Klumme bragt i Det
religiøse rum – Politiken d. 07.01.06 af Kaj Bollmann,
generalsekretær, Kirkefondet
Gud på menneskets side
Der kom som forventeligt vrede politikerreaktioner mod præsteinitiativet her op til jul mod den aktuelle udvisningspolitik og -praksis. Irene Simonsen (V) og Søren Espersen (DF) udstedte bandbuller mod præster, der ikke ”holder sig til at udlægge biblen” og ”blander politik ind i forkyndelsen”.
Lige så forventeligt kom der sure læserbreve fra folk, der var bange for at få julehyggen i kirken spoleret. Og fra enkelte linievogterteologer med angst for, at budskabet skulle gå hen og blive konkret.
Jeg havde egentlig også troet, at nogen på Politiken ville tage skarpt afstand fra initiativet. F.eks. Jarlner/ Jerichow, der jo med bogen ”Grænser for Gud” fra en anden side er enige med bandbullerne: religion har absolut ikke har at gøre i det offentlige rum, og religiøse argumenter ikke i politik. Men det gælder måske ikke helt så meget, hvis det er et anliggende, man indholdsmæssigt sympatiserer med?
Når Irene
Simonsens, Søren Espersens og andre bandbuller er noget regulært sludder, og
når Jarlners og Jerichows model ”religion ud af det offentlige rum” heller ikke
holder, er det selvfølgelig fordi de ikke har fattet, at religion og tro foregår i det virkelige
liv. Tro påvirker folks måde at forholde sig til virkeligheden på. Det gør en
forskel.
Martin A. Hansen
fortæller, at kristendommens indførelse i Danmark faktisk førte til afgørende
samfundsændringer: folk holdt op med at sætte pigebørn ud, folk holdt op med at
holde trælle, og blodhævn forsvandt. Ikke på en gang, men efterhånden.
Kristendommen var politisk, den forandrede menneskesyn og praksis.
Kristendommen foregår både i menneskers hjerter og tanker og i deres
virkelighed. Og det må slå gnister en gang imellem – f.eks når der er folk, der
mener, at vi på visse områder i samfundet er på vej tilbage til et førkristent
menneskesyn.
Det er et af
K.E. Løgstrups velkendte udtryk, at vi står med næstens liv i vore hænder. Det
er den grundlæggende etiske fordring. Den er ikke noget særligt kristeligt, men
en almenmenneskelig sag, og de krav, der springer ud af det, kan rettes til
ethvert menneske, kristent eller ikke.
Men det kristne
budskab formulerer denne fordring med en radikalitet, som går fra første til
sidste linie i det nye testamente. Fra fødslen i stalden og flugten over hals
og hoved fra Herodes’ terror-soldater til døden på korset og opstandelsen
forkyndes Gud som den, der er på vores side. Ikke på den ene eller den anden
side, men på det enkelte menneskes side – i døden, men også i livet.
Det er derfor
kirken kan og må være et rum, der hvor fordringen holdes fast og hvor vi er med
til at sætte ansigter og skæbner på konsekvenserne, når der svigtes. Ikke for
at sætte politikere i skammekrogen eller stille Gud på nogen retnings side; men
den kristne forkyndelse må udfordre os til menneskelig anstændighed, moralsk
anfægtethed og erkendelse af skyld og ansvar overfor dem, som svigtes.
Alt hvad der
siges og gøres i kirken såvel som andre steder siges og gøres med risiko for at
blive selvretfærdig og tage fejl. Men det skal ikke afholde nogen fra at sige
noget og gøre noget. Fordringen rammer ned i hver eneste præsts forkyndelse,
hver eneste menighedsråds arbejde med liv og vækst i menigheden.
Det er en
væsentlig side af kristen børnelærdom at blive opdraget til ikke at være
ligeglade med andre menneskers lidelse og nød. Vi skal fastholdes i evnen til
at kunne skamme os. Vi har behov for forsvarsværker mod kynisme og
samfundsmæssig råhed. Kirken er en af de få institutioner, som overhovedet har
overskud og idealer tilbage til at røre ved den opgave.
Og vi skal ikke
lade os skræmme fra at tage den op, hverken af religionsforskrækkede sækularister eller politikerbandbuller.
(Kaj Bollman)
Og selve præsteinitiativets udtalelse Skal der stadig ikke være plads i herberget ? http://www.arnehansen.net/051214praesteinitiativet.htm med links til andre senere indlæg