19.12.2013
Skal
våbenindustrien redde EU ud af krisen?
I dag begynder årets sidste
EU-topmøde. Et af de store punkter på dagsordenen er våbenindustrien i EU.
Lave K. Broch og Bjørn Elmquist, Lave K. Broch er
kandidat til EU-parlamentet for Folkebevægelsen mod EU, og Bjørn Elmquist er
advokat og tidligere MF.
»... the European defence
market is feeling the effects of the financial crisis. Europe’s defence industries are not only important for our security,
by providing capabilities for our armed forces, but also for jobs, growth and
innovation«. - EU’s ’præsident’ og chef for EU’s forsvarsagentur, Herman Van Rompuy,
Bruxelles 24. juli
2013.
På
EU-topmødet den 19. til 20. december står EU’s sikkerheds- og forsvarspolitik
på dagsordenen. Det er første gang siden finanskrisens udbrud i 2008, at EU’s
stats- og regeringschefer skal diskutere sikkerheds- og forsvarspolitik.
Blandt
emnerne er, hvordan EU’s våbenindustri kan styrkes, hvordan EU kan blive bedre
til at handle sikkerhedspolitisk og militært på kriser i verden, samt hvordan
EU-landene kan forøge samordningen af militære indkøb.
EU’s
ambition er at blive en militær magt, og unionen ser det militære område som et
område for vækst og beskæftigelse.
Diskussionen
i EU er på ingen måde abstrakt eller ’akademisk’, men dødsens alvorlig, da
medlemskredsen jo tæller nogle af verdens betydeligste våbenhandlende lande, og
samlet set er EU verdens næststørste våbeneksportør.
Vi
tager hatten af for den åbenhed, der er i EU om planerne på det militære
område. Men vi har meget lidt forståelse for, at unionen vil styrke
våbenindustrien, og vi kan slet ikke sætte os ind i argumenterne om
arbejdspladser.
Set
med vores øjne er det en syg tankegang, at EU’s beskæftigelse skal fremmes ved
at producere og sælge våben – herunder til lande, der vedvarende begår grove
overgreb på menneskerettighedsområdet inklusive drab på civile.
Vi
mener, at EU ikke mindst efter det arabiske forår burde have lært, at unionens
våbenhandel styrker diktatorer, er til skade for millioner af mennesker verden
over og truer freden.
Styrkelsen
af EU’s våbenindustri bør dog også ses i et andet lys. EU har ambitioner om at
blive en militær supermagt. Det kan godt være, at danske politikere siger, at
EU aldrig får eget forsvar. Men det er ikke det, der siges og arbejdes for i
EU’s egne korridorer.
I
EU-præsident Herman Van Rompuys interimsrapport
»vedrørende forberedelsen af Det Europæiske Råds møde i december 2013 om
sikkerhed og forsvar« fremgår det klokkeklart, at EU skal være i stand til at
agere inden for »en militær dimension« i alle fem miljøer: på land, i luft,
maritimt, i rummet og i cyberspace. Især fremhæves behovet for sikkerhed på
havet, i rummet og i cyberspace.
EU
har de seneste 15 år lavet strukturer, procedurer og beslutningstagende organer
inden for EU’s sikkerheds- og forsvarspolitik.
Unionen
har gennemført 30 operationer og missioner på tre kontinenter. I øjeblikket er
7.000 militære og civile personer udsendt i EU’s missioner.
I
stedet for at støtte våbenindustrien burde regeringen kræve, at der foretages
en officiel kulegravning af EU's store våbenindustris handel med våben de
seneste ti år
I
2004 besluttede EU at oprette et antal mobile kampgrupper, og i dag har EU
konstant to kampgrupper i beredskab. Men kampgrupperne er ikke rigtig blevet
brugt, og EU skal derfor se på, hvordan de kan organiseres på en anden måde.
Vi
synes det vil være langt bedre at genoprette en permanent og hurtigt udrykkende
fredsstyrke under FN. Dermed kan det sikres, at fredsstyrken ikke bruges i
strid med folkeretten.
EU
har også oprettet en stående politisk og sikkerhedspolitisk komité, en
militærkomité, en militærstab, et satellitcenter og et EU-institut for
sikkerhedspolitiske studier.
Dertil
kommer, at EU har vedtaget to direktiver for at styrke EU’s våbenindustri: ét
om indkøb af forsvarsmateriel og følsomt sikkerhedsudstyr (2009/81) og ét om
overførsel af forsvarsrelaterede produkter (2009/43).
De
udgør i dag hovedhjørnestenen i det, som EU-kommissionen ser som »et europæisk
forsvarsmarked«. Begge direktiver er blevet gennemført ved dansk lovgivning på
trods af den danske forsvarsundtagelse i EU.
EU-kommissionen
arbejder således helt åbent for at realisere et indre marked på
forsvarsområdet, ligesom den åbent arbejder for at udvikle den
forsvarsrelaterede industri. Den har endvidere udviklet en egentlig
industripolitik og specifikke forsknings- og innovationsprogrammer på
sikkerheds- og rumfartsområdet.
I
november blev EU’s forsvarsministre enige om flere tiltag, der skal styrke EU’s
våbenindustri, herunder flere penge til våbenudvikling og forskning.
EU-kommissionen
har også oprettet en såkaldt ’forsvarstaskforce’ med
henblik på en styrkelse af forsvarssektoren »ved at mobilisere alle relevante
EU-politikker«. Denne forsvarstaskforce har
udarbejdet flere forslag til EU-topmødet 19. og 20. december og en
handlingsplan til styrkelse af EU’s sikkerheds- og forsvarspolitik.
EU-kommissionen
lægger f.eks. op til, at medlemslandene skal vurdere muligheden for EU-ejet militær kapacitet, og overvejer at iværksætte
forsvarsrelateret forskning med fokus på de områder, hvor der er størst behov
for EU-forsvarskapacitet.
Som
vi ser det, vil egne EU-militære kapaciteter være et første skridt mod et
egentligt EU-forsvar, hvilket også er det erklærede mål. EU-hæren
er derfor ikke så urealistisk, som nogle af de danske EU-tilhængere påstår.
I
november blev der etableret et EU-samarbejde om europæisk drone-produktion.
Aftalen
blev indgået i Bruxelles ved et møde i EU’s forsvarsagentur og tæller indtil
videre syv af EU’s medlemsstater, og nogle måneder før havde tre europæiske
forsvarsindustrikoncerner – Dassault, EADS og Finmeccanica
– indgået en aftale om et fælles droneprogram.
Men i
stedet for at gå med på dronebølgen var det på tide, at europæiske politikere
forholdt sig langt mere kritisk til, hvordan droner bruges i militære
sammenhænge.
EU’s
militarisering drejer sig også om råstoffer. EU-kommissionen vil derfor
gennemgå de råstoffer, der er kritiske for forsvarssektoren som led i EU's
generelle råstofstrategi, og om nødvendigt forberede målrettede politiske
tiltag.
EU
har allerede lavet en liste over kritiske råstoffer på EU-plan, og den
forventes revideret i nær fremtid. Selv om der ofte er tale om råstoffer, der
kan være vigtige for både civile og militære formål, mener EU-kommissionen, at
der bør tages hensyn til »råstoffernes særlige betydning for den europæiske
forsvarssektor«.
Som
vi ser det, vil egne EU-militære kapaciteter være et første skridt mod et
egentligt EU-forsvar, hvilket også er det erklærede mål
EU-kommissionen
foreslår også, at medlemsstaterne gør brug af fleksible arbejdsmarkedsordninger
for at støtte virksomheder på forsvarsområdet, som lider under en midlertidig
nedgang i efterspørgslen efter deres produkter, eller for at omstrukturere
våbenindustrien.
EU-kommissionen
henviser til, at medlemsstaterne kan anvende økonomiske midler fra Den
Europæiske Socialfond (ESF) og, i visse tilfælde af masseafskedigelser, fra Den
Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen.
Set
med vores øjne er dette helt absurd. EU’s våbenindustri bør ikke på nogen måde
holdes kørende med skattemidler. Danmarks regering bør i klar tale modsætte sig
denne form for offentlig støtte til våbenindustrien.
EU-kommissionen
vil også tilvejebringe en dialog med interessenterne inden for våbenindustrien
om, hvordan man kan støtte EU’s forsvarsindustri på markeder uden for unionen,
og drøfte, hvordan EU-institutionerne kan fremme europæiske leverandører i
situationer, hvor kun én virksomhed fra EU konkurrerer med leverandører fra
andre dele af verden.
Dette
er endnu et område, hvor Danmarks regering bør sige klart nej. Det bør på ingen
måde være EU-kommissionens opgave at hjælpe EU’s våbenindustri med
salgsfremstød i andre dele af verden.
Forud
for topmødet lægger EU’s præsident, Herman Van Rompuy,
desuden op til, at der skal ses på landenes forsvarsbudgetter.
Finanskrisen
har ført til, at flere EU-lande har indført besparelser på forsvarsområdet, og
EU’s indblanding på området kan kun ses som en opfordring til, at EU-landene
skruer op for de militære udgifter og samtidig indgår et endnu tættere militært
EU-samarbejde. Bl.a. siges det, at »Europas sikkerhed har været en historisk
forudsætning for dets økonomiske velfærd«.
»Vi
er nu nødt til at forhindre, at Europas økonomiske besværligheder påvirker dets
kapacitet for at fastholde sin egen sikkerhed« (’Interim Report
by the High Representative’, 24. juli 2013).
Men
til trods for nedskæringerne brugte EU-medlemsstaterne i 2011 fortsat mere på
forsvar end Kina, Rusland og Japan tilsammen, og dette på trods af, at det er
meget svært at finde en militær trussel mod EU-landene.
En
afgørelse på EU-topmødet om landenes forsvarsbudgetter vil ikke have konkret
betydning for Danmark, da vi som bekendt har en undtagelse fra EU’s
forsvarspolitik. Undtagelsen betyder bl.a., at vi ikke betaler til EU’s
militære udvikling, at Lissabontraktaten ikke gælder
for Danmark på forsvarsområdet, at EU’s beslutninger på forsvarsområdet ikke
gælder for os, og at vi ikke deltager i EU’s forsvarsagentur og EU’s
kampgrupper.
Men
desværre bliver vi alligevel indsyltet i EU’s politik på dette område, fordi
EU’s udenrigs- og sikkerhedspolitik gælder for Danmark, og idet EU bestemmer
over, hvem Danmark må sælge våben til, samt fordi Danmark har tilsluttet sig de
EU-direktiver, der er med til at opbygge et indre marked på forsvarsområdet.
Desuden
lægger Herman Van Rompuy op til, at EU’s
forsvarspolitik skal hænge bedre sammen med unionens politik på andre områder.
Samtidig ved vi, at et flertal i Folketinget arbejder for en afskaffelse af
forsvarsundtagelsen.
I
skrivende stund sidder regeringen sammen med Venstre og Det Konservative
Folkeparti og forhandler bag lukkede døre om et nyt dansk nationalt kompromis
på EU-området – en ny ’europapolitisk aftale’.
Vi
har prøvet at få et skriftligt oplæg til disse forhandlinger, men det har ikke
været muligt. Folketinget har oplyst, at det først er muligt at få noget på
skrift, når aftalen er vedtaget.
Men
vi ved alligevel, at regeringen, V og K ønsker, at Danmark skal tilslutte sig
EU’s forsvarspolitik. Det har de fem partiledelser udtalt flere gange. Det er
også af denne grund vigtigt, at vi i Danmark forholder os til, hvordan EU
udvikles på forsvarsområdet.
Vi
har meget svært ved at forstå den tankegang, der præger EU. Vi kunne forstå,
hvis EU havde lagt op til global nedrustning og afvikling af europæiske
atomvåben.
Men
det er desværre ikke det, der præger EU. Til gengæld er det meget åbenlyst, at
EU-kommissionen mener, at våbenindustrien er vigtig af økonomiske og
sikkerhedspolitiske grunde.
EU-kommissionen
forholder sig imidlertid ikke til, at EU’s militære udvikling binder
ressourcer, der kunne være brugt til noget bedre, og samtidig er til skade for
verden – og dermed også til skade for EU på længere sigt.
Desværre
bliver vi alligevel indsyltet i EU's politik på forsvarsområdet, fordi EU's
udenrigs- og sikkerheds-politik gælder for Danmark
Frankrig
har f.eks. i en årrække solgt våben til Syriens regime. Våben, som syriske
soldater bruger mod den syriske befolkning i borgerkrigen.
Desværre
er Syrien ikke et enestående eksempel på skadelig våbenhandel fra EU. Mange
EU-våben er gennem tiderne endt i hænderne på udemokratiske regimer, der
vedvarende har brudt menneskerettighederne.
Det
kan ikke på nogen måde være i EU-landenes langsigtede interesser, at våben fra
EU bruges mod civilbefolkninger i mange af verdens brændpunkter.
Samtidig
er det helt ubegribeligt, når der virkelig er mange andre områder, der trænger
til støtte og politisk fokus, og hvor det uomtvisteligt vil være til gavn at
gøre en indsats.
Det
gælder ikke mindst på miljøområdet, de globale udfordringer med fattigdom eller
på det sociale område i Europa.
Den
økonomiske nedtur rammer mange europæere direkte, og alarmklokkerne burde
ringe, når lande har en arbejdsløshed på over 25 procent og
ungdomsarbejdsløshed over 50 procent, som tilfældet er i både Grækenland og
Spanien.
Der
er faktisk stor risiko for omfattende social uro i flere af de kriseramte
eurolande, og det kan godt være, at EU-kommissionen mener, at en styrkelse af
EU’s våbenindustri skal ses som en støtte til de kriseramte eurolande.
Men
det ville give langt større mening, hvis de kriseramte eurolande f.eks. fik
støtte til produktion af vedvarende energi eller støtte til de basale
institutioner inden for sundheds- og uddannelsesområdet.
Vi
mener, at EU’s støtte til våbenindustrien er gået alt for langt, og at det er
en sørgelig udvikling, at EU-topmødet 19. og 20. december skal bruges til at
cementere unionens støtte til en skadelig våbenindustri og våbenhandel.
EU’s
finanskrise hverken kan eller skal løses ved at styrke EU’s våbenindustri og
EU’s våbenhandel.
Udsatte
mennesker i andre lande skal ikke betale en dyr pris for, at EU kan tjene penge
og komme ud af en krise, der i høj grad hænger sammen med euroen og dens
forøgelse af økonomisk og social ulighed i eurozonen.
Vi
opfordrer regeringen til i klar tale at vende sig imod denne udvikling i EU.
I
stedet for at støtte våbenindustrien burde regeringen kræve, at der foretages
en officiel kulegravning af EU’s store våbenindustris handel med våben de
seneste ti år – således at vi som borgere kan få et klart og uomtvisteligt
kendskab til, hvilke regimer der har købt deres våben i unionen.
Vi
kunne også tænke os, at regeringen tog initiativ til, at de europæiske lande
stopper al våbenhandel med diktaturstater og lande, der vedvarende bryder
menneskerettighederne, og at der sættes fokus på global nedrustning.
Der
er simpelthen brug for nytænkning blandt de europæiske magthavere.
Den
danske forsvarsundtagelse i EU giver os frihed til at gå andre veje. Det er på
tide, at regeringen bruger den mere visionært, også til at forsøge at påvirke
de andre EU-lande.
Kronikken blev brgt i Politiken d. 19. dec. 2013:: http://pol.dk/2162929