Modtaget fra Erik
Philipsen d. 23.04.09
Om KAMPFLYENE
En sammenbrudt finansiel evighedsmaskine og
To modsatte selvopfyldende profetier.
I debatten omring danmarkshistoriens største
investering i krigsmateriel savner man svar på det basale spørgsmål: Hvad
skal de nye kampfly buges til?
Denne mærkværdige
blindhed svarer ret nøje til den skæbnesvangre forblindethed, der herskede i
finanskredse indtil virkeligheden punkterede finansboblen.
Da præsident Reagan
blev spurgt om det store underskud på statsfinanserne som hans voldsomme oprustning
havde forårsaget , bekymrede ham, svarede han : I think it is big enough to take
care of itself.
Denne tro på, at uanset hvor astronomisk et
underskud USA påfører sig selv (og verden) vil den finansielle dynamik holde
pengemaskinen i gang, har sin, måske endnu farligere, pendant i dette militære megaprojekt,
som hidtil har virket som en økonomisk evighedsmaskine.
. Til dato er
tidsrammen ifølge Christopher Bolkcom fra Congressional Research Service blevet
ti-doblet , samtidig med at omkostninger og priser er steget voldsomt
Hvordan det har
været muligt for Lockheed-Martin at få
startet denne kolossale malkemaskine for
samfundsmæssige ressourcer, kan
et par historiske eksempler kaste lys
over.
I 1985 beretter tidligere
rektor for et af USA's mest prestigefyldte universiteter Massachusetts
Institute of Technology, Jerome B.
Wiesner i en artikel i The Bulletin of
the Atomic Scientists følgende:.
Da
præsident Carter havde skrottet et kostbart udviklingsprojekt, the B1
Bomber, så fik producenten sørget for, at
kontrakterne for diverse underleverancer blev spredt ud over stort set
alle Amerikas stater, ”så der stort set
ikke var en landsby i landet, der ikke var tilgodeset (….) Kontrakterne var
dengang på gennemsnitligt 700 dollars pr.
stat. De stater som havde de bedste lobbyister opnåede løfter om mellem 1 og 9
milliarder.” På den måde tvang man nærmest de folkevalgte kongresmedlemmer til
at stemme for genoptagelse af projektet, fordi det ville komme lokalsamfundene
til gode. Således blev et af eksperter
og politikere kasseret projekt gennemført imod regeringens ønske.
Et andet eksempel:
Efter at
Reagan havde lanceret sit stjernekrigsprojekt, blev Europa rejst tyndt af
udsendinge fra amerikanske virksomheder der var involverede i projektet. En af dem var
åbenhjertig nok til i Newsweek 17 juni
1985 at afsløre: ”Målet er at involvere NATO-landenes virksomheder og omgå regeringerne således at ”vi kan fortælle regeringerne , at til
syvende og sidst nytter det ikke hvad I
siger. Jeres virksomheder ønsker at deltage!”
Historien om
udviklingen af STEALTH-flyet er den
samme: allerede den 23. Januar 1989 spørger Newsweek ” Hvorfor bygger vi ”a fancy
new bomber”, når raketter kan udrette det samme for en brøkdel af prisen”
Men Stealth-flyet
blev alligevel udviklet med store omkostninger for Amerikas skatteborgere. I
dag har det kostbare fly vist sig at
være en fuser. Stealth-egenskaberne, som man også har forsøgt at indarbejde i
JSF har vist sig at være et alvorligt problem, fordi det kræver korte vinger,
som svækker flyets manøvredygtighed og sikkerhed.
Disse historiske
eksempler viser, hvorledes en
uimodståelig dynamik udgående fra det militær-industrielle kompleks bestemmer folkevalgte regeringers militærstrategi, og dermed også store dele af
udenrigspolitikken.
Det samme sker i dag
– blot i en gigantisk målestok, der f.eks. får den danske forsvarsminister til 15.april
09 at udtale til Politiken: Det er svimlende summer vi taler om – derfor
betyder det meget for samfundet, at der er en beskæftigelsesmæssig effekt”.
I forbindelse med
underskrivelsen i juni 2007 af hensigtserklæringen om dansk deltagelse i JSF-projektet med 2 milliarder ud over de 400 millioner der
allerede var afsat til formålet, udtalte forsvarsministeren sig til Information
på samme linje: ”Jeg gør det for industriens skyld”
Denne tankegang finder vi i samtlige de 6 andre lande , der
sammen med USA deltager i projektet. Eksempelvis
skriver den canadiske regering i en
pressemeddelelse allerede i 2002 : Som et
resultat af Canadas deltagelse i JSF-programmmet har 54
canadiske virksomheder, universiteter og forskningscentre undertegnet kontrakter til en værdi af 157
millioner canadiske dollars.
Programmet har en
tidshorisont på 30- 40 år og en budgetramme på 4.000 milliarder dollars.
Dette t astronomiske
beløb nås ved at lade hvert lands interesserede virksomheder indbetale en slags
depositum for senere at kunne deltage i
udlodningen af kontrakter. For eksempel havde de danske selskaber Mærsk Data
Defence, Systematic, A.P Møller-Mærsk og Terma ifølge Computer World tilsammen skrevet sig for 170 millioner kr.
Men desværre kniber
det med at få opfyldt de store forhåbninger: Ordrerne udbydes i konkurrence.
Her er Danmark med ”i første division”,
mener forsvarsministeren, men det er svært at komme med i opløbet, og det er
ikke store sager der hidtil er tegnet kontrakter på.TERMA havde ifølge Computerworld 17.maj 2004 fået til opgave at
producere holdere til flyets
maskinkanoner. Mens Storbritannien som traditionelt har haft en stor fly-industri , fik til opgave at stå for
udvikling og produktion af
jetmotorerne til flyet. Men her var de i konkurrence med amerikanske flymotorfabrikanter, så den salomoniske
løsning blev at der nu produceres to forskellige motorer.
Kort sagt, udliciteringsstrategien som blev ”opfundet” i forbindelse med B1-bomberen giver et vældigt økonomisk råderum - men i det kæmpestore nye projekt også et tilsvarende enormt bureaukratisk
”roderum”.
Der har gennem årene
været megen kritik af håndteringen af budgetter og styring af projektet, hvor
de teknologiske innovationer år for år løb grassat, og hvor tidsrammer og priser gang på gang
blev overskredet, så i 2007 oprettede
USA’s forsvarsministerium et
overordnet kontrolorgan , Defence Contract Management Agency, som skulle
forsøge at trimme hele organisationen.
Ifølge DCMAs egen hjemmeside var dens opgaver tidligere
blevet varetaget af 4 personer. Nu ville
der blive ansat 104 . Samtidig udvidedes arbejdsstyrken i produktionsleddet fra
500 managers, ingeniører og teknikere til over 5.000. Selve arbejdsstyrken på
gulvet var på det tidspunkt 11.000 mand.
Nu skulle der skub i foretagendet , tidsrammerne skulde overholdes.
Udviklingen i
omkostninger og priser, og det komplicerede net af hensigtserklæringer og kontrakter tegner et billede, der minder
om forspillet til finanskrisen.
JSF- projektet som man
i lang tid, li’som Reagan, mente
var ” stort nok til at klare sig selv” , og derfor var en slags økonomisk evighedsmaskine, er i dag ved at gå i stå.
Holland har netop
ifølge DIMS’s hjemmeside udsat beslutningen om købet af JSF, således at
beslutningen antageligt først træffes i
2011 eller 12.( DIMSs hjemmeside 18.04.09)
Chefen for Forsvarsakademiet,
Bertel Heurlin , tilrådede for nylig ligesom forskerne fra DIMS at også Danmark udsætter beslutningen længst muligt.
Henrik Breitenbauch
fra den uafhængige
forskningsenhed Dansk Institut for
Militære Studier , DIMS, som sammen med sin chef Mikkel Vedby, udarbejdede en omfattende analyse
af Danmarks Behov for Kampfly, advarer
igen i Politiken 1d. 8 april mod at lade købet af kampfly være et
spørgsmål som afgøres på kræmmervis. Det
er en behovet, der skal være
afgørende.
Her viser det sig, at der selv inden for flyvevåbnets egne rækker er ved at
opstå tvivl om hvad meningen overhovedet er med at have kampfly. Herom vidner et indslag i Vestkysten fra d 15. Okt.09.
Chefen for F16 Fighter Wing
i Skrydstrup Niels Sværdborg var kommet
til at give udtryk for frustration
over at hans F16 fly ikke blev sendt til
Afghanistan – for som han siger. En flyvetime koster ikke mere i Afghanistan
end i Danmark, hvor de, som det senere oplyses, koster 50.000 kr. i timen.
Det indbragte ham en irettesættelse fra en
hovedrystende forsvarsmister: hvis
flyvevåbnet er ingteresseret i at vi anskaffe nye kampfly, så skyder Sværdborg
sig selv i foden – for som Svend Gade siger: ”Hvis diskussionen kommer til alene at handle
om Afghanistan, så kan et reduceret flyvevåben, måske endda helt uden kampfly blive en
selvopfyldende profeti.”
Den
frustrerede oberst Sværdborg forsvarer sig så med at han skam opfylder de mål, politikerne har
opstillet: ”Vi var på vingerne 6700 timer i 2007, i 2008 bliver det 8.100.” -
Nu
er der måske ikke så meget at sige til at politikere og journalister
finder det lettere at forholde sig til de jordnære lokale
økonomiske problemstillinger i forbindelse
med så store investeringer som her
foreligger. Men såvel journalister som politikere, og for den sags skyld almindelige
borgere, kan få en saglig og grundig analyse af et eventuelt behov for nye
kampfly, i den før omtalte publikation fra DIMS.
Rapporten konkluderer, at ”Danmark
bør bevare en begrænset kampflykapacitet.
Men at den endelige beslutning bør hvile
på en udvidet undersøgelse af Danmarks strategiske behov , herunder den
politiske vision for fremtidens forsvar.
”
Den
sidste betingelse søger Breitenbauch at hjælpe på vej i en selvstændig
publikation Kompas og Kontrakt, hvori
han påpeger behovet for at politikerne må starte en analyse og diskussion af måden man fører sikkerhedspolitik på. ” Fraværet af en direkte territorial trussel betyder,
at Danmark har mulighed for at tage
højde for både kort- log langsigtede risici”
Mon ikke der heri også
ligger muligheden for at diskutere og analysere betimeligheden af den
aktivistiske og krigeriske udenrigspolitik, som Danmark har ført i de seneste
år.
I
slutafsnittet af den første af de nævnte analyser står der ” Danmark bør have
en kampflykapacitet, der er stor nok til
en periodisk international udsendelse, og bør samtidig bevare et afvisningsberedskab som en integreret
del af ”homeland defence”.
Her
forekommer det, at vi lades i stikken. For størrelsen
af kapaciteten siger jo ikke noget om arten
af kapaciteten. Hvis erfaringerne i de seneste faser af
Afghanistan-indsatsen viser, at det slet ikke er teknologiske superfly, udtænkt til at føre stat-mod-stat
luftkrig, der er brug for, hvad meget jo tyder på – bl.a. det før omtalte
forhold, at F16-flyenes funktion i dag er begrænset til at tegne luftrummet i Danmark fuld af fine hvide
streger.
Og
hvis strategi-eksperter såvel på DIMS som i Forsvarsakademiet er enige om, at
der ikke i en overskuelig fremtid tegner
sig nogen militær trussel – heller ikke fra Rusland HVAD SAL VI SÅ MED DE
VANVITTIGT DYRE FLYVENDE TEKNOLOGOISKE VIDUNDRE ?
Hvis
nogen frygter, at russerne vil udvikle nye kampfly som vi skal kunne forsvare
os mod , så kan anskaffelsen af
hundreder af avancerede kampfly i hele Vesteuropa jo måske gøre, at DE
føler sig truet – og iværksætter et
modsvarende projekt – når de om en halv snes år har fået styr på økonomien.
I
så fald er der tale om endnu en selvopfyldende profeti.
Tilbage til forsiden