Leder i Information d.11. november 1998
Fæstning Danmark
BERTOLT BRECHT skrev i 1939 under sin landflygtighed fra nazismen, som også bragte
ham til Danmark, et nuanceret digt med en i dansk oversættelse tvetydig titel: Til dem der
komme efter os. Dels kommer unægtelig nogen efter flygtningen, der derfor er flygtning, dels
kommer nogen efter ham og udgør eftertiden, som jo gerne skulle være blevet klogere:
I det store digts tredje og sidste afsnit hedder det:
I, som skal dukke frem af den flod
I hvilken vi gik til grunde
Betænk
Når I taler om vore svagheder
Også den mørke tid
Som I undgik
Skiftende land oftere end sko
Gik vi jo gennem klassernes krige, fortvivlede
Dengang der kun var uret at se og ingen harme
Samtidig véd vi:
Også hadet mod gemenheden
Forvrænger et ansigt
Også vreden over uret
Gør stemmen hæs. Ak vi
Som ville berede en vej for venlighed
Kunne ikke selv være venlige
Men I, når det kommer så vidt
At menneske bliver menneskes hjælper
Betænk os
I overbærenhed.«
Brecht, oven i købet privilegeret, verdensberømt som han var,
prøvede på egen krop, hvad det ville sige - med en
omskrivning af digtets ord: når »gaderne fører ud i pløret,
sproget røber én over for slagteren«, og målet ligger langt i det
fjerne »klart synligt om også uden for rækkevidde«.
Den uønskede politiske flygtning, den statsløse eller blot den
uønskede på rastløs men ufrivillig drift mellem landene blev som
bekendt et fast rollefag i det tyvende århundredes kvalmende
drama. Stater, der havde deres på det tørre, handlede
umenneskeligt og lurvet. Med skam at melde stod Danmark
forrest blandt de lurvede.
En enkelt litteraturhenvisning vil være tilstrækkelig: Leif Larsens
og Thomas Clausens rystende dokumentation i deres
undersøgelse af tyske Hitlerflygtninge i Danmark: De forrådte.
Blot på baggrund af denne fremstilling må enhver påstand om
danskerne som et næstekærligt kristent folk i de gode gamle
dage, hvor venligheden blomstrede om kap med himmelblå
kærminder, give de retsindige brækfornemmelser. Den
historiske sandhed er en anden. Danmark svigtede og sendte
akkurat som Schweiz og andre forskrækkede og selviske
nationer asylsøgere tilbage i armene på Gestapo.
Børnelærdom.
ALLE, DER FØLGER bare overfladisk med i nutidens
flygtningedebat og nu og da forlyster sig med de mere
populistiske mediers behandling af fænomenet, vil vide, at
erfaringen fra trediverne ikke i nævneværdigt omfang har
smittet af på de toneangivende grundholdninger, der bestemmer
farten. De »rigtige meninger« har desværre ikke megen magt.
Undskyldningerne for ikke at ville tage imod folk i åbenbar akut
nød er legio. Tvivlen kommer ikke flygtningen til gode. Såfremt
vedkommende ikke kan bevise, at faldøksen med navn på
allerede er hævet, og han derudover opfylder en række i øvrigt
ofte tvivlsomme eller ligefrem irrelevante betingelser, er det ud
af klappen, før den så meget som er åbnet på klem.
Senest har vi bevidnet den skammelige hjemsendelse af en
iraner, der mente Rushdies bog kunne være af interesse for
hans landsmænd. Foreløbig er han forsvundet, pist væk i
Teheran.
Baggrunden for denne forbavsende fremmedretstilstand i
Danmark er selvsagt en national politisk mentalitet, som man i
outreret og menneskeforagtende oprigtighed kan læse sig til i
Ekstra Bladet, når bladets hofpoet pastor Krarup svinger
røgelseskarret.
Men det nytter ikke blot at tørre den af på ham. Dette
tragiske griber dybere ned i den danske holdning til folk udefra
- vel at mærke fra områder, hvorfra vi gerne henter utryghed og
fjendebilleder. I den forstand gør det indtryk at læse Niels
Rohleder i gårsdagens Information, hvor han uigendriveligt
redegjorde for de krumspring, danske myndigheder atletisk
udøver for at forhale visa med den slet skjulte hensigt i sidste
ende at afvise ansøgeren.
Såfremt en og anden kroat f.eks. føler trang til at dvæle ved
prins Amleds grav, kan han godt på forhånd glemme det.
Sammenholdt med Danmarks øvrige fremmedpolitik tegner sig
efterhånden et svært acceptabelt billede af dansk civilisation.
Var dét mon meningen: at landet, hvor politibetjentene er gode
mod nyudklækkede ællinger og deres mor, på det
menneskelige plan er som en fæstning mod fremmede, der blot
ønsker at besøge vort kuldslåede smørhul?
Kolde hjerner kan trøste sig med, at en restriktiv holdning over
for fremmede som sagt falder i tråd med dansk forhistorie på
området, og at vore holdninger åbenbart ikke lader sig
distrahere af disse historiske erfaringer. Men sandelig, som
Brecht skriver: »Vi lever i mørke tider, det troskyldige ord er
en tåbelighed, en glat pande røber den afstumpede...«
mtz