Modtaget d.12. august 2006 fra Stig Dalager < stig.dalager@privat.dk >
DEN NY
INTOLERANCE
Selv på baggrund af de tragiske begivenheder i Libanon i den
nyeste fase af den aldrig hvilende mellemøstlige konflikt er der med en
beklagelig forudsigelighed trængsel blandt danske politikere i de danske
medier for at dyrke det sjælløst nøjeregnende og slå politisk mønt på en
aversion mod "de fremmede". Blandt de mange tusinder danskere, der
via hurtig intervention fra den danske udenrigstjenestes side er blevet
evakueret fra det bombehærgede Libanon, har flere danske politikere stillet
krav om en omhyggelig gennemgang af mulige brodne kars "sociale
bedrageri" i.f.t. A-kasse-systemet, og Dansk Folkepartis leder har med sin
sædvanlige overdrivelsesmanøvrer udpeget mindst ti i den store flok af
hjemsendte, der angiveligt allerede skulle være udvist fra Danmark. At det
efter alt at dømme blot drejer det sig om en enkelt person, en tidligere
udvist, der på en særlig formel korrekt dispensation i den store flok af
evakuerede har haft mulighed for at følge med sine børn til Danmark betyder i
denne sammenhæng ingenting. I det politiske spil om at vedligeholde den
uhellige forargelses flamme omkring "de fremmede" handler det ikke om
kedsommelige faktuelle størrelser, men som så ofte før om fordomme, der
distribueres i rigelige mængder.
I sit stille sind kan man fortsat være fuld af forundring
over, hvor megen plads de toneangivende medier fortløbende giver til rytterne
af den småtskårne forargelse samt at der fortsat er en større gruppe danskere,
der synes at være modtagelig at være for denne. Men ligesom de spøgelser som
forargelsens ryttere ofte bekæmper på dansk grund, så er dette rytteri i et
spejlbillede af deres egne projektioner, drevet af en utrættelig energi efter
at uddrive dæmoner fra den danske "folkestamme", denne nærmest
fanatiske energi kan sandsynligvis i sig selv vælte nok så mange journalister
og vælgere omkuld.
Som de sidste års mange udfald i det offentlige rum imod
indvandrere og flygtninge har vist herhjemme, er der gennem en del år etableret
et helt selvstændigt vokabularium af hadeord eller nedsættende vendinger - den
såkaldte hate-speech - der gennem fortløbende gentagelser i alle mulige og
umulige sammenhænge har flyttet tidligere grænser for, hvilke negative
betegnelser, man har kunnet pådutte opinionssvage grupper eller enkeltpersoner
herhjemme.
Når den tidligere integrationsminister og nuværende
undervisningsminister Bertel Haarder har følt sig kaldet til at omtale gruppen
af muslimske indvandrere som "en subkultur under den nordiske
folkestamme" er den slags nationalistisk orienteret retorik blot et
symptom på, hvor langt ind i regeringens kontorer og tankegange den sprogligt
forældede og marginaliserende tankegang har bredt sig. Tanken om folkestammer
og dertil hørende fremmedlegemer har gennem historien i mange hundrede år været
en fast bestanddel af nationalistiske platformes og bevægelsers
uddrivelsespolitik overfor "uønskede" minoriteter, undertiden med
fatale konsekvenser.
For lidt over en måned siden hængte den iransk-fødte
asyl-ansøger Majed Samari sig i sit afsides værelse i Hanstholm asylcenter
presset op ad muren i en blindgyde i det danske asylsystem efter at have
modtaget en endelig afvisning af sin ansøgning om asyl og med udsigten til at
blive tvangshjemsendt til det Iran, som for ham var lig med veritabel person-
forfølgelse. Hans stilfærdige, tragiske og udvejsløse protest imod sin skæbne i
det danske asyl-system nåede med et svagt ekko frem til avisernes spalter og er
hurtigt blevet glemt, ligesom medierne heller ikke i skrivende stund ofrer
meget plads på de fire afviste iranske asyl-ansøgere, der i længere tid har
sultestrejket foran Christiansborg i protest imod deres udvisning. Få blandt
indflydelsesrige politikere og medie-folk stiller sig selv det spørgsmål,
hvorfor det er nødvendigt for afviste asyl-ansøgere med udsigt til
tvangs-hjemsendelse at gribe til desperate selvskadende midler i et forsøg på
at råbe den danske offentlighed op; i de nævnte tilfælde med de iranske
asyl-ansøgere er det særligt bemærkelsesværdigt, da det er en kendt sag, at
det nuværende iranske styre slår ned med hård hånd på den mindste form for
politisk eller anden afvigelse, blot det at flygte fra landet og at søge om
asyl i et andet land kan i visse tilfælde blive betragtet som en sådan.
I vores selvpolstrede rigdom og velfærd er der opstået en
særlig blindhed og døvhed overfor udsatte gruppers og enkeltpersoners
eksistensvilkår i vores egen baghave. Selvom det nu til fulde er dokumenteret,
at tusinder af afviste asylansøgeres psykiske og fysiske levebetingelser på
landets asylcentre fra dag til dag forværrer deres menneskelige konditioner,
reagerer de politiske beslutningstagere - hårdt presset - blot med halvhjertede
udspil og med noget, der ligner overfladiske forbedringer. Forsøger
asyl-centrene i Hanstholm og Brovst sig med mere kvalitative forbedringer af
børnenes vilkår spilles der retorisk op med "vrede" i medierne fra
regeringens støtteparti, Dansk folkeparti, og man ikke fortænke udenlandske
iagttagere i den overbevisning, at det på mange måder er holdningerne hos Dansk
Folkeparti, der tegner kursen i den danske flygtninge-og udlændinge-politik.
Muhammed-krisens forløb har sat den foreløbige målestok for,
hvad rummelighed og tolerance betyder i Danmark anno 2006 og har vist med
hvilken blanding af frygtsomhed og aggressivitet den danske regering reagerer,
når danske handlemåder og holdninger overfor landets etniske minoriteter
bringes til diskussion. I stedet for at gå i veritabel dialog med både
udenlandske og indenlandske kritikere af det danske "debat-klima" og
at forholde sig til den af mange kritikere påviste sammenhæng imellem
Jyllandspostens provokation af den hjemlige muslimske minoritet og det på mange
måder intolerante debatklima, valgte statsministeren at gå til angreb på
kritiske erhvervsledere, forfattere og journalister og anfægte deres sindelag
med betegnelsen "principløshed". Allerede før Muhammed-krisen
kulminerede havde statsministeren i et interview i Jyllandsposten angrebet den
gruppe af 12 forfattere, som jeg tilhører, for med vores kritik af
"tonen" i indvandrer-debatten samt af udlændingelovgivningen at
anfægte intet mindre end "det fri folkestyre og ytringsfriheden" med
"en kvælende dyne af politisk korrekthed".
Men statsministerens brug af gammeltestamentlig retorik
(bukke og får) og af vilde overdrivelser overfor grupper af kritisk indstillede
personer har blot udstillet, hvor dårlig en sag, regeringen og dens støtteparti
har, når disse parter konfronteres med resultaterne af mange års forsømmelser
på udlændinge-området. I stedet for reel og vellykket integration har vi fået
"stramninger" og kontrollerende selektive prøver, i stedet for
indslusning af de etniske medborgere på arbejdsmarkedet har vi fået køer i
alle systemer - også blandt de højtuddannede indvandrere - foran indgangen til
arbejdsmarkedet, i stedet for social anerkendelse og brug af indvandrernes og
flygtningenes kulturelle og menneskelige ressourcer har vi fået et
mistænkeliggørende debat-klima, i stedet for et etnisk-kulturelt åbent samfund
svarende til en globaliseret verden har vi fået et samfund, der er næsten
hermetisk lukket for indvandring.
Regeringen vil ikke indlade sig i en konstruktiv, kritisk
diskussion af hverken disse forhold eller vilkårene for den mest udsatte
gruppe, de afviste asylansøgere. I stedet har den med en helt usædvanlig
energi og med brug af embedsmandsværket i udenrigs-og integrationsministeriet
sat ind for at torpedere
troværdigheden af den seneste af mange europæisk udformede rapporter,
der kaster et nøgtern-kritisk lys på tolerancen i Danmark overfor de etniske
minoriteter: rapporten fra Europarådets racisme komité (ECRI), der har den
danske jura-professor Eva Smith som formand. Allerede uger før denne rapport
blev publiceret i maj besøgte danske diplomater udenrigsministrene i Europarådets
45 medlemslande for at fortælle om Danmarks problemer med troværdigheden af
rapporten og af især ECRI, og udenrigsministeriet kunne efterfølgende i en
intern notits erklære missionen for fuldført: "Det er generelt lykkedes at
få skabt forståelse for, at rapporten (...) indeholder væsentlige fejl og
således ikke tegner et retvisende billede af situationen med hensyn til racisme
og intolerance i Danmark", hedder det i papiret.
Det er bemærkelsesværdigt, at en dansk regering bekæmper og
forsøger at lave karaktermord på et organ, Danmark selv har været med til at
oprette, det siger i sig selv noget afgørende om den betrængte situation, den
danske regering befinder sig i i disse spørgsmål. Det er også
bemærkelsesværdigt, at den omtalte fejlfinding blandt rapportens mange
statements i realiteten kun berører få faktuelle (fod-) fejl og i højere grad
beror på en dissens i fortolkninger, der i sidste ende ikke anfægter
soliditeten i rapportens samlede udsagn om en række udlændingelove, der
befinder sig på kanten af internationale konventioner og et udlændinge-klima,
som bærer præg af intolerance belyst via en række sager. Rapporten dokumenterer
via disse sager, hvad Europarådets organer tidligere har udtalt om Danmark,
nemlig "... at der er et lag af intolerance i Danmark så vel i den
politiske sfære som i visse medier" og at den danske udlændingepolitik
"... kan medvirke til at skabe et fjendtligt klima overfor forskellige
etniske og religiøse grupper".
Det der kunne have været en regerings mulighed for med stor
energi at sætte ind overfor den påtalte intolerance er i stedet blevet til en
feberagtig aktivitet for at tage livet af budbringeren. I den henseende er der
intet nyt under solen, siden antikken har det været en fast figur i de til
enhver tid siddende beslutningstageres reaktion på dårlige nyheder at slå ned
på budbringeren; en fast statsministeriel figur er her at udstille kritikerne
af regeringens udlændingepolitik som en gruppe af elitære personer på påstået
stor afstand af befolkningen; der er naturligvis mange måder at holde sig
kritikken fra livet på uden for alvor at tage stilling til den.
I mange andre lande end i Danmark ser man i disse år de samme
tendenser til en foruroligende passivitet og arrogance fra politiker-hold
overfor en lige så foruroligende udbredelse af racistiske ytringer og en vækst
i etnisk intolerance. En ny
omfattende undersøgelse foretaget af NGO´ere i 20 forskellige lande i Europa
konkluderer, at muslimer i stigende grad bliver udsat for diskrimination og
fordomme. Rapporten er udarbejdet af European Network Against Racism, og den
har i 2005 dokumenteret "et stigende antal racistiske ytringer og en
betydelig stigning i antallet af ekstremistiske og højreorienterede
ytringer". Rapporten understreger desuden, at der en tendens til
"øget tolerance overfor diskriminerende opførsel især overfor indvandrere
og muslimer".
Ifølge rapporten er en lang række grupper ofre for racisme,
lige fra europæiske jøder til romaer og muslimer. Især i Frankrig med dets
stadig strammere indvandrerpolitik og i Storbritannien med dets implementerede
terror-lovgivning i kølvandet på terror-angrebene sidste år i London er
indvandrere med muslimsk baggrund blevet trængt og lemfældigt anholdt i
hundredvis af tilfælde uden domfældelse. De underliggende islamofobiske røster
bag den stigende intolerance og diskrimination overfor muslimer i mange
europæiske lande har påvirket europæiske muslimers liv såvel offentligt som
privat. Ifølge rapporten er et særligt problem "brugen af internettet til
at sprede kriminelle racistiske holdninger og propaganda eftersom
internetkriminalitet sjældent bliver registreret, og der er store juridiske
vanskeligheder forbundet med det".
I forhold til regeringens ideer i en dansk anti-terror lovgivning
tegner der sig - med erfaringerne fra både Holland og Storbritannien - et
foruroligende billede af en ny type "race-profilering" anvendt i et
stigende antal "stop og undersøg" aktioner mod etniske og religiøse
minoritetsgrupper eller enkeltindivider.
Med baggrund i stram udlændingelovgiving, højtprofileret
anti-terror-lovgivning og øget etnisk intolerance i det offentlige rum er
risikoen for at fastlåse europæiske borgere med anden etnisk baggrund i ganske
bestemte stereotyper øget ligesom samme borgeres mulighed for at blive
betragtet først og fremmest som statsborgere i et bestemt land er svækket.
Denne klare risiko og tendens har ikke alene bragt sig i modsætning til ideerne
bag det europæiske menneskerettighedscharter og forsøgene på i EU-sammenhæng at
nyformulere nogle grundlæggende europæiske værdier for det enkelte menneskes
værdighed, men rører også ved nogle forestillinger om tolerance, rummelighed og
humanitet, som indtil for nylig har været dyrket i en dansk sammenhæng.
Hvis man som statsministeren er tilbøjelig til at sætte
tolerance lig med "blødsødenhed" har de årtusinde år gamle
forestillinger i den jødiske og kristne kultur om alle menneskers fælles
oprindelse ikke længere en dybere mening for den måde, man fra politisk hold
forholder sig til "de fremmede" på. Sandsynligvis ligger det netop
også indbygget i statsministerens nyliberalistiske platform, som han har
formuleret den i sin bog "Fra socialstat til minimalstat", at disse
gamle forestillinger skal udskiftes med en overbevisning om, at den enkelte må
klare sig selv og i sidste ende står alene uden at kunne påberåbe sig en
solidaritet fra "samfundet" eller fællesskabet. Tilsvarende benytter
Dansk Folkepartis leder Pia Kjærsgaard enhver lejlighed til håndfast at lægge afstand
til det, hun opfatter som en dansk hang til på sentimental vis at ville
"hjælpe alle og enhver", sarkastisk udstillet i udtrykket
"godhedsindustrien".
Men besindelsen på det enkelte individs ansvar og det heftige
opgør med den socialdemokratisk anlagte solidaritetstanke er i disse tider
kammet over og har forvandlet sig til en parodi på en række
"handlekraftige" politikere, der midt i deres professionelle
effektivitet har tabt tråden til de afgørende humanistiske værdier, der er
indeholdt i begrebet tolerance.
Det er for min del det, som kritikken af regeringens og Dansk
Folkepartis standpunkter i hele udlændingespørgsmålet drejer sig om. Uden at
genetablere disse værdier finder det danske samfund ikke nøglen til de
væsentlige ressourcer, som de etniske minoriteter har at tilbyde
samfundet.
Stig Dalager.
Bragt i Politiken d. 11. 08.06
Læs mere om dansk asylpolitik
under http://www.arnehansen.net/index2.htm#2
- og hør mere under http://www.arnehansen.net/dialog/flygtninge/