D. 7.11.10 fra
Michala Clante Bendixen <mc@ bendixen.nu>
Danmark til eksamen i menneskerettigheder
hos FN –
læs Flygtninge under jordens rapport!
Så har vi indsendt vores rapport til den første
eksaminering nogensinde af Danmarks forhold til
menneskerettighederne. Det foregår først i maj måned 2011, så der er lang tid
til at gå og være spændt på udfaldet.
Vores rapport kan læses på nettet:
http://www.flygtningeunderjorden.dk/artikel/?n2s_url=danmark-til-eksamen-i-menneskerettigheder-hos-fn-l-s-vores-rapport!-32.html
- eller vedlagt her som PDF, både i engelsk:
http://www.arnehansen.net/101107Report_NGO_RefugeesUnderground_DK.pdf
og dansk version:
http://www.arnehansen.net/101107FlyuJtilFNUPR_dansk.pdf
Mange hilsner
Michala
/ Komiteen Flygtninge Under Jorden
www.flygtningeunderjorden.dk
Man kan nu også læse rapporten her:
Danmark til eksamen i menneskerettigheder hos FN - læs
vores rapport!
Dato: 11/07/2010
FUJ har taget imod tilbudet
om at indsende en rapport til FNs arbejdsgruppe omkring de områder, hvor vi
mener at Danmark er på kant med menneskerettighederne.
Vi har valgt at indsende vores egen rapport som en frivillig, uafhængig
organisation, der arbejder med flygtninge i Danmark. Denne gruppe er særligt
udsat for en lang række krænkelser af menneskerettigheder her i landet, og vi
har bred viden om emnet idet vi tilbyder individuel rådgivning af flygtninge
både under asylproceduren og som ny borger i Danmark. Vi laver også opsøgende
arbejde i asylcentrene og deltager løbende i den danske debat om indvandring.
BAGGRUND:
Den nuværende regering har siden 2001 gennemført en lang række vidtgående
lovændringer, senest en stor revision af Udlændingeloven denne sommer, som
næsten alle har til formål at begrænse indvandringen til Danmark, særligt af
flygtninge og familiesammenførte personer fra ikke-vestlige lande. Ministeren
for området siger nu helt åbent, at vi ikke ønsker indvandrere, som ikke
bidrager til samfundet. Et menneskes værd regnes altså udfra
dets handlinger, når det gælder nye borgere – men udfra
dets væren når det gælder indfødte danskere.
Regeringen har bevidst lovgivet på kanten af international lovgivning og udvist
en betænkelig mangel på respekt for menneskerettigheder og de fora, som
forsøger at forsvare disse. Ofte er en lov konstrueret sådan, at den også
teoretisk rammer indfødte danskere, men i praksis kun er et problem for
flygtninge og indvandrere. Ligeledes beskrives lovens formål ofte som en hjælp
til bedre integration, men skaber i virkeligheden mere udstødelse og
diskrimination. Racistiske og fordomsfulde udtalelser er blevet grovere og grovere,
selv fra medlemmer af Folketinget, og er løbende blevet mere og mere accepteret
i den almene befolkning og i medierne. Selv det at være to-sproget
betragtes som noget negativt, og indvandrere forbindes konsekvent med
problemer, kriminalitet og islam.
Vores kritikpunkter drejer sig hovedsagligt om forskellige former for
diskrimination. Det allermest grundlæggende princip i Verdenserklæringen om
Menneskerettigheder såvel som for en række af de mere specifikke konventioner
er idéen om at alle mennesker er født med lige værd og har krav på samme
rettigheder uden diskrimination. I Artikel 2 opregnes, at der ikke må
forskelsbehandles på baggrund af race, farve, køn, sprog, religion,
formueforhold eller lignende. På følgende områder diskrimineres flygtninge og
indvandrere i Danmark:
Permanent opholdstilladelse og statsborgerskab:
Et nyindført pointsystem (i øvrigt indført med tilbagevirkende kraft) stiller
ufravigelige krav om bl.a. beskæftigelse og danskkundskaber, som store grupper
af flygtninge og indvandrere aldrig vil kunne opfylde, uanset vilje. Der kræves
bl.a. uafbrudt fuldtidsarbejde i de seneste 4 år eller en lang videregående
uddannelse taget i Danmark, samt en eksamen i dansk, som svarer til det niveau,
som danske skoleelever afslutter deres skolegang med efter 9 år. Det nævnes
endda i regeringens egne bemærkninger til loven, at ikke alle vil være i stand
til at opfylde kravene, og der er således tale om en bevidst udelukkelse af
rettigheder (bl.a. stemmeret) for den svageste gruppe ansøgere. Danmark har i
forvejen Europas højeste krav til statsborgerskab (herunder krav om permanent
opholdstilladelse), og der tages ingen særlige hensyn til flygtninge på trods
af Artikel 34 i Flygtningekonventionen, som pålægger staterne at lette adgangen
til statsborgerskab for flygtninge.
Sprogkravene er meget høje og diskrimerer dermed et
stort antal nye borgere, som har svært ved at lære dansk på så højt niveau,
bl.a. pga. psykiske problemer, PTSD, begrænset skolegang i hjemlandet, alder
eller ordblindhed. Allerede inden den seneste lovændring var antallet af
flygtninge, som fik afslag på ansøgning om permanent opholdstilladelse,
kraftigt stigende – fra 5,3% i 2003 til 54,2% i 2009.
Beskæftigelseskravet er ligeledes meget højt og meget rigidt, således at selv velintegrerede
personer med tilknytning til arbejdsmarkedet vil være udelukket. Dette er i
praksis diskrimination, idet beskæftigelsesfrekvensen for flygtninge og
indvandrere er lavere end for befolkningens gennemsnit, og det danske
arbejdsmarked er højt specialiseret.
Ægteskab og familieliv:
• Ægtefællesammenføring:
Den herboende skal: have haft permanent opholdstilladelse i mindst 3 år, være
selvforsørgende og ikke have modtaget offentlig støtte i 3 år, råde over egen
bolig af passende størrelse og stille en bankgaranti på 8.850€ låst i 7 år. Den
tilrejsende skal: straks efter indrejsen bestå en omfattende computerbaseret
test i dansk sprog og kultur, som kræver ca. 300 timers danskstudie. Begge
skal: være fyldt 24 år, samlet set have større tilknytning til Danmark end til
noget andet land (hvor hver part højst kan opfylde 50%).
Flygtninge er undtaget fra visse krav, men kun så længe de har behov for
beskyttelse.
• Familiesammenføring med børn:
– godkendes kun indtil barnet er fyldt 16 år, og børn ned til 10 år kan afvises
med henvisning til at de vil være for gamle til succesfuld integration.
• Gebyr og ansøgningssted:
For blot at indgive ansøgning om sammenføring med børn eller ægtefælle skal der
betales et gebyr på 715€ pr. person. Desuden skal der søges fra den
tilrejsendes hjemland.
Vores kritik: Denne lange række af krav er stærkt diskriminerende og en reel
forhindring for udøvelse af familieliv og ægteskab for mange. Navnlig kravet om
tilknytning og permanent opholdstilladelse (beskrevet ovenfor) kan være helt
umuligt for et par at opfylde nogensinde, og dermed skiller man familier ad.
Hvis man har været dansk statsborger i 28 år er man fritaget, altså en lov der
bevidst rammer nye borgere. Børn bør betragtes som børn indtil de fylder 18 år,
og loven bør sikre dem samliv med deres forældre. Det nyindførte gebyr samt
kravet om selvforsørgelse og bankgaranti er økonomisk diskriminerende, navnlig
idet gruppen af flygtninge og indvandrere generelt set er fattigere end resten
af befolkningen.
Sociale ydelser og sundhedstilbud:
• ”Starthjælp”:
Alle, som endnu ikke har haft lovligt ophold i 7 år samt fuld beskæftigelse i
2,5 år i Danmark har kun adgang til en nedsat social ydelse, som udgør omkring
halvdelen af den hjælp, som indfødte danskere modtager. Dette betyder, at et
stort antal familier, heriblandt også børn født i Danmark af udenlandske
forældre, vokser op i stor fattigdom og uden de samme muligheder som deres
danske naboer. I bestræbelse på at opnå familiesammenføring eller permanent
opholdstilladelse vil mange endog frasige sig ydelser, som de har ret til.
• Sundhedstilbud:
Asylansøgere, både under sagsbehandling og afviste, har kun adgang til akut og
smertelindrende behandling og er underlagt et særligt sundhedssystem i
asylcentrene. Dette er et særligt problem for dem, der lider af traumer og dem,
der opholder sig mange år i centrene. Papirløse/udokumenterede har reelt ingen
adgang til sundhedshjælp, idet der ikke findes klinikker for dem, og de har
ikke adgang i praksis til det offentlige sundhedssystem. Flygtninge/indvandrere
med opholdstilladelse har ikke ret til gratis tolk hos lægen og på hospitalet,
når de har boet her i 7 år – uanset, hvor godt de klarer sig på dansk. Dette er
i første omgang en økonomisk diskrimination, men for folk der ikke kan betale
er der tale om en situation, der kan blive direkte livsfarlig pga. sproglige
misforståelser ifølge Den Danske Lægeforening.
Svage grupper:
• Kvinder: med de mange krav, som er svære at opfylde, rammes kvinder særligt
hårdt. Ofte vil indvandrerkvinder have færre års skolegang bag sig, være mere
bundet til hjemmet af mindre børn og have dårligere chancer på et arbejdsmarked
som det danske. Selv danske kvinder tjener ca. 20%
mindre end danske mænd og er således ikke reelt ligestillede. Voldsramte
kvinder, som er ægtefællesammenført, mister deres opholdstilladelse hvis de
forlader den voldelige mand.
• Børn af flygtninge/indvandrere rammes ofte af fattigdom, eller forhindres
endog i at bo i Danmark hos en forælder. En ny lov fratager barnet dets
opholdstilladelse hvis forældrene sender det på ”genopdragelse” i
oprindelseslandet. Man ser ikke på, om børn i asylsøgende familier kunne have
et selvstændigt asylmotiv, og barnets tarv indgår yderst sjældent i afgørelser
omkring opholdstilladelse.
• Analfabeter har reelt ingen chancer for nogensinde at opnå permanent ophold
og er dermed også udelukket fra retten til ægtefællesammenføring og opnåelse af
statsborgerskab.
• Ældre har særligt svært ved at leve op til danskkravene og kravet om
selvforsørgelse.
• Psykisk og fysisk syge samt traumatiserede og torturofre vil ligeledes have
særligt svært ved at leve op til de nævnte krav. Selv flygtninge/indvandrere,
som er tilkendt pension pga. varigt nedsat arbejdsevne er ikke fritaget fra
kravet om fuld beskæftigelse. Personer med selv mindre alvorlige
helbredsproblemer har svært ved at opretholde et fuldtidsjob på det danske
arbejdsmarked.
• Ofre for menneskehandel/trafficking har ingen
muligheder for at opnå asyl i Danmark, uanset om de samarbejder med politiet
omkring bagmændene.
Tortur:
Begrebet tortur er ikke indskrevet i dansk lovgivning, men opfattes som grov
vold. Desuden tilbydes torturofre ikke behandling før de får opholdstilladelse,
og de må ofte vente meget lang tid på at påbegynde behandling. Der gives ikke
dispensation ved ansøgning om fx statsborgerskab pga. PTSD eller andre effekter
af tortur. Ofre for tortur bliver fængslede på lige fod med andre asylansøgere
(som beskrevet under emnet Retssikkerhed).
Retssikkerhed:
• Mange love på udlændingeområdet er vedtaget med tilbagevirkende kraft. Dette
findes der meget få eksempler på i anden dansk lovgivning.
• Asylansøgere har ikke mulighed for at anke et afslag fra Flygtningenævnet til
en egentlig domstol.
• Opholdstider på op til 10-12 år er ikke enestående i asylsystemet, selvom
sagen normalt er afgjort efter ca. 1 år. Det skyldes, at personen afvises men
ikke kan tvangshjemsendes, enten pga. forholdene i hjemlandet eller pga. tvivl
om personens identitet. Efter en vis opholdsperiode burde der tildeles en form
for opholdstilladelse for at sikre menneskerettighederne for denne gruppe. Det
er veldokumenteret, at usikkerheden sammen med livet i lejrene, den manglende
ret til arbejde, uddannelse osv. resulterer i alvorlige helbredsproblemer, stigende
over tid.
• Personer, som anklages for terrorisme står helt udenfor de almindelige
retsregler, og ikke engang deres egen advokat må kende anklagen eller være til
stede under retssagen.
• Personer, som tilkendes ”Tålt Ophold” administrativt (fx pga. anklage om
terrorisme), har daglig meldepligt i et særligt center. Dette betyder både en
straf uden fair retssag, straf uden tidsbegrænsning, indskrænkelse af den
personlige frihed og retten til arbejde samt ofte reel forhindring af et
familieliv.
• Asylansøgere kan fængsles på ubegrænset tid alene på mistanke om at ville gå
under jorden eller have afgivet usande identitetsoplysninger. Mange har siddet
fængslet op til et år. Desuden idømmes asylansøgere fængselsstraf for
dokumentfalsk hvis de ankommer med falsk pas – dette er direkte imod
Flygtningekonventionens artikel 31.
Proportionalitet:
• Hvor en dansk statsborger højst risikerer en bøde eller en fængselsstraf for
at begå en ulovlig handling, har det uforholdsmæssigt alvorlige konsekvenser
for en ikke-dansk statsborger. Fx kan man blive udvist af Danmark (selvom man
har permanent opholdstilladelse) for at deltage i en ikke-voldelig sit-down
strike. En straf på 2 mdr. fængsel kan udskyde adgangen til statsborgerskab med
8 år, og indenfor visse strafområder vil de 2 mdr. endog betyde udelukkelse for
evigt.
• Hvis en dansk statsborger bliver fyret fra sit job eller selv siger det op,
har det udelukkende økonomiske konsekvenser. Er der tale om en
flygtning/indvandrer uden permanent opholdstilladelse kan det have store
omkostninger for hele hendes og hendes families fremtid og adgang til diverse
rettigheder. Selv en kort periode som arbejdsløs betyder, at man rykker tilbage
til udgangspunktet.
Demokrati og medborgerskab:
Et stigende antal mennesker vil komme til at leve deres liv som borgere i
Danmark uden at have nogen indflydelse på regeringsmagten, idet kun danske
statsborgere har stemmeret og kan stille op selv som Folketingskandidater. En
række embeder og tillidshverv kræver ligeledes dansk statsborgerskab. Selv
børn, der er født i Danmark af ikke-statsborgere skal søge om statsborgerskab
når de fylder 18, og for dem gælder også en række krav. Den store gruppe, der
således ikke har indflydelse og rettigheder i deres eget land, vil være i stor
risiko for at vende sig imod det samfund, som ikke accepterer dem. Samfundet
har på den måde selv skabt en gruppe andenrangsborgere.
KONKLUSION:
Som nævnt i vores ovenstående liste af kritikpunkter rammes flygtninge og
indvandrere af en lang række diskriminerende love, desværre ofte bevidst og
målrettet fra regeringens side, udfra en
nationalistisk tankegang med krav om assimilation. Den danske lovgivning
indeholder en uheldig, økonomisk opfattelse af rettigheder for nye borgere,
hvor tanken er at rettigheder skal ”optjenes” ved at arbejde, lære dansk og
tilegne sig en traditionel dansk livsstil. Når kravene samtidig sættes så højt,
at mange reelt ikke er i stand til at opnå dem, bliver der tale om
diskrimination. Dette mener vi er særligt kritisabelt, idet der ikke blot er
tale om en utilsigtet, uheldig forskelsbehandling, men en bevidst
tilsidesættelse af menneskerettighedsprincipperne.
Michala clante Bendixen på vegne af Komiteen
Flygtninge under Jorden
-----
- og med tanke på at
den allerede er overhalet af den nyeste stramning i forbindelse med VKO-finanslovsforhandlingerne , som da vist må få hele oppositionen op på barrikaderne
til kamp mod den skærpede diskriminationen for håndhævelse af de universelle
menneskerettigheder.
Tilbage til forsiden