Frederikshavn d. 22.04.06
Hej
Arne
Jeg kan godt give nogle oplysninger, men er begrænset af min tavshedspligt, som alle ansatte skal tiltræde og som forhindre ansatte i at udtale sig til offentligheden overhovedet. Jeg kan nok finde min gamle ansættelseskontrakt frem og fortælle om, hvordan tavshedspligten blev opfattet på centret i Frederikshavn. Det kunne jo være at tidligere ledere var villige til også at fortælle om, hvordan oplysninger om centrene og beboernes forhold og de ansattes forhold skulle via ledelsen i København og det kun var Jørgen Chemniz, der måtte udtale sig offentligt.
Jeg (Søren H. Nielsen) har (20. april 2006) sendt følgende mail
til Rikke Hvilshøj …
Kære Rikke
Hvilshøj
Jeg synes det er tæt på en
skandale, når man inddrager DRK Asylafdeling i diskussionen omkring
flygtningecentrene. Kunne du ikke prøve at overveje følgende vedrørende
Udlændingestyrelsens og DRK Asylafdelings behandling af flygtninge de sidste 10
år, set i lyset af de økonomiske ressourcer, der trods alt er brugt
1 sammenstuvet
flygtninge på ganske få kvadratmeter med fælles køkken og ofte blandet
nationalitet i nogle tilfælde stridende nationaliteter i samme barak.
2 ladet ukompetent
personale stå for interview og behandling af traumatiserede flygtninge – stort
set ingen har en socialpædagogisk baggrund og ledelsen har ingen uddannelse,
der bare tangerer kendskab til de mange etniske forhold, som spiller ind i
dette arbejde.
3 ladet flygtninge med
psykiske og fysiske lidelser selv indordne sig i lejre med 3-400 flygtninge af
blandet herkomst og med forskellige traumer som ballast – flygtningene skal
selv lave regler og finde ud af at indordne sig under de meget snævre forhold,
der er i et flygtningecenter og hvis de ankommer efter lukketid – kl. 16.00 –
er det op til dem selv at finde ud af, hvordan de bedst kan indrette sig.
4 overlade til
forældre med typiske flygtninge traumer til selv at afgøre om de vil tage i mod
tilbud om børnehavepasning, skoleundervisning eller lade deres børn passe sig
selv på centret.
5 nedlagt et center i
Frederikshavn med enestående fysiske rammer – egen lejlighed - om end lille -
med køkken og egen indgang og meget gode faciliteter i form af boldbaner, egen
sportshal, helt nyt vaskeri, velegnede lokaler til undervisning, gode lokaler
til børnehave, ungdomsklub m.v.
6. kørt centret i
Frederikshavn med en tilstræbt belægning på 92 eller højere, hvilket har
resulteret i interne og eksterne flytninger uden hensyn til flygtningenes tarv,
men alene for at kunne holde centrets økonomi i balance. I nogle tilfælde fordi
økonomiske tildelinger fra Udlændingestyrelsen var halve år om at nå til
centrets kendskab – administrativt smøleri og inkompetance.
7 hvem har ført tilsyn med
centret i Frederikshavn og for den sag skyld de øvrige centre ud over
udlændingestyrelsen. Man ville hurtigt kunne konstatere, at der ikke var et
eneste center, der var indrettet til ophold ud over nogle få måneder, måske for
ganske få flygtninge op til et år, hvis faciliteterne ellers havde været
udnyttet fornuftigt i stedet for rationelt. F.eks. kunne et ægtepar nok trives
i Frederikshavn i længere tid, hvis man blev hjulpet dem lidt på vej med at
finde sig til rette, men at stuve 4 personer – i nogle tilfælde flere – sammen
i de små lejeligheder i længere tid – op til 5 år – er uanstændigt, især når
det kun skyldes hensyn til økonomi, at man ikke har kunnet slå 2 lejeligheder
sammen. Eller leje flere lejligheder ude i byen – den såkaldte anneks-ordning.
8 hvem har det
egentlige ansvar for mange års dårlig behandling af flygtninge, når
Udlændingestyrelsen svigter og fejler i deres ansvar, bl.a. ved at lade
inkompetente folk stå for asylcentrene. Prøv lige at se på, hvilke forudsætninger
Jørgen Chemniz og hans stab har haft (uddannelsesmæssig) og se lidt på, hvordan
den økonomiske forvaltning er blevet håndteret gennem mange år.
9 hvad bliver der af det
inventar, som stammer fra nedlagte centre. Fra Frederikshavn er der kørt mange
containere på lossepladsen fyldt med brugbart inventar både fra lejlighederne
og fra kontorerne, hvem tager stilling til, at det skal på lossepladsen og ikke
sælges på auktion til fordel for DRK. Hvad står der på lagrene på kasernen i
Randers og på hovedlageret i København, som kunne omsættes til kontanter til
hjælpearbejde eller sendes ud, hvor der var brug for det – f.eks. Rumænien.
Blot nogle eksempler
på, hvorfor flygtninge mange gange føler de bliver behandlet som kvæg. Udtryk
som jeg personligt har taget skarpt afstand fra, men som jeg må erkende i mange
tilfælde er meget rammende – sørgeligt.
Da medarbejder og
tidligere medarbejdere i DRK er underlagt tavshedspligt, kan det være
vanskeligt at få belyst forholdene i centrene som de virkelig er og har været,
lad mig nøjes med at sige, at der er meget langt fra de fine formålsparagraffer
til virkeligheden og det synes jo mærkeligt, at de kommuner, der har overtaget
driften af centre kan gøre det både bedre og billigere. Med lidt research kunne
der helt sikkert afdækkes forhold, som det er på høje tid at få forbedret og få
ansvaret overflyttet til kompetente personer, som i højere grad findes hos
kommunerne, som både har prof. sagsbehandlere, økonomer og edb-folk for slet
ikke at tale om prof. personalefolk til rekruttering af medarbejdere til et så
menneskeligt følsomt område.
Du skulle prøve at kontakte
psykiater Bente Rich og få lidt uformel orientering om forholdene evt. hendes
syn på ovennævnte punkter.
Jeg håber, du nu endelig kan
få skaffet bedre forhold, det kan helt sikkert ske uden der behøves væsentlig
mere økonomi tilført området, bare det blev drevet lidt mere professionelt.
Flygtninge er hovedsagelig meget nøjsomme og tolerante bare de behandles
ordentligt og får nogle enkle regler at indordne sig under.
Brev fra Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration stilet
til Søren H. Nielsen d. 12. juni 2006
Kære
Søren H. Nielsen
Tak
for din e-post af 20. april 2006 vedrørende de danske asylcentre.
Jeg
er enig med dig i, at vi skal have nogle forsvarlige remmer for asylansøgere,
der kommer her til landet. Det mener jeg faktisk også at vi har.
Vores
behandling af asylansøgere lever fuldt ud op til internationale standarder.
Asylansøgere tilbydes advokatbistand i forbindelse med asylsagens behandling i
Flygtningenævnet, kost og logi, fornøden sundhedsbehandling samt undervisning
og aktivering. Asylbørn er i øvrigt undervisningspligtige. Det er således ikke
korrekt, at forældre til asylbørn selv skal tage stilling til, om de vil sende
deres børn i skole.
et
ophold på et asylcenter i Danmark bør være af midlertidig karakter. Den samlede
sagsbehandlingstid i asylsager, er nu nede på gennemsnitligt 7-8 måneder. Det
er i den forbindelse væsentligt at være opmærksom på, at asylcentrene i vidt
omfang bebos af afviste asylansøgere, der kan og skal rejse hjem. De vælger
selv at forlænge deres ophold i Danmark, fordi de ikke ønsker at udrejse i
overensstemmelse med den beslutning om afslag på asyl, som asylmyndighederne
har truffet efter en meget grundig, individuel og konkret vurdering af sagerne.
Jeg
er imidlertid meget opmærksom på, at lang opholdstid på et asylcenter – uanset
man kan og skal udrejse – kan være belastende for den enkelte asylansøger og
evt. børn. Jeg har løbende kontakt med operatørerne, der driver asylcentrene,
om forholdene på centrene, og jeg har for nylig fremlagt en plan for, hvordan
vi kan forbedre tilbuddene til især asylbørnefamilier.
Det
skal ske gennem en forbedring af boligkvaliteten og de fysiske omgivelser på
asylcentrene. Herudover styrker vi aktiveringen og den sociale indsats. På
børneområdet gennemføres en række initiativer med henblik på at give børn og
unge mere struktur og indhold i hverdagen – bl.a. gennem
modersmålsundervisning, udvidet SFO-tilbud m.v. Endelig styrkes rådgivnings- og
oplysningsindsatsen for at motivere afviste asylansøgere til at rejse hjem.
Baggrunden
for beslutningen om at lukke Center Frederikshavn er det stadig faldende antal
asylansøger i Danmark. Antallet af asylansøgere på centrene er siden 2001
faldet fra næsten 11.000 personer til ca. 2.200 personer i dag. Det har derfor
været nødvendigt at tilpasse antallet af pladser i asylsystemet. Således var
der ultimo 2001 56 asylcentre i Danmark – i dag er der 9.
Som
led i denne meget omfattende tilpasning har Udlændingestyrelsen i samarbejde
med Integrationsministeriet og Dansk Røde Kors besluttet at driftstoppe bl.a.
Center Frederikshavn.
Indkvarteringssystemet
sammensætning af opholdscentre og udsendelsescentre afspejler at ca. 60% af de
indkvarterede på nuværende tidspunkt befinder sig i udsendelsesfasen. Der er
derfor ikke længere behov for at beholde det samme antal opholdscentre, da en
stor del af de afviste asylansøgere indkvarteres på udsendelsescentrene i
Sandholm og Avnstrup.
Det
er udlændingestyrelsen, som fastsætter reglerne for afhændelse af inventar,
herunder donationer. I forbindelse med nedlukning af et asylcenter er det Dansk
Røde Kors, der sammen med et auktionshus vurderer, om der er basis for at
afhænde inventaret på en auktion. I visse tilfælde doneres til organisationer
med humanitært formål, herunder f.eks. hjælp til børnehjem i Rumænien. Der er
således også ved nedlukningen af Center Frederikshavn afholdt auktion.
Jeg
har forstået, at personalet i Dansk Røde Kors Asylafdeling er uddannet inden
for det felt de beskæftiger sig med. Jeg kan kun påskønne det store arbejde
Danske Røde Kors, herunder det arbejde personalet udfører for, at sikre at
forholdene for asylansøgere er så godt som muligt i asylcentrene.
Med
venlig hilsen
Rikke
Hvilshøj
sign