For at sikre at alle parter i konflikter fredsforhandlingerne i Sri Lanka kan komme til orde i Danmark bringes
LTTE-lederen
V .Prabhakaran`s årlige tale på martyrernes dag en.27.11.2004
On Wed, 1 Dec 2004 22:10:47 +0100, "Dansk
Sammenslutning af Tamilske Foreninger" <dstf@stofanet.dk> wrote:
Dansk Sammenslutning af Tamilske Foreninger
Sønderkær 449
7190 Billund
telefon : 75354771 / 60860260
E-mail :
dstf@stofanet.dk
www.prabhakaran50.com
Billund d.01.12.2004
(Dette er ikke en ordret eller officiel oversættelse af
Prabhakaran´s tale, tag derfor forbehold for eventuelle fejl. Den officielle
version er at læse på engelsk på http://www.eelamweb.com/leader/messages/herosday/2004/english/
)
Den tamilske nationalleder Hon.V.Prabhakaran`s årlige tale på matyrenes dag
den.27.11.2004
Mine kærlige og respektfulde tamilske folk!
Dagen i dag er en national dag. Det er
mindehøjtidelighedsdagen for martyrerne, som prissatte deres fædrelands frihed
højere end deres eget liv og som hermed ofrede deres liv for fædrelandet.
På denne nationale dag, hvor vi mindes martyrernes stærke
kampe og deres forskellige usammenlignelige ofre, vil jeg gerne bede jer være
bevidste om et vigtigt punkt.
Gennem tre
årtier i vores stærke frihedskamp har vi opnået mange succeser gennem vore
martyrers trofaste ofre. Vi gav fjenderne bagslag og overvandt kampene på
måder, som gjorde stort indtryk hos omverdenen. Vi tilbagevandt store områder
af vort land, som singhaleserne herskede over, og pålagde der vores styrelse.
Vi anlagde vores styrker til sammenlignelse for den Sri Lankanske regerings
våbenstyrke, som omverdenen gav støtte for. Vi indviede internationale lande i
vores tamilske nationale befrielseskamp og vendte deres opmærksomhed mod os.
Alligevel er vore martyrers drøm endnu ikke gået i opfyldelse. Vort fædreland
har endnu ikke opnået dets fulde frihed. Vore folk har endnu ikke fået deres
fulde frihed.
De tamilske historiske egne og områder og de der i
bosiddende tamilske folk er endnu ikke undsluppet fra de singhalesiske
regeringsstyrker. De lever, bliver tortureret og mishandlet i indelukkede åbne
fængsler. Mange folk, som blev revet fra deres rødder og som flygtede, kan ikke
vende tilbage til deres fødebyer og kæmper nu for livet i flygtningelejre. Vore
folks sorg og krise fortsætter. Fædrelandets frihed som vort mål og vore
martyrers trofaste drøm er endnu ikke fuldført.
Mine kærlige folk,
Vi er nu i en vanskeligere og sværere situation end
nogensinde i vores tamilske befrielseskamps historie. Der er hverken krig,
fuldstændig frihed, almindelige hverdag, midlertidige løsninger, ingen løsning
på det nationale problem, vi lever i en politisk intethed. Hvis denne politiske
intethed fortsætter, er det helt klart, at dette vil tage en stor del af vores
målbevidste kamp.
Det er nu tre år siden, vi indgik våbenhvile til de tre
årtiers uafsluttede og fortsættende våbenkamp. I ved alle, at under freden
prøvede vi trofast og målbevidst alle muligheder under fredens veje at finde en
udvej til det nationale problem.
Efter at vi tog Norge ind som den neutrale part i
forhandlingerne, deltog vores befrielsesorganisation i fredsforhandlingerne i
de forskellige landes hovedstæder med støtte fra Norge. De seks forhandlinger
som forløb over seks måneder blev ubrugelige og spildte. Alle de
underorganisationer, som blev oprettet til rehabilitering af folket, som
mistede deres hverdag og flygtede fra krigen, samt de underorganisationer, som
blev oprettet til genopbyggelse af krigsødelagte områder, stod til ingen nytte.
Mens dette stod på på den ene side, skubbede den Sri Lankanske regering vores
befrielsesorganisation til side og deltog alene i Washingtons arrangement om
nødhjælp til landene. Grundet dette blev vi skubbet ud fra at være de neutrale
deltagere. Vores organisation bestemte sig for at sætte en stopper for sådanne
aftaler bag ryggen. Vi bestemte os for denne beslutning for at vise vores
uenighed og skuffelse. Vi ville ikke bryde ud af fredsforhandlingerne og stoppe
vores forsøg på at opnå
frihed. Mens der var en pause under forhandlingerne, bad vi
regeringen under Ranil Wickramsingh om at udlægge lovforslag for et
midlertidigt selvstyre. For at hjælpe og give rehabiliteringshjælp til vore
krigsramte folk samt at genopbygge den ødelagte tamilske nation, fremlagde vi
vigtigheden i et midlertidigt selvstyre.
De tre lovforslag som Ranil Wickramsingh udlagde et efter
et, gav os ikke nogen tilfredsstillelse. Vi kunne ikke tage imod disse
lovforslag, da de indeholdt meget nedladende punkter indenfor styrelsen. Til
sidst bestemte vi os for selv at lave lovforslag for et midlertidigt selvstyre.
Vi fremlagde lovforslag for et midlertidigt selvstyre ved at tage imod folkets
meninger, samt ved at diskutere dette med tamilske politikere, jurakendte og
folk indenfor politik bosættende i udlandet. Dette lovforslag var nyt og
brugbart. Dette indeholdt forslag, som skulle dække vore folks nødvendige behov
i livet. Dette indeholdt krav som at påbegynde hjælp til at tilbageflytte
folket, rehabilitering, nødhjælp og at tilfredsstille deres behov hurtigst
muligt.
Dette midlertidige selvstyres lovforslag gav vi til Ranil
Wickramsinghs regering 1. november sidste år. Vi fremlagde også dette for
folket gennem forskellige foreninger og medier.
Mange internationale lande bød vores fremlagte forslag
velkommen. Disse lande viste tilfreds over, at de Tamilske Befrielsestigre for
første gang efter mange år har udlagt deres politiske tanker klart og tydeligt
i skrift.
Ranil Wickramsinghs regering afviste ikke vores fremlagte
lovforslag til et midlertidigt selvstyre. Regeringen sagde, at vores lovforslag
var meget forskellig fra deres udlagde lovforslag og vil gerne indgå i at
begynde på samarbejdet med vores lovforslag som udgangspunkt. Men samtidig
afviste det Sri Lankanske Frihedsparti groft vores lovforslag for et
midlertidigt selvstyre og dømte det til at være alene grundforslag for enestyre
for Tamil Eelam. Det Sri Lankanske Frihedspartis formand og præsidenten
Chandrika Kumaratunga gik et skridt videre og gik til handling. Allerede den
fjerde dag efter at vores lovforslag til et midlertidigt selvstyre blev
fremlagt, trådte Chandrika til pludselige handling, som skubbede den østlige
del af Sri Lanka ud i vanskeligheder. Da præsident Chandrika overtog
sikkerhedsministeriet samt tre andre vigtige ministerier, mistede Ranil
Wickramasingh styrelsen som politiker. Efterfølgende overtog præsident
Chandrika regeringen og heraf faldt Ranils regering.
Valgkampen, som fandt sted i starten af dette år, gav et
endnu større billede af konflikterne mellem singhaleserne og tamilerne. De
singhalesisk buddhistiske partier, som er imod friheden og en endelig løsning
på nationale problemer, fik gennem denne valgkamp mulighed for at tage del i
kampen om en vigtig post i den østlige Sri Lankas politiske styre. JVP, som er
et racistisk parti med gammeldags kommunistiske meninger og imod andre
religioner, og som er det tamilske folks fjendeparti, fik flere mandater under
denne valgkamp og fik tredje pladsen. Chandrika tog dette parti til sig som en
vigtig samarbejdspartner og dannede sig en ny regering. Denne regering
indeholdt partier med modsatrettede og krænkende meninger angående tamilers
nationale problemer.
Samtidig med at den sydlige del af Sri Lanka blev dækket med
singhalesisk buddhistisk styre, strålede den tamilske nation med ens mål i den
nordøstlige del, som er tamilernes område. Vi fik folkets store støtte til
vores frihedsorganisation. Vores frihedsorganisation blev æret for at være det
tamilske folks eneste repræsentant. Vi fik også folkets støtte for vores
lovforslag for et midlertidigt selvstyre. Den Tamilske Nationale Alliance, som
støttede de Tamilske Befrielsestigre og ærede dem for at være det tamilske
folks enerepræsentant, vandt med 22 mandater. Denne valgkamp skilte tamilerne
og singhaleserne som to lande som aldrig nogensinde. Den skilte folket i to
dele med deres forskellige meninger, følelser og mål.
Selvom der var regeringsskift i den sydlige del af Sri Lanka
og den politiske magt gik over til racistiske partier, ønskede vi at fortsætte
fredeligt med at opnå friheden. Vi gav ord til Chandrikas regeringsstyre gennem
regeringsfolket i Norge om, at vi gerne vil påbegynde fredsforhandlinger med
udgangspunkt i lovforslaget for et midlertidigt selvstyre. På dette tidspunkt
opstod der konflikter og problemer i regeringen.
Partiet JVP, som udgjorde en stor del af regeringen, afviste
groft at give det tamilske folk selvstyre og rettigheder gennem
fredsforhandlingerne. De fordømte også Norge, som stod som tredjepart i
fredsforhandlingerne. De afviste helt og holdent vores fremlagte lovforslag for
et midlertidigt selvstyre. De truede med at ville gå af fra regeringen, hvis
man begyndte fredsforhandlinger med udgangspunkt i vores fremlagte lovforslag
for et midlertidigt selvstyre. JVP, som var imod fredstalerne og imod en middel
løsning, udgjorde en kæmpe trussel for Chandrika. Denne fortsætter stadig.
På den ene side står det internationale ønske om at finde en
løsning på konflikten gennem fredens veje, og på den anden side står de
nødhjælpende lande med deres lån, som vi først må modtage, når der opstår en
fremgang efter påbegyndelsen af fredsforhandlingerne. På den tredje side står
den økonomiske nedgang i Sri Lanka, og således står Chandrikas regering med
vanskeligheder alle vegne. Regeringen står i den stramme situation, at hvis den
skal stå overfor disse vanskeligheder, er den nødt til at genstarte
fredsforhandlingerne med Befrielsestigrene. Men de interne problemer indenfor
regeringen samt uenighederne indenfor regeringen stopper genoptagelsen af
fredsforhandlingerne. Partierne indenfor regeringen har ikke et helt og enigt
synspunkt angående tamilernes nationale problem. Chandrika har vanskeligheder
med at genstarte fredsforhandlingerne på en enig vej, da hun har dannet
regeringen med samarbejdspartnere med forskellige holdninger. Den ene part af
samarbejdspartnerne er
singhalesiske buddhister og racister, og den anden part som
kun vil gå terrorens veje, og hæren som den tredje vil kun føre krig. Dette er
den sande situation, som finder sted i den sydlige del af Sri Lanka. Det
skjules for omverdenen, at partierne i regeringen ikke kan komme overens med
hinanden.
Vi fremlagde allerede vores forslag for et midlertidigt
selvstyre midtvejs under fredsforhandlingerne med Ranil Wickramasinghs
regering. United National Party giver os støtte til at påbegynde
fredsforhandlinger med udgangspunkt i vores fremlagte forslag. Men Chandrikas
regering kommer med et krav, som er modsat vores mening. Regeringen vil have,
at ethvert midlertidigt selvstyre skal forblive permanent styre uden nogle
former for ændringer. Mens vi spørger efter et midlertidigt selvstyre, ønsker
Chandrikas regering en permanent løsning på den nationale konflikt.
Der er vigtige grunde til, at vi presser på med at indføre
et midlertidigt selvstyre i tamilernes områder. Vore folk står med et meget
nødvendigt behov for hjælp og humanitære hjælp efter at have oplevet grusomme
hændelser under krigen. Flere tusinder lever et grusomt liv i flygtningelejre
efter at have været tvunget til at flygte fra deres hjemegn. Mange nødhjælpende
lande har tilbudt at hjælpe vore krigsramte folk med humanitær hjælp og
rehabilitering med større beløb. Det er derfor vigtigt at indføre et
midlertidigt selvstyre i nordøst, da der herfra kan gives humanitær hjælp og
rehabiliteringshjælp til vore folk samt at genopbygge den tamilske nation.
Selv efter våbenhvilen, efter tre års fred og efter seks måneders
fredsforhandlinger har vore folk endnu ikke opnået fred. Vore folk bærer på
tunge byrder, som de har så svært ved at håndtere. Vore folk venter først og
fremmest på en løsning på deres hverdagsliv. Derfor ønsker vi at genstarte
fredsforhandlingerne med udgangspunkt i vores fremlagte forslag og dermed
hurtigst muligt at indføre et midlertidigt selvstyre. Hvis der er eventuelle
bemærkninger til vores fremlagte forslag, kan disse diskuteres under
fredsforhandlingerne. Mit holdepunkt er først at indføre et midlertidigt
selvstyre og observere dets fremskridt nøje og derefter påbegynde talen om en
endelig løsning på den nationale konflikt. Vores krav er retfærdigt. Vi
udkommer med dette krav på baggrund af vore folks levevilkår.
Men Chandrika indbyder os til at tale om den endelige
løsning på den nationale konflikt. Hendes holdepunkt er, at ethvert
midlertidigt selvstyre skal forblive permanent styre uden nogle former for
ændringer. Vi kan komme med flere grunde til, hvorfor hun vil give første
prioritet til en endelig løsning på tamilernes nationale konflikt. For det
første kan det være for at tilfredsstille det racistiske parti indenfor
regeringen. Specielt kan det være for at tilfredsstille JVP, som er meget imod
vores fremlagte lovforslag om et midlertidigt selvstyre. For det andet kan det
være et skjult spor for at vise omverdenen, at hun sætter stor pris på at finde
en løsning på tamilernes nationale problem. For det tredje kan det være endnu
et skjult spor, at hun vil tale om en endelig løsning på tamilernes nationale
problem og dermed fortsat forlænge fredsforhandlingerne uden nogen endelig
løsning. Vi kan komme med flere
lignende grunde. Uanset hvilke grunde hun har, vil vi gerne sige en ting
helt
klart. Det er, at når man ser på Chandrikas skiftende
synspunkter et efter et, kommer det til syne, at hendes regering ikke vil give
det tamilske folk et midlertidigt eller et permanent selvstyre.
Jeg vil her ikke omtale historien om de grusomme taler om en
løsning på tamilernes nationale problem, vi havde med de singhalesiske partier
gennem de sidste halvtreds år. Dette er den sande politiske sandhed, som er
gemt i tamilerne fra Eelam og som ikke uddør med årene. Vores
frihedsorganisation vil ikke fortsat stå over for at blive narret og mishandlet
efter alle vores forskellige samtaler omkring sprogret, ligestilling og
selvstændighed gennem årene.
Regeringen med
dets partier som singhalesisk buddhistiske kræfter vil aldrig forstå det
tamilske folks politiske problemer. Ingen singhalesiske politiske partier vil
gå ind for det tamilske folks nationale problem. De singhalesisk politiske
partier vil hverken gå ind for, at den nordøstlige del er tamilernes område med
det tamilske sprog eller, at tamilerne er et selvstændigt nationalt samfund
eller, at tamilerne har retten til at gå fra det singhalesiske styre og leve et
selvstændigt liv. De har ikke hjerte eller gavmildhed til at forstå og hjælpe
tamilerne med deres nationale problem. Der er kun forskellige meninger og
holdninger at se indenfor regeringen i det sydlige Sri Lanka. Det overrasker
os, at Chandrika vil tale om en endelig løsning på tamilernes nationale
problem, når hun er overhoved for alle de racistiske partier indenfor
regeringen. Vores frihedsorganisation vil gerne fremlægge et krav til præsident
Chandrika, hendes samarbejdspartier og oppositionen United National
Party. Det er, at i skal tydeliggøre en holdning til
følgende punkter i jeres partier: tamilernes nationale problem, deres krav om
en nation og retten til selvbestemmelse.
Det er nyttigt
at genstarte fredsforhandlingerne omkring en endelig løsning på tamilernes
nationale problem, hvis medpartierne i regeringen i den sydlige Sri Lanka har
samme holdninger og er enige i de politiske vedtagelser. Ellers er der ingen
grund til at tale om en endelig løsning. Vi fremlagde vores lovforslag for et
midlertidigt selvstyre efter nøje at have set og forstået, at det tamilske folk
ikke vil få en retfærdig løsning fra de singhalesiske øverst stående politiske
partier. Vi fremlagde dette lovforslag som mål for at dække vore folks behov
med humanitær hjælp. Vi gav ord for, at vi gerne vil genoptage
fredsforhandlingerne. Men
Chandrikas regering kom med det skjulte spor, at de vil genstarte
fredsforhandlingerne med udgangspunkt i at finde en endelig løsning og sætte en
stopper for mulighederne for at opnå frihed. Chandrika skjuler alle modstandere
for friheden indenfor sin regering og giver Befrielsestigrene falske anklager.
Vi tror fast på, at omverdenen en dag vil
opdage Chandrikas sande ansigt bag facaden.
Vi kan ikke længere leve i en politisk intethed uden nogen
midlertidig løsning eller en permanent løsning, uden fast frihed eller uden et
lykkeligt liv. Den singhalesiske nation ønsker ikke at leve sammen med den tamilske
nation. Samtidig vil den heller ikke lade os skille fra den og leve et
selvstændigt liv. Vi kan ikke fortsat leve i mørke uden frihed, fred eller en
fremtid. Der er grænser for tålmodighed og forventninger. Vi er nået den
grænse. I denne vanskelige situation ønsker vi at give den Sri Lankanske
regering en vigtig meddelelse. Det er, at vi opfordrer dem til hurtigst muligt
at genstarte fredsforhandlingerne med udgangspunkt i vores fremlagte lovforslag
om et midlertidigt selvstyre uden nogen yderligere krav. Hvis den singhalesiske regering afviser
vores nødvendige krav og fortsat vil forlænge vore folks liv i sorg, har vi
ikke andre muligheder end at begynde kampen om vores nationale frihed. I vores
denne vanskelige situation beder vi om forståelse for vores nationale
problem fra bekymrede regeringer rundt om i verden, og vi
beder dem støtte os i at opfordre
den Sri Lankanske regering til at genstarte fredsforhandlingerne på retfærdig
vis.
På denne nationale dag, hvor vi mindes vores martyrer, som
omkom i kampen for vores fædrelands frihed, giver vi ord på, at vi vil
fuldfører deres drøm om landets frihed, uanset hvilke murer og trusler vi
møder.
Tamileelam d.27.11.2004