fælles anliggender Folkerepræsentation kan
beslutte om alle samfundsanliggender
4. - gennem aktiv deltagelse i Ytrings-, forenings-,
forsamlingsfrihed
5. - kvalificeret samtale/dialog med
det fælles formål, at forliges under
hensyntagen til alles interesser Mellem vælgere og valgte, mellem de
folkevalgte indenfor eller imellem partierne
6. - på baggrund af fuld åbenhed om
informationer Alle
Folketings/regeringskandidaters planer skal fremlæges før valget samt at alle
det offentliges informationer principielt skal være tilgængelige for offentligheden
7. - og (for komplekse samfund) med
beslutningstagningsniveau nærmest muligt netop de mennesker, som det
vedrører - og uden indblanding.
Dvs. beslutningerne skal så vidt muligt flyttes nedad
fra internationalt niveau (globale- og regionale(EU)niveau
og til
- nationalt/lands-,
- amts- kommunalt niveau, -
og til lokale institutions/virksomhedsniveau
- civilsamfundsniveau med (parti)foreningsniveau,
nabolags, familie - eller individniveau,
MEN af hensyn til effektiviteten så må decentraliseringen
kun gå netop så langt, at man stadig kan tage beslutninger der kan løse et
problem på nødvendigvis netop det samme niveau, hvor også årsagen til
problemet ligger. Dvs. det kan også være relevant at argumentere for at flytte
beslutninger om et emneområde op på et højere/international niveau, f.eks EU eller FN (selvfølgelig forudsat at disse i øvrigt har demokratiske
beslutningsprocesser?)
Og ALADDIN gælder også som udgangspunkt i videst
muligt omfang hvis dialogen(p.5)
mislykkes, så det bliver nødvendigt med:
a.- afstemninger og accept af et princip om at et
flertals vilje skal respekteres af et mindretal af befolkningen/alle berørte(i
det direkte demokrati) - eller blandt befolkningens valgte repræsentanter(i
det repræsentative demokrati)
b. - og valg
af repræsentative demokratiske forsamlinger(repræsentativt demokrati)
viser sig nødvendige for at helheden/samfundet kan fungere.
- b.2 Og
ved folkets/interessenternes afgivelse/delegering af deres lovgivningsmagt til
valgte repræsentanter, (og ved Folketingets videredelegering af lovenes
administration til et regeringsapparat), så skal magtdelegeringen altid kunne
kontrolleres af folket gennem at de valgte i Folketinget lever op til punkt
4-7. Og i sidste ende gennem at de folkevalgtes mandat kun skal gælde bestemt
tidsperiode, hvorefter mandatet fra befolkningen skal prøves ved valg.
Altså når de folkevalgte i et parlamentarisk system
har udpeget en regering til at udføre lovene i det praktiske liv, så skal de
folkevalgte - og især mindretallet af dem også kontrollere regeringens administration
- og regeringens parlamentariske basis
skal fremme muligheden herfor jvf. ovenfor punkt 6.Fuld Information og
offentlighed i forvaltningen.
c.1. - Og
altså altid med respekt for mindretallets grundlæggende
menneskerettigheder: retten til livet, personlig sikkerhed, frihed fra
slaveri og diskrimination af enhver art også f.eks. af homofile, frihed fra
tortur og anden grusom og umenneskelig behandling.
c.2. - og mindretallets borgerlige og
politiske rettigheder: tanke- og trosfrihed, informationsret, menings- og
ytringsfrihed, forenings- og forsamlingsfrihed, lige ret for loven, ret til
at deltage i sit lands styre, militærnægtelse, frihed fra at slå ihjel,
ejendomsret af goder til nødvendig selvforsørgelse, (dvs.
frihed fra statens indgreb heri)
c. 3 - og mindretallets økonomisk-sociale-kulturelle menneskerettigheder:
social tryghed og rimelig levestandard, arbejde, hvile, sundhed, uddannelse,
bolig og kulturelle goder. (dvs. statens aktive støtte til at alle individer
stilles lige og derved får reel frihed til i mangfoldighed individuelt eller
kollektivt selv at stræbe , uden hvilken enhver tale
om valgfrihed og demokrati forbliver indholdsløs).
c.4. – og med respekt for ret til opretholdelse
af et økologisk bæredygtigt naturgrundlag og miljø - også for de fremtidige generationer på hele
kloden
c.5- Og hvis der alligevel sker
undertrykkelse af menneskerettigheder og ulovlig magtudøvelse på tværs af ALADDINS 7
principper, så har borgerne ret og evt. pligt(jf den internationale rets Nürnbergprincip
om modstandspligt) til civil ulydighed x)
og oprør med (ikkevoldelige midler), der
ikke strider imod dets mål, når grundlovens muligheder er udtømte?
x) http://www.arnehansen.net/960601CIVI.ULYDIGHED.htm