30.12.07
Amila Jašarevic' og
Romano-kommentarer til Udlændingestyrelsens kritik af børnepsykiatrisk rapport
+ ah-note
Fra Amila Jašarevic' amila.jasarevic@gmail.com fra Borgere for et anstændigt
Danmark
Udlændingestyrelsens kritik af børnepsykiatrisk
rapport
Tidligere i år blev der foretaget en
børnepsykiatrisk-børnepsykologisk
udredning af 6 tilfældigt udvalgte
asylbørn fra Sjællandske asylcentre.
Udredningen blev udført af 14
praktiserende speciallæger, 5 psykologer og en
læge, og mundede ud i en rapport, som
siden har fået meget omtale i medierne.
Den blev også omtalt i en artikel i
oktobernummeret af "US Open",
udlændingestyrelsens medarbejderblad,
hvor den kritiseres eftertrykkeligt.
Problemet er, at kritikken
tilsyneladende beror på en misforståelse, som på sin
vis er meget symptomatisk for hele det
danske asylsystem. I artiklen, som har
overskriften "Omsorgens
holdeplads", står der, at den omtalte rapport havde
konkluderet, at børnene ikke havde fået
den hjælp, de ifølge loven havde krav
på. Dette er ifølge medarbejderne i
udlændingestyrelsen "lodret forkert". Det er
meget muligt, at en sådan konklusion
ville have været lodret forkert - hvis den
altså på nogen måde var blevet fremført
i rapporten.
Rapporten er skrevet af børnefagligt
personale med henblik på at klarlægge
børnenes psykiske tilstand. Den
forholder sig ingen steder til hvad børnene har
krav på i henhold til loven. Dens
konklusioner går alene på børnenes psykiske
lidelser og vanskeligheder, ikke på
administrative problemstillinger. Når de
skriver, at der ikke er blevet gjort
tilstrækkeligt for at afhjælpe børnenes
psykiske problemer, taler de som
børnepsykiatere og børnepsykologer, ikke som
administrativt personale. I rapporten
står der bl.a. "Ingen af disse børn var
tilstrækkeligt undersøgt med henblik på
at iværksætte den nødvendige og
tilstrækkelige støtte/behandling.",
men i modsætning til medarbejderne i
udlændingestyrelsen, som tager
udgangspunkt i loven, tager børnepsykiaterne
udgangspunkt i barnet. Deres bekymring
for børnene er ikke begrænset af lovens
rammer.
Denne misforståelse af rapportens
konklusioner illustrerer meget godt tingenes
tilstand i det nuværende asylsystem. Her
er det embedsmændene – administrativt
uddannet personale – som forventes at
kunne håndtere bl.a. asylansøgernes
psykiske problemer. I sagens natur kan
de kun gøre det administrativt og
forholde sig til, hvad der står i loven.
Men psykiske lidelser behandles ikke
administrativt. Der skal fagfolk til,
som har de rette kvalifikationer. Sådan er
det ikke hos udlændingemyndigheder her
til lands, hvor man administrativt har
besluttet hvad der er en alvorlig
sygdom.
Når børnepsykiaterne og –psykologerne i
deres rapport retter en kritik mod den
behandling, børnene har fået i systemet,
er det en kritik rettet mod lovgiverne
snarere end mod embedsmændene. Som der
står i artiklen i "US Open": "Men det er
politik, og det kan vi ikke blande os
i.". Netop. Embedsmændenes eneste funktion
er at føre beslutningerne ud i livet.
Det er ikke udførelsen, der er roden til
problemet. Det er til gengæld den
politiske beslutning om at ignorere fagfolks
ekspertise.
Med venlig nytårshilsen,
Amila
30.12.07
Fra Romano <p1041160@romano.dk
"Romano" kommentar til Amila
c.c. Integrationsminister Birthe Rønn Hornbæk og Udlændingeservice
om asylbørn og Udlændingeservices kritik af faglig rapport
Amila gør en fejl, hun skriver, som om det børne
sundhedsfaglige personales
konklusioner ikke har administrativ virkning - det har den
nemlig i høj grad
problemstillingen er imidlertid en helt anden, nemlig at
udlændingelovgivningen
og de administrative afgørelser strider imod anden
lovgivning, herunder
lov om aktiv socialpolitik, samt bl.a. internationale
konventioner og formentlig
også EU lovgivning
denne lovkonflikt kan kun løses ved at sagerne indbringes
for domstolene, så
det kan fastslås, hvilket lovgrundlag, der har forrang -
hvordan danskerne kan
behandle andre mennesker
det er imidlertid vores opfattelse, at domstolene i alt for
vid udstrækning har
været villige til at afveje konflikten imod asylansøgere dvs.
suspendere
konventionsrettigheder og rettigheder efter anden lovgivning
for asylansøgere
og deres børn
desuden er det rasende dyrt og næsten umuligt for
asylansøgere at få sager
for domstolene om den slags principielle spørgsmål - dels af
lovgivningsmæssige
årsager dels fordi de ofte er en svag gruppe uden den
fornødne mulighed for
at føre sager i mange år - resultatet kan for den enkelte
være irrelevant eller
absurd til sin tid
domme er OGSÅ politik, ligesom administrative afgørelser
ofte er det, der er
intet, som er løsrevet og svæver i det tomme rum, hvilket
også fremgår af de
retslærdes diskussioner bl.a. kom selv Alf Ross i problemer
med at udfinde
mindst ét grundlag for loven, som ikke er hentet in udefra
som et værdigrundlag
det nordiske retsområde konflikter med f.eks. det
centraleuropæiske, der i
langt højere grad inddrager "Naturretten" herunder
værdigrundsætninger f.eks.
om, hvordan man kan behandle mennesker og dyr...
problemet er, at de danske skoleelever ikke lærer nok om
menneskerettigheder
og for meget "reklame" om, hvor godt Danmark
overholder de rettigheder, som
børnene ikke lærer så meget om, og det påvirker de samme
børn, når de som
voksne træffer beslutninger herunder administrative - de
TROR for meget på det,
de har lært i skolen...
med venlig hilsen
Eric Støttrup Thomsen
"Romano"
Kongevejen 150
3000 Helsingør
49 22 28 11
(videresendt - sammen med den artikel, som Romano tager udgangspunkt
i og supplerer. I øvrigt har Erik Støttrup Thomsen en væsentlig pointe i at
danske skoleelever ikke lærer nok om menneskerettigheder.
Indtil i hvert fald for ganske få år siden var der i samfundsfagsundervisningen intet
obligatorisk krav om inddragelse af menneskerettigheder og desværre heller ikke
en ordentlig interesse herfor blandt fagets lærebogsforfattere, da emnet vist
blev opfattet som for værdiladet. Og egentligt meget mærkeligt, da demokrati er
obligatorisk, og beskyttelsen af mindretals menneskerettigheder netop må være
det der adskiller et repræsentativt demokratisk system fra et flertalsdiktatur
jf
www.arnehansen.net/040217Demokrati-modelALADDIN.htm
Ja anskuet fra en flygtningesynsvinkel, så må et
flertalsdiktatur faktisk være en rammende karakteristik for det vi oplever i
øjeblikket - og som den "nye
Fogh" og hans nye integrationsminister efter valget indtil videre ikke ser
ud til at vil ændre noget ved.
Med venlig hilsen og nødvendigt håb om et bedre nytår
Arne Hansen
Tilbage til forsiden