D.
24.12.06 modtaget fra Karsten Fledelius karsten@hum.ku.dk
Karsten Fledelius: Amnesti
kan aldrig være et lovbrud
Karsten Fledelius kommentar til debat mellem Per Schultz Jørgensen og Carsten Ringsmose om amnesti til 800 afviste asylsøgere heraf 200 børn efter 3 år i lejre.
Jf http://www.arnehansen.net/061223ringsmoseperschultzj.htm
Kære Per Schultz Jørgensen og Carsten
Ringsmose,
Allerførst her i natten mellem lillejuleaften og juleaften en varm tak
for, at to debattører har givet sig tid til at gå så grundigt ind i
problematikken. Samtidig må jeg erklære mig uenig med begge debattører på
en efter min mening afgørende præmis: Amnesti kan aldrig være et lovbrud.
Amnesti er en handling, ved hvilken man på fuldt lovlig vis dispenserer
fra gældende lov. Det kan der være mange grunde til. Det er agitation og
ujuridisk at kalde palæstinenserloven for ulovlig, når den er vedtaget af
Folketinget og ikke efterfølgende er blevet erklæret
forfatningsstridig af Højesteret. Man kan anse sådanne »særlove« for
uheldige og i strid med overordnede principper for, hvordan et
retssamfund bør være. Men ulovlige kan man ikke kalde dem, når
Folketinget har vedtaget dem. Undtagen altså hvis loven dømmes
forfatningsstridig, hvad der er uhyre sjældent (Tvind-loven).
Love udstedes på baggrund af forventninger til fremtiden. De kan vise sig
ikke at holde stik. Det gælder i tilfælde som Somalia, Bosnien, Kosovo,
Afghanistan og Irak. Ingen af disse steder holdt forventningerne til, at
der hurtigt ville blive skabt så fredelige vilkår, at flygtningene kunne
vende hjem igen. Endvidere er flygtningelovene gennem en snes år været
baseret på fejlagtige analyser af flere forhold. Den værste fejlagtige
antagelse er, at jo hurtigere og bedre, man får flygtninge integreret i
landet, desto sværere er det at få dem til at vende hjem bagefter. Det er
faktisk lige omvendt, det kan man se med flygtningene fra Chile, hvoraf
efterhånden vel over halvdelen er vendt hjem. Den næstværste er
forestillingen om, at flygtningene så hurtigt som muligt skal hjem for at
bygge deres land op igen, og at det faktisk er forkert over for
moderlandet at beholde dem her. Den har også vist sig ikke at holde.
Moderlandet har normalt store problemer med at genoptage flygtninge, og
der ses i regelen skævt til dem. De skal være meget ressourcestærke, før
de bydes velkommen. Men det vidste man ikke for 10-20 år siden. Det er
der ikke noget odiøst i. Men man må efterhånden kunne lære af fejltagelserne.
En amnesti kan være berettiget også ud fra et retsstatssynspunkt, når man
erkender, at de forudsætninger man var gået ud fra over for en bestemt
gruppe, ikke holdt, og at foranstaltningerne over for denne derfor har
vist sig uhensigtsmæssige. Det er helt naturligt i et retssamfund, at der
dispenseres fra generelle regler, når procedurerne herfor følges.
Endelig skal det understreges, at der i flygtningelovene i høj grad er
indbygget anvendelse af skøn i de konkrete tilfælde. De retlige procedurer
i flygtningesager kan ikke direkte sammenlignes med kriminalretten, fordi
bevisbyrden ligger hos ansøgeren, ikke hos det offentlige. Det skaber i
udgangspunktet en asymmetri, hvor ansøgeren står svagt, fordi vedkommende
ikke kan være inde i kriterierne på samme måde som udlændingeservice og
flygtningenævn. Samtidig har de svært ved, især på egen hånd, at formidle
de oplysninger, som er vigtige for opnåelse af asyl. Og ikke alle
advokater er lige gode til at hjælpe dem med det. Desuden er de danske
organers viden om virkeligheden i hjemlandet ofte mangelfuld, trods
foretagen research, fordi det med baggrund i et demokratisk retssamfund
er vanskeligt i mange tilfælde at forstå, hvilke farer folk er udsat for,
fordi man aldrig har været i lignende situationer. Desuden har
myndighederne i flygtningelandene somme tider en interesse i at sløre,
hvor slemt det i virkeligheden står til. Når de selv mener, de ikke kan
tage ansvaret for at modtage flygtninge, kan man roligt gå ud fra, at det
virkelig står slemt til. Hele myten om de kyniske forældre, der udnytter
deres børn for at undgå den lovbestemte hjemsendelse, og de uansvarlige
hjemlande, som ikke vil modtage dem, hviler på en helt utilstrækkelig
forståelse for, hvad der rent faktisk foregår på stedet.
Så trods al tillid til uvildige organer er flygtningesager så vanskelige,
at der gang på gang træffes afgørelser, som viser sig klart urimelige,
hvis alle forhold tages i betragtning. Men somme tider er det først ved
pressens mellemkomst, at det sker. Det er der i sig selv ikke noget odiøst
i. Der kan være mange forståelige grunde til, at en sag ikke vurderes som
den burde. Blandt andet kan baggrundsoplysningerne være forældede eller
misvisende netop vedrørende det konkrete lokalområde (det sidste gjaldt
f.eks. Østslavonien i 1998). Og det har man fra offentlighedens side ret
til at gøre opmærksom på. Kritik af konkrete afgørelser er en
naturlig del af et demokratisk retssamfund, og også at administratorerne
lytter til den.
Per Schultz Jørgensen har en interessant distinktion mellem lovovertrædelse
og lovbrud. Det sidste bestemmer han som et retsstridig handling, som
ikke er til egen personlig fordel, og som sker i et overordnet princips
navn. Overskridelse af hastighedsgrænserne er en lovovertrædelse, at
skjule udviste flygtninge et lovbrud. Men er det også at opfordre til
lovbrud at skrive under på en offentlig appel om amnesti? Selvfølgelig
ikke. Amnesti er en lovlig handling, enhver lov kan i større eller mindre
grad sættes ud af kraft af Folketinget selv, hvis det da ikke drejer sig
om Grundloven eller internationale konventioner, Folketinget har
ratificeret. At erklære en amnesti for lovstridig er en form for retsfundamentalisme,
der i virkeligheden er i modstrid med dansk demokratisk retstradition.
Per Schultz Jørgensen trækker kristendommen ind i diskussionen,
inspireret af juletiden, men også af den ufortjente tilgivelse, som står
centralt ikke mindst i evangelisk-luthersk kristendom. Vi respekterer i
den danske og europæiske tradition, at selv om lov er lov, er det ikke
altid, at forvaltningen af den er fuldkommen, hvorfor vi tager afstand
fra dødsstraffen, hvis fejltagelser jo ikke gøres om – selv folk, der har
tilstået mord, kan vise sig at være uskyldige. Men dette arguments
gyldighed afhænger ikke af, om man er kristen eller ej.
Netop i juletiden skal vi ikke glemme, at Kristus blev dømt til døden og
henrettet helt lovligt. Pilatus' kone kunne se, at det var et
justitsmord, og forsøgte at forhindre det ved at appellere til ham. Men
hverken han eller andre lyttede til hende. Dommen var fuldt lovlig. Men
den var ikke retfærdig. Pilatus' kone begik ikke lovbrud ved at hævde
dette. Pilatus selv kunne have udøvet sit skøn til fordel for Jesus. Det
havde ikke været en lovbrud. Men han bøjede sig for det tilstedeværende
folks stemme og dødsdømte Jesus. Falder dette ind under begrebet »et
demokratisk retssamfund«? Efter min mening faktisk ja. Ligesom
massehenrettelserne på guillotinen i 1793 og 1794 i Frankrig. Der var fældet
dom i de kompetente organer, og efter loven.
Dette nogle helt foreløbige betragtninger. Tak for bidragene til
debatten!
Med venlig hilsen og ønsker om en god jul fra Karsten Fledelius
--
Også fra Maria Mac Dalland mariamac@comxnet.dk har jeg modtaget en kommentar:
”Jeg spekulerer på, om Carsten Ringsmose har haft lejlighed til personligt at
gennemgå nogle af de afviste asylansøgeres sagsakter, eller om ideen om en
retfærdig og grundig behandling af asylsager er teoretiske betragtninger...”
Maria Mac Dalland har lavet dokumentarfilmen ”Og hjertet er sort” om de udvisningstruede flygtninges situation i Avnstruplejren jf interview til aflytning http://www.arnehansen.net/dialog/flygtninge/060918Mariamacdallandhjertetsort64kbps.htm
Lagt på af Arne H med oplysning om at indlæggene af Carsten Ringsmose og Per Schultz Jørgensen findes på http://www.arnehansen.net/061224fledeliusamnesti.htm
og alle 3 og tidligere
rundsendte e-mails omkring asylproblematikken siden 6.07.06 findes på http://secureid.org:8100/Lists/asyl/List.html
For de der ønsker at skrive
under så er adressen altså www.amnesti-nu.dk