15. dec 2005
»Det er på tide vi siger fra« - forfatternes indsigelse
Udtalelse vedrørende etnisk diskrimination i Danmark.
I de senere år er der foregået en åbenlys diskriminering af
de etniske mindretal i Danmark både i sprogbrug og i lovgivning, senest vil man
nægte statsborgerskab til ikke-danskkyndige torturofre, en uhyrlighed, der
savner sidestykke i nyere dansk retshistorie.
Vores medborgere med muslimsk kultur- og trosbaggrund -
mange af dem danske statsborgere som vi selv og mange højtuddannede og
velintegrerede - bliver over én kam udsat for forhånelser af deres religion og
kultur, nedværdigende og diskriminerende omtale og usande kollektive
generaliseringer. Selv Folketingets talerstol bliver benyttet i dette øjemed,
og endog ministre udviser en ikke før set intolerance over for de etniske
minoriteter i landet.
Når Dansk Folkeparti med regeringspartierne som garanter og
ikke mindst som aktivt lovgivende medspillere udpeger en befolkningsgruppe med
en anderledes fremtoning, dvs. indvandrere og flygtninge, som syndebukke,
krænkes medmennesket i os alle. Vi glemmer, hvem vi er, og den rolle, vi som
danskere tidligere i historien har spillet, som hjælpere og beskyttere af de
svage og forfulgte. Vi tvinges til at se et etnisk mindretal udelukkende som en
anonym, ansigtsløs gruppe og ikke som mennesker, dvs. som vidt forskellige
individer med vidt forskellig oprindelse og personlighed, med hver sin særlige
livshistorie og tolkning af tilværelsen. Individet viskes ud, tilbage står den
fordomsfulde kliché.
Vi er i risiko for ikke længere at betragte vores muslimske
medborgere som mennesker på godt og ondt som os selv. I stedet er der i det
politiske liv og i medierne en tendens til udelukkende at se på dem som
kriminelle, samfundsskadelige elementer og som potentielle voldtægtsforbrydere
eller sociale klienter. Fremtrædende højrefløjspolitikere hæfter uvilkårligt i
offentligheden mærkater på vores muslimske medborgere som 'pest', 'baciller',
'kræftknuder', 'der venter på at blive mange nok til at slå os ihjel'. Vi
kender denne retorik fra historien, senest fra Balkan, hvor den var en bebuder
af de kun alt for velkendte etniske udrensninger. Der er tale om en glidebane
af moderat racisme, der allerede i flere henseender er slået over i
diskrimination og dobbeltlovgivning baseret på et: 'dem' og 'os'. En regel for
'os', en anden for 'dem'.
Regeringen har med sit medløb over for de anti-etniske
tendenser et klart ansvar for atmosfæren af stigende intolerance over for
landets etniske minoriteter, det gælder også i en vis målestok dele af den
politiske opposition samt medierne, der ofte ukritisk viderebringer
fremmed-fjendtlige synspunkter. Af samme grund angiver en stor gruppe af
indvandrere og flygtninge tonen blandt danske politikere og i medierne som en
hovedårsag til, at de ikke føler sig anerkendt, men derimod udelukket i landet.
Netop den menneskelige og sociale anerkendelse, der er så
afgørende for en vellykket integration, har det politiske og officielle Danmark
ikke i praksis villet give de etniske minoriteter. Af samme grund er risikoen
for en udpining af indholdet af retssamfundet og demokratiet nærliggende med
dets fundament af lighed for loven og mindretalsbeskyttelse.
Uden en reel social anerkendelse både i dagligdag,
arbejdsliv og i det politiske liv af de etniske minoriteter og deres store
menneskelige ressourcer vil en større del af ungdomsgenerationen blandt de
etniske minoriteter udvikle sig til en restgruppe, som vil blive fanget i en
ond cirkel af udstødelse og modstand, som man netop har set det i mange franske
byers forstæder. Uden reel social anerkendelse fra det danske samfunds side vil
risikoen for ekstreme tankemåders indpas og fundamentalistisk påvirkning kun
være stigende.
Der er sket et afgørende skift i Danmarks internationale
omdømme. Vi er ikke længere noget godt eksempel til efterfølgelse for spirende
demokratier rundt om i verden, heller ikke de lande, der står i kø for at blive
optaget i EU kan længere tage ved lære af os, hvis de ønsker at leve op til de
europæiske standarder for demokrati og menneskerettigheder.
I stedet for helhjertet og effektivt at tage fat om de store
sociale og samfundsmæssige problemer, der på grund af årtiers forsømmelser er
opstået som følge af den fejlslagne integration, udråbes indvandrere og
flygtninge som roden til alt ondt. I stedet for at afdramatisere og analysere
problemerne og søge saglige, praktiske og overskuelige løsninger, fremhæves
selv små konflikter på hysterisk vis som uoverskuelige, ja, så kulturelt og
religiøst betingede, at de kategoriseres som uløselige.
I 'danskhedens' navn har vi skridt for skridt vænnet os til,
at vi udviser vore mest udsatte medmennesker, skønt der består en begrundet
mistanke om, at de vil blive forfulgt, udsat for tortur eller simpelthen
forsvinde sporløst i deres hjemlande. Med lovgivningen som våben splitter vi
familier ad, skiller forældre fra børn, mænd fra hustruer og sender politisk
forfulgte i armene på deres forfølgere. En fremfærd, der i sin administrative,
rationelle umenneskelighed har mindelser om den behandling, de tyske jøder blev
udsat for, når de af det danske justitsministerium blev sendt tilbage til det
nazistiske Tyskland i 1930'erne.
Vi er inde i en farlig tilvænningsproces, der gør os døve og
blinde over for skreddet i vore værdier. Dagligt optrappes retorikken, dagligt
vokser doserne af aggressivitet i politik og medier, men vi hører det ikke
mere, ser ikke uretten, for vores målestok for demokratisk anstændighed synes
at være gået tabt.
Vi tror på det danske demokrati, på dets levedygtighed og
fundamentale sundhed. Vores historie er rig på umistelige moralske værdier, som
også bør lede os, når vi i fremtiden forsøger at navigere os frem i en verden,
der ikke længere er så overskuelig, som den var engang. Derfor må vi også
spørge os selv og hinanden, om det moralske skred, der er sket her i landet, og
den afmontering af vores humanistiske samfundsmodel, der i de senere år er
igangsat af et snævert folketingsflertal, skal have lov at fortsætte: Er dét
virkelig det Danmark, vi ønsker at leve i?
Vi lever et privilegeret liv, men følger der ikke også
forpligtelser med privilegierne? Er der ingen grænser for, hvilken
nedværdigende behandling af andre mennesker vi ønsker at leve lykkeligt med?
Anstændige mennesker findes inden for alle partier og alle
politiske retninger, og vi tror, at i Danmark er de anstændige endnu i flertal.
Det er på tide, at vi alle begynder at bruge den ytringsfrihed, som ikke blot
er vores grundlovssikrede ret, men også demokratiets fundament. Det er på tide,
at vi deler os efter vore anskuelser og dybeste overbevisninger, også og især
dem, der går på tværs af partiskel. Det er på tide, at vi siger fra.
Gør vi det ikke, vil vores fremtid blive præget af stadig
mere umenneskelighed og intolerance. Vi vil ende med et opsplittet og til sidst
uigenkendeligt og konfliktfyldt Danmark, som kun de færreste af os vil bryde
sig om at leve i.
Det handler ikke kun om etniske minoriteter. Det gælder også
det Danmark, vi indtil for kort tid siden havde grund til at være stolte over
at være medborgere i.
Suzanne Brøgger, Ib Michael, Benny Andersen, Klaus Rifbjerg, Stig Dalager, Kirsten Thorup, Carsten Jensen, Thomas Boberg, Henning Mortensen, Hanne-Vibeke Holst, Inge Eriksen, Per Schultz Jørgensen