Artikel af
Kjeld Pries tilsendt d. 21.12.2005
Præsteinitiativet - rent politisk
Det ser for mig ud til at Præsteinitiativet, udgående fra
tre små sogne i Østjylland, har stødt en Langballe, der vil gå over i de folkevalgtes
interne historie. Det vil forhåbentlig ændre lidt på den flove smag i munden på
tusindvis af danskere, som for længst har fundet grænsen for behandlingen af
vores flygtninge overskredet. Før julefreden sænker sig for alvor vil ca. 1
million kirkegængere, samlet til gudstjenester i propfyldte kirker landet over vogte lidt ekstra på, hvordan
deres lokale præst klarer velsignelsen af de udstødte, de forhånede, de syge,
de fattige, de mindste små, som der ikke var plads til i herberget.
Juleevangeliet har fået et nyt og uhyre aktuelt indhold takket være disse tre
præsters initiativ og deres fælles appel til kollegerne. Budskabet lyder: Det
er ikke anstændigvis politik, men fremmedhad, der udøves fra lovgivningsborgen
i vores hovedstad, og det er vores simple pligt at tage til genmæle. Hvis vi
tier, samtykker vi og undsætter samtidig vort kristne protestantiske livssyn.
På det grundlag vil jeg tillade mig et kort rids af
udviklingen - ikke kirkehistorisk, men rent flygtningepolitisk idet jeg
understreger, at analysen står helt for egen regning.
Tilbage i 1979 skete der noget på Christiansborg, som straks
blev opfanget af medierne. Den konservative gruppeformand Ib Stetter blev
citeret for over en kam at gøre "de fremmede" til ansvarlige for
narko-kriminaliteten. "De inficerer vores børn og unge" udtalte han,
og gjorde sig i samme øjeblik skyldig i en generalisering og en bølge af
fordomme, der siden har præget og overskyllet flygtninge- og indvandrerdebatten
i uheldig og opsplittende retning. Vi er i dag delt
i "os" og "de andre", og "de
andre" er gjort til fjenden.
Stetters udtalelser havde en vis klangbund i ret store dele
af befolkningen. Der var sejlivede og udokumenterede forestillinger om, at
"de fremmede" udnyttede vore sociale foranstaltninger mere end vi
selv gjorde. "De fremmede" havde i kraft af særforanstaltninger - der skulle hjælpe i integrationen - fået bedre, lempeligere skattevilkår
end os andre, De var grundlæggende mere kriminelle end os andre o.s.v.
Denne kappestrid på fordomme og løse påstande uden noget
eksisterende hold i virkelighedens statistikker fik hverken Socialdemokratiet,
SF, eller de Radikale nævneværdigt op af stolene. Dengang. Det eksisterende CD viste sig at indeholde nogle af de mest
fremmedfjendske MF'ere i sine rækker og forsøgte som et lille parti med
spærregrænsen som problem, at profilere sig med bastante meninger og udfald,
som kun Dansk Folkepartis MF'ere siden har overgået. Det holdt lige indtil Mimi
Jacobsen ca. ti år senere foretog en (beundringsværdig) udrensning i partiet,
som kostede en god del af medlemstallet, men gav CD en mere markant humanistisk
profil. Realiteten var, at stort set alle partier havde vælgere, der reagerede
og bryggede videre på mytedannelser om "de fremmede", mens de, der
mente, at der skulle tages - og
bevares - mere vidtgående humanitære hensyn forholdt sig tavse og lod de
professionelle beslutningstagere om at udrede paragrafferne. Så
længe Socialdemokratiet var ved magten, styret af de
radikale, kunne det vel aldrig gå helt galt.
Tilbage bliver, at den eneste bastion, der tonede nogenlunde
rent flag fra starten med rejste forespørgselsdebatter i folketinget og med
materiale, der tvang debatten ind i et fornuftigt leje, var det lille
ubetydelige og nystartede VS på venstrefløjen. Med ikonet Preben Wilhjelm som
en ivrig deltager og markant leverandør - af facts. Venstresocialisterne
fremlagde bl.a. en undersøgelse, der påviste at udlændingenes kriminalitet var en smule lavere end danskernes. Man
tilføjede hertil at det næppe ville holde i længden. De bolig- og
uddannelsesforhold, der stiller den opvoksende 2.generation af indvandrere
bagerst i løn- og arbejdskøen - de fleste var faktisk på det tidspunkt
børn endnu - måtte forvente at
skabe en øget kriminalitet og udvikle lokale bander af unge arbejdsløse
nydanskere, lød det. Præcis som
det ville ske under tilsvarende sociale forhold for andre unge,og netop som vi
har set det udfolde sig i de parisiske forstæder for nylig. Unge som går
amok fordi deres fremtidsudsigter er håbløse.
Det kriminalpræventive Råd har for ganske nylig fastslået at
vilkårene til trods er kriminaliteten blandt unge indvandrere ikke steget mere
i statistikken end kriminaliteten som helhed. Kriminaliteten i Danmark er nok
vokset betragteligt, men ikke mere markant for denne gruppe end for andre
grupper.
Det burde have været regeringspartiet med de respektive
socialdemokratiske ministre, der havde efterprøvet og imødekommet den
tiltagende mytedannelse omkring "de fremmede". Men det skete ikke.
Uroen over "de fremmede" var vakt langt ind i de eksisterende gamle
partiers rækker og medierne hjalp godt til. Populisten og partistifteren Mogens
Glistrup kom ud af Horserødlejren med et budskab om, at alle muhamedanere
skulle fjernes fra Danmark og herved var kimen til et religiøs betonet opgør
med den velkendte "vattede" imødekommenhed overfor
"fremmede" for alvor lagt. De fremmede var blevet til "de
andre" , personificeret som "fjenden". Samtidig var perspektivet
for den haderet, vi i de to seneste folketingssamlinger har set udfolde sig på
tinge - anført af to indvalgte
præstefætre, pastor Søren Krarup og
Jesper Langballe fra DF -
skabt. Pia Kjærsgaard har ikke lagt nogen afstand til fætrenes
udtalelser om den snigende islamiske besættelse af vort land , tværtimod støt og roligt bygget sit partis
voksende parlamentariske tilslutning og
indflydelse op herpå.
Debatten om asylpolitikken udviklede sig med disse nye
religiøst betonede fjendeperspektiver, og det var ikke længere noget spørgsmål
om vi havde råd til at huse de mange flygtninge, men i stigende grad
spørgsmålet om, hvad vi risikerede af kulturtab ved at huse disse
fremmedelementer. Beslutningerne i
Flygtningenævnet tog mere og mere farve heraf og lovstramning på lovstramning
fulgte under dække af at dæmme op for den øgede tilvandring.
På DF-folketingsmedlemmernes hjemmesider og i debatten har
man kunnet se diverse omskrivninger af: De formerer sig jo som rotter, og om
halvtreds år er Danmark domineret af indvandrere og forvandlet til en islamisk
stat".
Historisk må vi konstatere at Dansk Folkepartis opkomst i
1994 som et parlamentarisk parti, hvis stemmer man i modsætning til Glistrups
Fremskridtsparti måtte tage voksende notits af, medførte et brat skifte i både
Socialdemokraternes og de borgerlige partiers holdninger til den humanitære
side af indvandringen. Der var vælgerflugt på spil, som gjorde at især S. følte
sig truet til et kraftigt ryk til højre.
Havde man i midten af 90erne truffet et nøgternt politisk
valg, der hed: Nu vælter det ind over grænsen med flygtninge i et tal vi
dårligt ved, hvad vi skal stille op med. Vi må lukke ned for en tid, men
anstændigvis tage vare på dem, vi har fået til landet i nogenlunde
overensstemmelse med vore internationale forpligtelser, ville det have været
mere spiseligt og til at leve med. Også for vores vogtere af den kristne etik.
Men stramningerne skete vel mest af politisk fejhed overfor bevægelserne i
vælgerskaren og for at imødekomme den formodede vækst i fremmedhadet.
Danskernes ulyst til at blive nærmere udfordret på vores kristenkultur, som vi
alle har mere eller mindre dårlig samvittighed overfor som medlemmer, der kun
kommer til den årlige
"generalforsamling" er udtalt ikke inde i billedet,
før den sjællandske præst Leif Borg Hansen begynder at organisere flygtninge
under jorden. Den danske flygtningepolitik har hvilet på det paradoks - gang på gang i medierne fastslået - at når danskerne lokalt erfarede
hvilken skæbne, der var tiltænkt og lå bag de udviste de-facto-flygtninge ja,
så ændrede vi holdning, så stemningen snarere var for lempelser end for
stramninger. Der var altid plads til en til, når vi fik sagerne på nærmere
hold.
At mange danskere for en stor del bagom politikken på Christiansborg
har det samme syn og vilje til at hjælpe i nød, har den danske
udlændingepolitik ikke taget højde for i samme grad som de aktionerende
præster. Befolkningen er holdt
udenfor information af afgørelser i en række sager. Mange dagblade har besluttet
ikke at referere til enkeltsagerne, men henholde sig til principielle
afgørelser. At der i dag befinder sig et antal flygtninge gemt af vejen, huset
i folks kældre og på lofter er en lige så velbevaret hemmelighed, som det burde
fremgå at Udlændingestyrelsen ikke kan finde frem til dem og udvise dem. Den
slags hemmeligheder tilbageholder man ikke i et anstændigt demokrati. Det
bliver også omhyggeligt tilbageholdt hvor mange enkeltsager, omtalt i medierne,
der er blevet kaldt tilbage til
fornyet behandling, som har ført
til fornyet beslutning om udvisning. 40 var tallet under den forrige minister,
men det er umuligt at få klart svar i enkeltsagerne, medmindre man erfarer det
fra flygtningene eller deres advokater selv. Kun de sager, som har haft størst
og løbende mediebevågenhed, er blevet "grundigere" behandlet uden at
man af den grund kan hæfte ordet "seriøs" på afgørelserne. Der tages
ikke hensyn til andet end faren for offentlig bevågenhed. Det er Dansk
Folkepartis erklærede mål med stramningerne at udstøde så mange muslimer som
muligt af Danmark, og de sidder som bekendt på de magtfulde mandater, som
regeringen har brugt til at
gennemføre sin øvrige politik.
Ved valget i 1998 fik flygtningespørgsmålet således en
overdreven plads i både debatten og de enkelte partiers kampagner, stærkt under
pres af Pia Kjærsgaards gnækkende (undskyld) tilfredshed og hendes DF-troppers
frygt og ytringsfrie udfald mod
"de fremmede"
over én kam. Indtil kommunevalgets skærpede opmærksomhed om tonen på
DF-kandidaternes hjemmesider var der stort set "frit slav" på
fordømmelsernes tag-selv-bord.
De fremmede er nu blevet til islamister med en systematisk
og målrettet politik om at "nedgøre og udslette os, - de vantro hedninge - som skrevet står i Koranen (hvor meget
tilsvarende sludder kan vi ikke finde i Bibelens gl. testamente) Påstande om, at det er den danske blødsødne øllebrødsbarmhjertighed i
pagt med den danske kulturradikalisme,
der er skyld i, at vi i sidste instans kommer til at smuginvadere vores
egen kultur er gængs i enhver artikel fra fætrene Krarup og Langballe. Om nogen
har de blandet kristendom og politik og undsagt reglen om at præster ikke skal
blande sig. Hvis vi giver efter for vores karakteristiske (danske) trang til åbenhed, mildhed og frisind, vidsyn og tolerance, har vi
solgt os som slaver til den islamiske verdensrevolution.
Tilbage i 1998 begyndte verdenspressens korrespondenter, der
skrev om valget, at tage sig til
hovedet og spørge, hvad der var ved at ske i den danske offentlighed og med den
danske proportionssans. Man havde længe talt om et uhyggeligt, højredrejet
spøgelse, der gik igennem Europa, men havde hidtil friholdt Danmark og den
skandinaviske model for at lade den slags genfærd (Hitlers og Mussolinis
velsagtens) få indflydelse og slippe igennem. Da terrorhandlingen fandt sted
mod World Trade Center og USA den 11. september 2001 faldt til gengæld de
sidste bastioner af frisind og appel om forståelse og overblik i den danske
flygtningedebat. De andre blev
mere end automatisk til - fjenden, ja endda den beviselige hovedfjende.
Proportionsløs fokus på dette spørgsmål har betydet at tusindvis af bosatte
mennesker nu er udskreget som det største problem for værtslandet Danmark. Det
er lykkedes at lukke grænserne og sætte væksten i indvandrertallet drastisk
ned. Men det er også lykkedes at oppiske en stemning i den danske befolkning,
der bygger på modsætningen: Os imod dem -
de andre - fjenden. Samtidig med at vi har brug for arbejdskraften begynder
vi at håne deres legitime religionsopfattelse. Tro er kun fredet til en grænse,
hvor man i ytringsfrihedens navn vil afprøve effekten af en forhånelse. Ellers
forstår jeg og Præsteinitiativet
heller ikke, hvad JyllandsPosten egentlig satte sine tegnere til at afprøve med tegningerne af
Muhammed.
Oveni den fiktive stillingskrig mod stort set forsvarsløse
er det stadig mennesker af kød og blod, for hvem det er en voldsom belastning
at skulle slås med erindringer og traumer fra krig og tortur, at være drevet på
flugt uden et hjemland, at tåle
miskredit, madpakkeordninger, mere eller mindre grundløse påstande og ulidelige
ventetider og påmindelser om uønskethed. Endda afgørelser, der fortæller dem, at allerede udstedte
opholdstilladelser kan blive inddraget. Bare vent: Hvis dine traumer er så
stærke,at du ikke kan forsørge dig selv ved et almindeligt arbejde, hvis du
ikke er i stand til at lære ordentligt dansk, hvis du ikke kan oppebære
produktiv egeneksistens, så står du til udvisning!
Det er den holdning præsteinitiativet har besluttet at
aktionere imod ved at påstå, at det er fremmedhadet i os selv, der udgør den
største fare for landets fremtidige sikkerhed. I hvert fald som kristensamfund
er vi bragt på terminalstadiet. Samtidig siger de aktionerende præster at en
forkyndelse, som ikke tør forholde sig til den førte politik ikke er sin opgave
værdig.
Fra at være førende i verden, hvad angår parathed til at
hjælpe mennesker i nød, har vi bevæget os til at indføre en
familiesammenføringslov i strid med internationale regler. Regler, vi selv har
været i spidsen for at gennemføre. I kampen for at hindre tvangsægteskaber, går
vi ind for tvangsskilsmisser, skiller
familier ad, gør små børn faderløse, lader unge traumatiserede hustruer stå med
en forpligtelse og et ansvar, de ikke kan overskue, sender syge mennesker til
en uvis fremtid. Vi har samtidig gjort os til det næst mest restriktive land i
verden - efter Holland - i retten til at erhverve borgerrettigheder. Folk som
ikke kan bestå en danskprøve, som op imod 40 pct. af den danske befolkning
ville have vanskeligheder med, kan fra nu af udvises. For at opnå asyl lægges
der ikke humankriterier til grund. Flygtninge
fra et bestemt antal lande kan lige så godt undlade at søge. De vil blive
udvist pr. automatik. Det spiller ingen rolle om en
flygtning har lært dansk, er i gang med en uddannelse og bestræber sig på at
blive lovlydig borger. Mors hammer falder uden skelen, hvis ikke alle kriterier
er opfyldt.
På det grundlag bliver juleevangeliet nu oplæst i fyldte
kirker, på plejehjem, i skoler, på hospitaler, i menighedsforsamlinger overalt,
hvor julelysene skal tændes. Hvor mange drøje ord, hug og formaninger til
politikerne for disse skarnsstreger, der vil falde, er det lovligt svært at
forudse. At der stadig ikke er plads i herberget er det op til præstens egen
samvittighed og temperament at fortolke. Men foreløbig har 200 præster
besluttet at tage bladet for munden med udgangspunkt i at næstekærligheden
sande budskab er trådt under fode af haderetten, (min udlægning) at viljen til at hjælpe synes erstattet
af retten til at fordømme og fraskrive sig pligten til at hjælpe.
(Præsteinitiativets udlægning).
Det er på tide, skriver de fleste tilbage til sekretariatet,
at reagere. Vores alibi som præster er bragt i fare, hvis vi undlader at sige
fra. Det er ikke at blande sig i
politik, når mennesker bliver knust i det
politiske maskineri. Det er politikerne, der har overskredet
grænsen for tilladelig kristen etik og dermed bragt julens glade budskab i
fare. På det grundlag vil jeg i ydmyghed overfor den stand jeg selv
repræsenterer ønske hele Danmark Glædelig jul, og få nu ikke juleanden i den
gale hals!
Kjeld Pries, journalist og kommunikationsrådgiver
sekretariatsleder for Præsteinitiativet 2005/06
Startside for Præsteinitiativet http://www.arnehansen.net/051214praesteinitiativet.htm