Høring om frivilligpolitik
Ny Frederikshavn Kommune indbyder
foreningerne til høring om vedlagte forslag til frivilligpolitik, herunder
kriterier for økonomisk støtte til det frivillige sociale arbejde.
Forslaget er udarbejdet af en arbejdsgruppe bestående af
o Niels Tonsgaard, Frederikshavn Frivilligråd – Støtteforeningen Knuden
o Gurli Nielsen, Frederikshavn Frivilligråd – Handicaporganisationen PTU
o Anette Jørgensen Frederikshavn Frivilligråd - Natteravnene
o Kaj Hansen Skagen, Dansk Handicapforbund
o Kirsten Schou Skagen, Ældresagen
o Søren Holm Kristensen, Sæby Frivilligt Samråd
o Anker Pedersen, Sæby - Ældregrupper
o Jørgen Madsen, Sæby Frivilligt Samråd - selvhjælpsgrupper
o
Sundhedskoordinator Edith Mørup, Skagen
Foreningerne kan udtale sig om forslaget, der forventes behandlet i Frederikshavn Sammenlægningsudvalg ultimo november 2006.
I nuværende Skagen Kommune kan alle frivillige, sociale organisationer indsende høringssvar.
I nuværende Frederikshavn Kommune er det Frivilligrådet, der er høringspart, og
i nuværende Sæby Kommune er det Frivilligt Samråd, der er høringspart.
Det betyder, at foreninger i henholdsvis Frederikshavn og Sæby skal indsende deres høringssvar gennem Frivilligrådet eller Frivilligt Samråd.
Frivilligrådet og Frivilligt Samråd sørger selv for fordeling af forslaget
blandt foreningerne.
Høringssvarfrist overfor kommunen er senest søndag d. 10. september 2006 og svarene skal derfor være Frivilligrådet i Frederikshavn i hænde senest den 06.09.06
4. Udgave 15. maj 2006.
Sammenskrevet i Sund By Skagen.
Forslag til Frivillighedspolitik for Frederikshavn Kommune.
Bemærkning: Kursivskrift
er forslag, hvor arbejdsgruppen har delte meninger.
1. Baggrund.
Frivilligt socialt arbejde har været kendt i Danmark i mange år. I de seneste år er der blevet større interesse omkring dette arbejde, og der er vedtaget en lov om socialt service (§115) § 18, der forpligter kommuner til at samarbejde med de frivillige organisationer og foreninger samt yde økonomisk støtte til det frivillige område.
Det er Frederikshavn Kommunes holdning, at det frivillige arbejde er et supplement til den kommunale forvaltnings tilbud og kommunen betragter de frivillige sociale foreninger og organisationer som samarbejdspartnere.
At der fokuseres på det frivillige arbejde skyldes bl.a. erkendelsen af at,
2. Principper
Frederikshavn Kommune har det overordnede ansvar for den sociale indsats i kommunen.
Frederikshavn Kommune vil ikke erstatte eller supplere de nuværende lønnede arbejdspladser med den frivillige indsats.
Frederikshavn Kommune har det overordnede ansvar for Frivillighedspolitikken.
Frederikshavn Kommune
står for bevilling efter (§115) §18 efter kriterier, som udarbejdes i samarbejde
mellem kommunen og repræsentanter fra de frivillige organisationer.
Frederikshavn Kommune nedsætter et §17 stk. 4 udvalg bestående af
politikere samt en repræsentant fra hver af de lokale frivilligråd.
3. Målsætning
Frederikshavn Kommune vil styrke
den frivillige indsats, da det frivillige sociale
arbejde betragtes som vigtige netværksskabende rammer for borgernes trivsel.
Dette skal ske i et konstruktivt samarbejde mellem offentligt ansatte og med de frivillige organisationer, foreninger, institutioner og enkelt personer. Det er kommunens mål at inddrage disse til at tage et medansvar i løsningen af de frivillige sociale opgaver, som gennem forebyggelse skal bidrage til at mindske social ulighed ud fra et værdsættende menneskesyn. Derfor ønsker vi at,
4. Organisation
Målet er at skabe de bedst
mulige rammer for det frivillige sociale arbejde i fremtidens storkommune.
Disse rammer sikrer, at det frivillige sociale arbejde er synligt og
tilgængeligt for borgerne. De eksisterende frivillige sociale foreninger skal
støttes økonomisk og fagligt. Nye frivillige initiativer skal hjælpes i gang.
Der skal arbejdes for et positivt og gensidigt udbytterigt samarbejde mellem
det frivillige sociale arbejde og kommunen.
I den nye storkommune oprettes 3 lokale frivilligråd. Mindst 3 repræsentanter vælges til hvert lokalråd fra samtlige
foreninger.
§17 stk 4 udvalg
Udvalget består af
politikere og en repræsentant fra hver af de lokale frivilligråd.
Frivilligt
Samråd.
Der oprettes et Frivilligt Samråd som paraply for 3 lokale
frivilligråd. Frivilligt Samråd består af
i alt 9 repræsentanter, 3 fra hver af lokalrådene.
Frivilligrådenes opgaver
og funktioner er at:
Det foreslås, at det nuværende De Frivilliges Hus Frederikshavn,
bevares som det hus, der overordnet og direkte har til opgave at servicere alle
frivillige sociale foreninger i den nye storkommune. De kerneydelser og den
viden, De Frivilliges Hus har om støtte og servicering af frivillige sociale
foreninger og kommunens borgere, skal være til rådighed for alle.
Det foreslås, at drift af De Frivilliges Hus finansieres udenfor § 18
midlerne.
De Frivilliges Hus skal arbejde med følgende kerneydelser udbudt og
synliggjort til alle kommunens frivillige sociale foreninger og borgere:
Foreningshuse:
Foreningshuse styrker foreningslivet ude i lokalsamfundene, og er
samlingssted lokalt, hvor foreningslivet ofte er det kit, der medvirker til at
binde de små samfund sammen.
Der skal være lokalefaciliteter gratis til rådighed for
frivillige sociale foreningers aktiviteter i lokale foreningshuse, der
finansieres udenfor §18 milderne. Lokale Foreningshuse kan bruges til fælles
kurser og arrangementer, hvor De Frivilliges Hus leverer den viden, der måtte
værre nødvendig. Foreningshusene og De Frivilliges Hus skal arbejde naturligt sammen, hvor man skønner det relevant.
De lokale foreningshuse er karakteriseret ved at:
·
være
samlingssted for den lokale frivillighed og de lokale frivillige sociale
foreninger
·
kunne
udlåne lokaler
5. Kriterier
for støtte til frivilligt socialt arbejde efter servicelovens § 18.
Hvem
kan få?
Støtten gives til en frivillig forening
eller organisation, som er hjemmehørende i Frederikshavn Kommune eller
tværkommunale foreninger, som laver aktiviteter for borgere i Frederikshavn
Kommune og som af egen drift og på eget initiativ gør en frivillig social
indsats. Støtten retter sig imod den del af det frivillige sociale arbejde,
hvor den frivillige indsats er afgørende. Det betyder at:
-
Indsatsen
udføres frivilligt
-
Indsatsen
er ikke lønnet
-
Indsatsen
udføres overfor andre end familie og slægt og skal være til gavn for andre
-
Indsatsen
skal forgå inden for en forening, organisation eller projekt.
Støtten gives efter servicelovens §18 til:
· drift af frivillige sociale foreninger og organisationer
· frivillige sociale aktiviteter med hovedvægt på følgende:
Den økonomiske støtte skal gives til den del af det frivillige arbejde, hvor den frivillige indsats er afgørende, dvs. der ydes almindeligvis ikke tilskud til f.eks. lønninger.
Målgrupper.
· børn, unge og voksne
· ældre
· flygtninge/indvandrere
· sygdoms- og hanidcaporganisationer
· humanitære foreninger
· andre
Ansøgningspraksis:
Der anvendes ansøgningsskema. Rekvireres
på Kommunens hjemmeside eller i den lokale servicebutik.
Der er ansøgningsfrist 3 gange årligt, 1. april for uddeling af ca. 2/3 af den samlede pulje, 1. september og 1. november modtages ansøgninger til restpuljen.
Der gives skriftligt svar på ansøgningen 3 – 4 uger efter ansøgningsfristen. Eventuelle afslag begrundes.
Bevillinger offentliggøres på kommunens hjemmeside.