Fra Anne Nielsen <helge.olesen@email.dk>SOS mod
Racisme
Danmark overholder ikke
Racediskriminationskonventionen
I
dag blev konklusionerne på CERD's eksamination af Danmark i
Racediskriminationskonventionen offentliggjort.
(CERD er forkortelse af FNs "Committee on
the Elimination of Racial Discrimination")
De
vigtigste punkter er refereret nedenfor på dansk, der er således ikke tale om
en autoriseret oversættelse.
Rapporten
kan læses på engelsk på CERD's hjemmeside, hvor rapporten fra regeringen og NGO'er
også ligger, sammen med mødereferatet fra 9. - 10. august.
http://www.ohchr.org/english/bodies/cerd/docs/AdvanceVersion/denmark69.pdf
(pdf-format)
Rapporten
indeholder både positive aspekter (pkt. 3-9) og bekymringer og anbefalinger
(pkt. 10-25).
1.
Rapporten er baseret på Danmarks 16. og 17. rapport og vedtaget på et møde 18.
august.
2.
Konklusionen er baseret på de indsendte rapporter, som gav svar på spørgsmål i
en tidligere rapport. CERD havde en konstruktiv dialog med den danske
delegation og fik grundige svar på mange spørgsmål.
Positive
aspekter
3.
En national handleplan mod racisme i 2003
4.
Lov om ligebehandling af 2003
5.
Institut for Menneskerettigheders Aktiviteter mod racediskrimination og dialog
med regeringen
6.
At racistiske og lignende grunde til kriminatlitet anses for aggraverende i
Straffeloven (fra 2004)
7.
At der er indført rapporteringssystemer for racistisk kriminalitet og
overtrædelser af Lov om ligebehandling
8.
At Roma børn nu ikke længere kommer i særlige klasser pga. deres etniske
oprindelse
9.
Kampagnen: Giv racismen det røde kort, som involverer professionelle
fodboldspillere
CERD
er bekymret for - og kommer med anbefalinger om:
10.
At Racediskriminationskonventionen ikke er implementeret i dansk lovgivning.
CERD opfordrer hertil, så at den får gennemslagskraft.
11.
Stigningen i racistiske forbrydelser og klager over hadsk tale - også fra nogle
politikere. Og at anklagemyndigheden undlader at forfølge sager efter
racismeparagraffen, også i sagen om karikaturtegninger, der forbandt islam med
terrorisme (art. 4a og 6). Den danske stat opfordres til at gøre mere for at
forebygge racistisk kriminalitet og hadsk tale og sikre at racismeparagraffen
bruges. Staten opfordres til resolut at modarbejde enhver tendens til at
stigmatisere og stereotypificere en befolkningsgruppe på basis af race,
hudfarve, aftsamning og national og etnisk oprindelse, især blandt politikere,
og at minde anklagemyndigheden om vigtigheden af, at racistiske forbrydelser
bør retsforfølges, da sådanne underminerer samfundet og samfundets
sammenhængskraft.
12.
At Danmark ikke har givet nok oplysninger om Roma befolkningen i Danmark, og om
hvorfor romaerne ikke anerkendes som et nationalt mindretal.
13.
At Flygtningenævnets afgørelser ikke kan appelleres til domstolene. At
asylsøgere og deres børn kan leve i asylcentre i mange år uden ret til at
engagere sig i sociale, kulturelle, professionelle og uddannelsesmæssige
aktiviteter uden for centrene bortset fra et meget begrænset omfang, og at de
kan flyttes fra center til center mange gange. CERD anbefaler ret til
domstolsprøvelse af Flygtningenævnets afgørelser, og at staten kritisk
gennemgår sin politik over for asylsøgere, for at sikre, at deres rettigheder
efter konventionen respekteres fuldt ud.
14.
At udenlandske kvinder udsat for hustruvold ikke søger hjælp eller
separation/skilsmisse af frygt for at blive udvist, og anbefaler at staten
tager alle nødvendige skridt til at fjerne hindringer for at søge hjælp eller
separation.
15.
De danske restriktive regler for familiesammenføring. Især 24-års reglen og
reglen om stærkest tilknytning til Danmark medfører diskrimination af etniske
og nationale mindretal i deres ret til familieliv, ægteskab og valg af
ægtefælle. Desuden at retten til familiesammenføring er begrænset til børn
under 15 år.
CERD
anbefaler at Danmark kritisk gennemgår lovgivningen for at sikre, at alle har
ret til familieliv, ægteskab og valg af ægtefælle og familiesammenføring med
børn under 18 år, uden diskrimination pga. national eller etnisk oprindelse.
Bestemmelserne om en bankgaranti og at man ikke må have fået offentlig hjælp
det sidste år før ansøgning om familiesammenføring anses at resultere i
indirekte diskrimination af etniske minoriteter, som oftere er socio-økonomisk
marginaliseret.
16.
CERD er bekymret for den meget højere arbejdsløshed blandt indvandrere og
efterkommere fra lande uden for EU, Nordamerika og Norden end blandt folk af
dansk afstamning, og anbefaler staten at undersøge i hvor høj grad det skyldes
diskrimination på arbejdsmarkedet samt tage midler i brug for at modvirke
dette.
17.
CERD er bekymret for, om statens indsats mod "ghettoisering" samtidig
går ud over etniske mindretals rettigheder på boligområdet og deres kulturelle
rettigheder og ønsker mere detaljeret information om, hvad indsatserne mod
"ghettoisering" betyder for minoriteter på disse områder.
18.
CERD er bekymret over, at starthjælpen, som blev indført i 2002, har skabt
fattigdom, marginalisering og større afhængighed af bistandssystemet hos dem,
der ikke er blevet selvforsørgende, og noterer, at denne politik især rammer
udlændinge, og anbefaler at Danmark kritisk gennemgår denne politik for at
sikre, at nye udlændinge ikke skubbes ud i fattigdom og marginalisering.
19.
CERD bifalder, at skoleelever fra EU-lande, EEA-lande, Færøerne eller Grønland
har ret til modersmålsundervisning i kommunerne, men beklager, at kommunerne
siden 2002 ikke har pligt til at tilbyde modersmålsundervisning til andre
tosprogede børn, og ikke får refunderet udgifter til det. Det betragtes som
diskrimination efter national eller etnisk oprindelse uden rimelig grund.
Staten bør kritisk gennemgå sin politik på dette område.
20.
CERD er bekymret over at Højesteret ikke anerkendte Thulebefolkningen som en
selvstændig, indfødt befolkning, og anbefaler staten at tage særligt hensyn
til, hvordan et indfødt folk selv identificerer sig.
21.
CERD er bekymret over Klagekomiteens begrænsede muligheder, og anbefaler at den
styrkes og bl.a. får mulighed for at anbefale fri proces.
22.
CERD er bekymret for at Danmarks integrationspolitik og -programmer synes at
fraråde etniske mindretal at udøve deres kultur, og at deres kultur heller ikke
afspejles i undervisningen i skolerne eller i kultur- og informationssammenhænge.
CERD anbefaler at staten bruger midler på, at den kulturelle mangfoldighed
synliggøres på disse områder, og at integrationspolitiken ikke begrænser
etniske mindretals kulturelle rettigheder. Desuden, at de etniske mindretal
inddrages i design og implementering af integrationspolitiken.
23.
CERD anbefaler at regeringen offentliggør sine rapporter om Danmark, straks de
sendes ind til CERD, og at CERDs kommentarer offentliggøres.
24.
Danmark skal inden et år melde tilbage til CERD om, hvordan man har fulgt op på
CERD's anbefalinger i paragraf 11, 13 og 15.
25.
Danmarks 18. og 19. rapport bør indsendes til CERD 9. januar 2009 og forholde
sig til alle de rejste bekymrende punkter.
Danmark
blev eksamineret af (CERD) den 9. - 10. august 2006 i Geneve. Se referatet til
pressen her:
http://www.um.dk/NR/rdonlyres/C016A6ED-28FC-4B6A-8EFE-158379E29A47/0/cerd24.doc
Videresendt til ansvarlige (såvel politikere som deres medansvarlige
vælgere, embedsmænd ) og mange af de i øvrigt sikkert interesserede - inkl.
medierne – til videre foranstaltning
Med venlig hilsen
Arne Hansen