28.11.2008
Frivillig tvangshjemsendelse
28.11.2008? En dag sidst i
november. Sikkert gråt, lidt regn. En fredag – for de fleste af os vel en
ganske almindelig novemberdag.
Men en skæbnedag for små 50
mennesker. En dag, hvor deres liv vil ændre sig totalt.
De knap 50 mennesker er
afviste asylansøgere fra Nordirak. De har i mange år – de fleste mellem 7 og 10
år - siddet i danske asylcentre, fordi de ikke har fået opholdstilladelse i
Danmark, men hidtil heller ikke har kunnet tvangshjemsendes til Irak. De har
dog sammen med andre grupper i et års tid haft en ”kontraktordning” – et tilbud
om frivillig hjemrejse med økonomisk støtte. Kun få tog imod det. For det er
ikke penge, det drejer sig om.
Disse afviste asylansøgere
fra Nordirak har fået et brev fra Udlændingeservice. Heri meddeles, at
”kontraktordningen” vil bortfalde for dem, og at de kun indtil d. 28. november
vil kunne rejse frivilligt med økonomisk støtte – ”idet du nu kan udsendes
tvangsmæssigt til det nordlige Irak”.
Det, der forfærder dem, er
ikke, at kontraktordningen bortfalder. Det er den sidste bisætning, der gør
brevet til en tidsindstillet bombe: Fra d. 28. november kan de – og derfor: vil
de - blive tvangshjemsendt. Inden d. 28.
november er de tvunget til at vælge: enten at rejse frivilligt eller
”tvangsmæssigt”.
Det, de skal sendes tilbage
til, er et krigshærget land. Et land, som den danske regering har trukket de
danske soldater tilbage fra, fordi danskerne – forståeligt nok - ikke ville
acceptere de store tab i de danske soldaters rækker.
Det så ellers ud
til, at asylpolitikkens stramme greb var blevet løsnet en smule. En gruppe politikere fra forskellige partier, læger
og mange almindelige mennesker var begyndt at interessere sig for de
umenneskelige forhold specielt for børnefamilier i de danske asylcentre. Og
ordet ”fair” i ”en fair og fast udlændingepolitik” var begyndt at krakelere
faretruende. Folk fik øjnene op for, at denne ”fairness” var ved psykisk at
ødelægge flygtningebørnene for livet – og det ville man ikke finde sig i. Argumentet
med at de genstridige flygtninge tog deres egne børn som gidsler, bed heller
ikke mere. For hvem tog egentlig hvem som gidsel? Det var jo immervæk de danske
myndigheder, der dikterede de fysiske rammer og betingelserne for flygtningenes
ophold på centrene. Regeringen blev nødt til at give dem bedre betingelser – og
tog æren for det.
Kronen på værket var, at et
antal børnefamilier fik mulighed for at flytte fra centrene ud i
lokalsamfundet.
Og der er de nu ved at være
på plads i et lille pænt hus eller en lejlighed, foreløbig lidt sparsomt
møbleret, men i hvert fald lidt mere deres eget – og puster ud.
Og så kommer brevet: Så er
det nu. I skal af sted, frivilligt eller med tvang.
Men lad os se lidt på hvem
”de” egentlig er. Vi kender to af familierne nærmere: familien M og familien S.
Begge kurdiske irakere fra de nordlige provinser. Begge familier nægter stadig
at rejse frivilligt. ”Pengene betyder ikke noget”.
Familien M opfatter vi som
meget ressourcestærk. Faktisk undrede vi os over ved et af de første besøg, at
familien var sluppet så godt fra en tilværelse, der gør mange psykisk syge. Det
kommer dog senere hen frem, at de har svært ved at sove. Ofte mødes de midt om
natten og sidder og snakker et par timer. Forældrene bliver kaldt til samtale i
skolen. Børnene sidder af og til og falder i søvn i timerne.
Børnene er ellers livlige og
velfungerende. Den yngste datter får det smukkeste vidnesbyrd med, da hun skal
forlade skolen i nærheden af Avnstrup. Hun er afholdt, social, flittig og
interesseret. Den ældste datter fortæller med øjne lysende af begejstring, at
hun vil være politibetjent. Måske lidt inspireret af Anna Pihl. Hun ved, man i
Danmark gerne vil have unge med anden etnisk baggrund ind i korpset. Og hun er
ikke bange for noget. Det er også hende, der viser en dansk stil frem, hun
håber at få 7 for. Mere kan det ikke blive til, for der er jo en del sprogfejl.
Den handler om mobning. Hun har selv været ude for at blive kaldt perker. Men
hun føler sig ikke anderledes. Opbragt siger hun: ”Vi har jo også to øjne, vi
kan se med, og to ører, vi kan høre med, og et hjerte fuldt af følelser”.
Alt går tilsyneladende godt
for familien, især efter de er flyttet fra Avnstrup til Jylland; det fik de lov
til, for på asylcenteret i Jelling havde de det nemlig bedst. Og nu har de
”eget” hus derovre med eget værelse til de tre børn. Den ældste har fået sit
ønske opfyldt: at komme på efterskole. Det ville hun så gerne, for der lærer
man mest. Der går et par måneder. Så kommer brevet.
Tæppet er revet væk under alle
fremtidsdrømme.
Familien kan ikke opnå status
som personligt forfulgt. De er her, fordi deres far har set det meste af sin
familie blive udryddet under et giftgasangreb. Han er flygtet fra Saddam
Hussein. Faren fortvivler ved tanken om at skulle hjem. Der er ingen familie
tilbage i Irak. Hverken på hans eller konens side. De er enten døde eller
flygtet. Til steder, hvor de for længst har fået asyl: Sverige, USA, Canada.
Kun de har været så uheldige at havne i Danmark. Her er der ingen forståelse for, at man kan
nære en irrationel angst for steder, hvor man har været udsat for stærkt
traumatiserende oplevelser. Kun måske hos psykologer og psykiatere, der kender
til fænomenet. Men deres ord har ikke meget at sige i denne sammenhæng. Det er
heller ikke let for danskere at forestille sig, hvor svært det er at klare sig
alene i et klansamfund, hvor den enkelte er helt afhængig af slægten.
Familien S – far og mor med
tre børn, en dreng på 17 og to piger, en på 13 og en på et halvt år. Faren og
sønnen kom til Danmark i 1999 og moren og den ældste datter i 2002.
Som mange kurdere har de en
lang historie som forfulgte og som flygtninge.
I 1974 - da faren var fire år
gammel – flygtede han med far, mor og søskende fra Saddam Husseins angreb på de
nordlige kurdiske provinser til Iran og vendte først tilbage til Irak i 1992. I
1999 blev han så trukket ind i en blodhævnsfejde mellem hans egen klan og en
anden. Og da den anden klan med 165 landsbyer var betydeligt større end hans
egen med kun 22, flygtede han med sønnen.
Truslen om blodhævn gjaldt nemlig alle mandlige familiemedlemmer.
Han kom til Danmark og søgte
om asyl, men blev afvist i flere omgange. Mellem afvisningerne blev han - og
fra 2002 også hans kone og datter - 12 gange flyttet rundt mellem forskellige asylcentre:
Sandholm, Avnstrup, Brovst, Tårnby, Margretheholm, Sandholm, Avnstrup,
Søllested, Sandholm, Avnstrup, Frederikshavn, Avnstrup. ”Hvis du ikke flytter straks, vil politiet foranstalte, at det meddelte
påbud efterkommes. Styrelsen kan endvidere anmode politiet om at frihedsberøve
dig, såfremt du ikke flytter til Center XY”.
For ganske kort tid siden –
den 1. oktober - er familien så endelig flyttet ind i et lille rækkehus i en
mindre by.
Vi møder dem i deres
dagligstue sammen med S’s bror, dennes kone og to små drenge. De har asyl i
Sverige og bor i Malmø. En anden bror har asyl i Tyskland. S’s kone virker
træt, opgivende og syg. Lægen mener, at hun lider af stress. Hun har forventet
sig meget af flytningen. Så sent som i 2007 boede de stadig fire mennesker på
et værelse.
Den store dreng fortæller, at
han efter 9. klasse, som han går i, har tænkt sig at søge ind på Teknisk Skole
for at blive tømrer og så senere engang måske arkitekt. Han taler frit og
selvbevidst og sidder med sin lille babysøster på skødet, som han indimellem
kysser blidt på håret, mens han tolker for de voksne.
S vil ikke frivilligt
tilbage. Han er sikker på, at han vil blive slået ihjel. Og så tænker han på
børnene, der vil få det svært i Nordirak, og som han ønsker et lettere og bedre
liv for end det, han selv har haft – med fire års skolegang i Iran, tilfældige
småjobs i irakisk Kurdistan og ni års påtvungen lediggang i Danmark.
Og hvem kan fortænke ham i
det.
Vi mener, at der er en række
gode grunde til at give familier som de to, vi har mødt – børnefamilier med
mange års ophold i danske asylcentre – asyl.
Har vi ikke som – ganske vist
forhenværende – krigsførende nation en særlig forpligtelse over for de
mennesker, der i årevis ikke har kunnet hjemsendes pga. sikkerhedssituationen i Irak? Det var med de bedste intentioner, at
Danmark gik i krig; det lykkedes da også at fjerne en diktator. Men vi fik også
skabt et enormt kaos, hvis afslutning ligger langt ude i tågerne.
Det har for nylig vakt en del
opsigt, at Obama har forholdt sig til spørgsmålet om irakiske flygtninge. Hans
udtalelser om, at koalitionspartnerne har gjort ”sørgeligt lidt” for dem, kan
ikke bare tilbagevises med, at vi har gjort meget i nærområderne. Det er jo det
moralske ansvar, den humane indstilling, forpligtelsen til at tage imod
flygtninge, Obama efterlyser. Det kan man ikke bare betale sig fra ved at sende
penge til de flygtninge, der i millionvis opholder sig i nærområderne som fx
Syrien. Det ændrer jo heller ikke ved, at vi nu engang har afviste asylansøgere
fra Irak – om end kun en lille klat på 303, som det skulle være en smal sag at
give humanitært ophold til. I vores nabolande har de taget imod ufatteligt
mange flere.
I Danmark giver man kun
humanitært ophold til dem, der er blevet decideret syge af det langvarige
ophold i asylcentrene, selv om lovgivningen giver mulighed for en bredere brug
af begrebet. Hvorfor dog ikke udstrække det til de ca. 50 mennesker? Det er mod
bedrevidende, at man lukker øjnene for betydningen af tidsfaktoren. Læger og
Røde Kors har dokumenteret, hvor nedbrydende det er at leve i årevis i uvished,
under en konstant trussel om hjemsendelse og med ugentlig meldepligt hos
politiet. Allerede efter et år begynder et unormalt stort antal børn at blive
psykisk syge.
LIBE, Europaparlamentets
udvalg for borgerrettigheder, kritiserede da også for kort tid siden i deres
rapport Danmark, fordi asylansøgerne opholder sig så længe i asylcentrene,
længere end i noget andet europæisk land. Uden ret til at arbejde og dermed til
at få et menneskeværdigt liv. Formand for delegationen Panayiotis Demetriou
undrer sig over, et civiliseret samfund kan tillade sig at behandle mennesker
sådan. Derfor anbefaler man at give opholdstilladelse til irakerne.
Desuden er
sikkerhedssituationen i Nordirak stadig
problematisk, selv om forholdene
der er sikrere end i resten af Irak. Integrationsministeren vil sende
afviste asylansøgere tilbage. Men Udenrigsministeriet fraråder danskerne at
rejse dertil: ”Selvom situationen i de kurdiske
provinser er bedre end i det øvrige Irak er der risiko for terrorhandlinger og
kidnapninger. Man bør være opmærksom på den øgede risiko for
kamphandlinger langs grænsen til Tyrkiet. Rejser, der ikke er
nødvendige til de kurdiske provinser, frarådes”.
Navnlig det sidste bør man være opmærksom på ved en bedømmelse af
sikkerhedssituationen på lidt længere sigt. Kurderne er et folk på 30-35
millioner mennesker uden eget land, fordelt på mindst fire lande: Tyrkiet,
Iran, Irak og Syrien. En mere eller mindre selvstændig kurdisk region i Irak
vil derfor være et drømmesyn for alle kurdere i regionen og en skrækvision for
de andre lande, hvor de kurdiske minoriteter stadig undertrykkes. Det er ikke
let at sige, hvad der vil ske, når drømmesyn og skrækvision støder sammen, men
kamphandlingerne mellem Tyrkiet og irakisk Kurdistan kan antyde retningen.
Det gælder ikke kun sikkerhed for krig, men også sikkerhed for blodhævn
og æresdrab. Vi er ikke overbevist om, at Flygtningenævnet altid bedømmer
risici realistisk i sådanne tilfælde. ”Generelt gælder det, at der inden for
landets grænser ikke findes ’sikre flugtmuligheder’ for blodhævn,” siger den
tyske antropolog ph.d. Katharina Lange, Zentrum Moderner Orient (Berlin), ekspert
i områdets kultur. Herhjemme siger
Flytgningenævnet til faren i familien S, der står for tur i en sag om æresdrab:
Flyt til en anden by.
Vi mener ikke, at politiske
slagord som ’flygtningemagnet’ eller den
’åbne ladeport’ er vægtige argumenter mod en mere human behandling af disse
mennesker. Vi har noget nær den strammeste udlændingepolitik i Europa. Dem vi
taler for, er en meget lille og speciel gruppe. Det er mennesker, der i mange
år er blevet sat på stand-by i danske asylcentre. Og børnene med.
Børnene er det vigtigste
argument for os bedsteforældre: Tag hensyn til børnenes tarv. De er mere danske
end irakiske. Børnene i de to familier kan hverken læse eller skrive kurdisk og
arabisk, som de ville have brug for i Irak for at følge med i skolen. Vi har jo
ikke sørget for, de fik modersmålsundervisning. Deres drømme og visioner
orienterer sig efter danske mønstre. Pigerne er selvstændige, de store børn er
tidligt blevet modne, bl.a. af den rolle, de har fået tildelt som tolke. De er
vant til at bære et stort ansvar.
Lad børnene og deres familier
få en chance. Giv dem asyl og ikke en frivillig tvangshjemsendelse.
Hanne og Uwe Geist
Tilbage til forsiden