Udlændingestyrelsens asylsagsbehandling kritiseres af advokat Niels
Henrik Christensen og Flygtningenævnet
STYRELSEN KRÆNKER ASYLSØGERE
Dato: 04.07.1998,
Skribent: Torben K. Andersen og Søren Reinau
Udlændingestyrelsens begrundelser for ikke at give asyl til udlændinge
er ofte krænkende, mener kilder i Flygtningenævnet. Også advokater
kritiserer sagsbehandlingen. Styrelsen afviser anklagen.
Udlændingestyrelsen bliver nu mødt af ny harsk kritik. Både
Flygtningenævnet og flere
advokater med speciale i udlændingeret kritiserer styrelsen for
sagsbehandlingen af
asylsøgere. Kilder i Flygtningenævnet oplyser, at styrelsens
begrundelser for at give
afslag på asyl ofte er kritisable. 'Kvaliteten er meget svingende. Når
styrelsen skal
begrunde, at en person ikke er troværdig, anvender den ofte unødvendigt
krænkende
formuleringer, som der slet ikke er belæg for. Styrelsen skal udtrykke
sig med distance
og objektivt,' siger en kilde i nævnet og tilføjer: 'Man kan undre sig
over, at folk i den
centrale administration lægger navn til sådanne begrundelser.'
Flygtningenævnet er den
højeste instans på området. Hvis en ansøger får afslag på asyl af
Udlændingestyrelsen,
kan vedkommende klage til Flygtningenævnet for at få vurderet sin sag
på ny.
Unge jurister
Udlændingestyrelsen overtog 1. januar 1996 opgaven med at interviewe
nyankomne
asylsøgere. Tidligere stod politiet for afhøringerne. Nu foretager
jurister i styrelsen
disse samtaler, og de har derfor fået et kursus i interview-teknik. Men
det er som regel
meget unge folk uden den store erfaring. 'Det er fint, at styrelsen
står for samtalerne og
ikke politiet. Det har betydet en meget mere civil behandling,' siger
advokat Niels
Henrik Christensen, som har undervist i udlændingeret i otte år og
været advokat for
asylsøgere fra over 60 lande. 'Men det sker alt for ofte, at
sagsbehandlingen er for
ringe. Afslaget på asyl er ofte det rene vås. Interviewene bærer præg
af at være
foretaget af folk, der ikke har den fornødne erfaring i at afhøre
udlændinge og heller
ikke har den nødvendige ekspertise inden for de områder, de burde være
specialister i,'
siger Niels Henrik Christensen. Advokaten retter også en skarp kritik
mod de tolke,
som styrelsen benytter til at oversætte de særlige asylskemaer.
Skemaer, som
asylsøgerne skal udfylde på deres eget sprog. 'Der foregår en sjusket
behandling.
Styrelsen kan ikke være uvidende om, at der er fejl i tolkningen af
asylskemaerne,'
siger Niels Henrik Christensen. Også advokat Gunnar Homann, der har
beskæftiget sig
med udlændingeret i en årrække og har ført sager for asylsøgere i
Flygtningenævnet,
mener, at sagsbehandlingen er blevet bedre, efter styrelsen overtog
opgaven fra politiet.
'Afgørelserne er generelt mere velbegrundede. Men styrelsen døjer under
at have
mange uerfarne medarbejdere, så evnen til at se de store linier går
undertiden tabt,'
siger han. Direktør i Udlændinge styrelsen Claes Nilas un drer sig over
kritikken.
'Hvis nogen i Flygt ninge nævnet mener, at vi kan gøre sags be hand
ling en bedre, er
vi til enhver tid parate til at tage en drøftelse med nævnets ledelse.
Men jeg har ikke hørt
det før i min tid som direktør,' siger Claes Nilas. Det er ikke en
kritik, I selv vil tage op
på jeres næste møde med nævnet? 'Det kan jeg ikke sige. Hvis nævnet
ønsker at tage
det op, er de mere end velkomne,' siger Claes Nilas.
--
Address:
Kalvebod Brygge 35-37 Fax: +45 3318 4005 Sales
1595 Copenhagen V +45 3318 4006 Distribution
Denmark +45 3318 4001 Newsdesk
Telephone: +45 3318 4000 WWW: http://www.aktuelt.dk/