Asylsøgere: Bevidst svækket og
passiviseret længere end anden verdenskrig
Fra Bodil Hindsholm Hansen <BHH@KM.DK>
-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Advokat Helge Nørrung [mailto:hn@norlaw.dk]
Sendt: 25. maj 2009 16:48
K æ re alle,
Til orientering for medlemmer af asylnetværket oplyses, at jeg i lørdags sendte
nedennævnte til Integrationsministeriet med kopi til Ritzau:
Til Integrationsministeren - og hvem det ellers måtte vedrøre.
Bevidst svækket og passiviseret længere end anden verdenskrig
Her er otte gode grunde til at de afviste irakere ikke "bare kan rejse hjem",
set fra en asyladvokat, som kender mange af dem:
De fleste af dem flygtede fra Saddams regime, og selvom de ikke i dag bedømmes
individuelt forfulgt af myndighederne, er mange af dem bange for at returnere på
grund af hævnrisiko fra tidligere medlemmer af regimet, som nu deltager i
terrormilitser, eller på grund af klanfejder.
Hele landet blev bragt i en betydelig større sikkerhedsmæssig krise ved den
amerikansk ledede koalitions indtog i 2003 - med Danmarks deltagelse - hvorfor
de også har valgt at blive af rent sikkerhedsmæssige grunde, for sig selv og
deres børn.
FN's flygtningeafdeling UNHCR advarede allerede 1. september 2004 klart
nationerne om IKKE at lægge pres på irakere til at vende tilbage på grund af den
farlige situation. Danmark gjorde det modsatte - vi lagde stort pres og
stressede flygtningene rundt på forskellige asylcentre, fratog dem lommepenge,
pressede dem via "madkasseordninger" eller "cafeteriatvang", således at deres
muligheder for at bevare de små netværk de opbyggede i Danmark blev brudt, og så
et normalt familieliv blev vanskeliggjort.
UNHCR udsendte den 18. december 2006 en direkte opfordring til nationerne om at
give alle irakere fra det centrale og sydlige Irak asyl eller en anden form for
beskyttelse. Også dette sad Danmark overhørig og fortsatte med at stresse de
irakiske familier, så mange af dem blev syge. Vi kunne i stedet have fulgt
opfordringen og som minimum givet dem midlertidig opholdstilladelse et år ad
gangen. Vi kunne samtidig have sagt ja tak til deres store ønske om at gøre lidt
gavn her, hvor de er havnet, ved at give dem lov at arbejde - alle de år, hvor
der i øvrigt var mangel på arbejdskraft. Og vi kunne langt tidligere have givet
deres børn normal skolegang i overensstemmelse med Børnekonventionens krav.
Manglende midlertidig opholdstilladelse umuliggjorde samtidig
familiesammenføring for de familier, som var blevet splittede, hvor mor og børn
var havnet i fx. Jordan og far her i Danmark - en adskillelse som for nogle har
varet i otte år.
Fortsat passivisering og marginalisering svækkede og sygeliggjorde Danmarks
irakere i en periode længere end anden verdenskrig, for nogle faktisk længere
end første og anden verdenskrig tilsammen. En ukristelig måde at behandle
fremmede på, som ikke selv er skyld i at der var en Saddam eller at der var en
koalition, som medførte terror.
I samme periode skete ustandselig stramning af reglerne i udlændingeloven, også
vedr. Flygtningenævnet, som blev indskrænket fra fem til tre medlemmer, idet
blandt andet medlemmet fra Dansk Flygtningehjælp blev afskåret. Og international
kritik af, at den samme myndighed, som afgør asylsagen i første instans, via
Integrationsministeriet er repræsenteret i anden instans, prellede også af.
Alligevel har Flygtningenævnets enkelte medlemmer gjort deres bedste, men
formentlig følt sig bundet af det politiske pres til en meget stram fortolkning
af FN's flygtningekonvention, især kravet om konkret og individuel forfølgelse,
modsat forfølgelsesrisiko som gruppe eller som almindelig krigsflygtning. Og vi
har stadig ikke adgang til egentlig domstolsprøvelse af Flygtningenævnets
afgørelser, hvilket ellers er normalt med alle mulige andre nævn. Og der er
stadig ikke nogen form for uddannelseskrav til de tolke, der benyttes af
Udlændingeservice eller nævnet.
Vores behandling med at stresse og passivisere irakerne har svækket deres
muligheder for at vende hjem og opbygge deres land. Derfor har vi moralsk pligt
til at lade dem blive her, hvor deres børn er vokset op, og hvor de heldigvis er
mødt med forståelse fra store befolkningsgrupper, som med stigende undren har
set regeringen lade et ekstremistisk parti få alt, hvad de ønsker på
udlændingeområdet, for at få lov til at beholde magten.
23. maj 2009
Helge Nørrung
I bestyrelsen for Foreningen af Udlændingeretsadvokater
mvh Helge
Tilbage til forsiden