Information 16. februar 1999
Den ulydige præst
Sagen om de serbiske asylansøgere fra Østslavonien har udviklet
sig til en sag i den danske folkekirke
Af Karsten Fledelius
Et nyt drama med rod i det tidligere Jugoslavien foregår for øjeblikket - med
stærke relationer til dansk indenrigspolitik og diskussionen om forholdet mellem
kirke og stat.
Det er sagen om sognepræsten i Lyngby, Leif Bork Hansen, som har vedkendt
sig civil ulydighed i forbindelse med sin medvirken til at skjule udviste serbiske
flygtninge fra den kroatiske provins Østslavonien. Præsten er blevet
politianmeldt af danske nynazister, og fire personer har klaget til
kirkeministeriet over præsten. Ministeriet har på sin side givet biskoppen over
Helsingør stift, Liselotte Rebel, en næse for ikke at have udøvet sit tilsyn med
den obsternasige præst, der har brudt loven. Biskoppen har kaldt præsten til
tjenstlig samtale. Dansk Folkeparti har krævet ham afskediget, ja nogen har
endda hævdet, at i og med at denne statstjenestemand åbent har erkendt at
have handlet mod loven, har han reelt fyret sig selv.
Som en del andre sager i det moderne Danmark er denne sag indviklet og
forkludret, fordi der indgår mange forskelligartede elementer i den. Den drejer
sig både om flygtningepolitik, forholdet mellem stat og borger, forholdet mellem
stat og kirke, forholdet mellem de kirkelige myndigheder internt, forståelsen af
præsteløftet, og forståelsen af tjenestemandsbegrebet. Den handler om
menneskerettigheder og om storpolitik. Og så drejer den sig om nogle
konkrete mennesker, som er flygtet hertil fra et krigshærget område, og som
har fået besked på at vende hjem, hvor de kommer fra.
For lige at ridse baggrunden op:
Østslavonien er et område af Kroatien, som under den serbisk-kroatiske krig i
1991 kom under serbisk kontrol, og som 15. januar 1998 i henhold til
Dayton-aftalen fra 1995 blev overdraget til kroatisk administration efter to år
under FN-kontrol. De første måneder så det også ud til at gå. Men med
foråret begyndte busser med kroater, som krigen havde fordrevet fra området,
at vende tilbage, og spændingen mellem ikke mindst disse kroater og de lokale
serbere blev kraftigt forværret.
Siden er der sket en konstant udsivning af serbere fra område. 132 serbere tog
i maj bussen til Danmark og fik indrejse som turister på deres kroatiske pas,
indtil man indførte visumtvang for alle kroatiske statsborgere. De 132 søgte om
asyl. Een familie fik opholdstilladelse. Så indgik Danmark en officiel aftale med
Kroatien, som garanterede, at flygtningene sikkert kunne vende tilbage.
Derefter er der blevet givet afslag af udlændingestyrelse og flygtningenævn i så
godt som alle de sager, der hidtil er blevet færdigbehandlet. Sidst på det gamle
år blev det fremhævet som et resultat af en beslutsom dansk politik, at en stor
del af de serbiske asylansøgere da allerede havde forladt landet, mange af dem
frivilligt. Og det er da en succes, hvis man accepterer det som et
succeskriterium for den danske flygtningeadministration at slippe for så mange
flygtninge som muligt.
De serbiske flygtninge kunne godt nok ikke henvise til egentlige overgreb fra de
kroatiske myndigheders side. Men de henviste til trusler og overgreb fra civile
kroatere. Flygtningene var panikslagne ved udsigten til, at de kunne blive sendt
tilbage til Kroatien. De søgte kontakt til medlemmer af den herboende
serbisk-ortodokse menighed, som igen henvendte sig til sognepræst Leif Bork
Hansen, fordi han tidligere i Lyngby har gjort et stort arbejde for flygtningene
fra Bosnien.
Lyngbypræsten forsøgte både gennem medierne og ved direkte kontakt med
danske myndigheder og politikere at standse de udvisninger, som blev
resultatet af de første sagers behandling i flygtningenævnet. Da dette ikke gav
resultat, vedkendte han offentligt sin medvirken til, at flygtningene blev skjult
forskellige steder i Danmark, når de blev udvist. Hans argument var, at selvom
han som præst i den danske folkekirke er statsembedsmand, forpligter hans
præsteløfte ham til at hjælpe mennesker i åbenbar nød som henvender sig til
ham.
Det udfordrende i hans handlingsmønster er, at han sætter sin opfattelse af sin
pligt som præst og kristen over lydigheden mod den verdslige øvrighed.
Leif Bork Hansen anfægter ikke flygtningelovgivningen som sådan, altså
Folketinget som lovgiver. Han anfægter den måde, loven administreres på i
praksis. Han mener ikke, at man har lyttet nok til flygtningenes oplysninger og
forklaringer, og ikke taget den fare, der vil true dem ved tilbagevenden,
alvorligt.
Heroverfor har Indenrigsministeriet henvist til, at de oplysninger, man har fra de
kroatiske myndigheder og FN's flygtningehøjkommissariat UNHCR, ikke
tyder på, at asylansøgerne vil være i alvorlig fare, hvis de vender hjem.
Spørgsmålet er imidlertid, om de officielle baggrundsoplysninger virkelig er
fyldestgørende.
OSCE, som følger situationen i Østslavonien efter ophøret af FN-perioden,
finder situationen meget lidt tilfredsstillende. Det samme konstaterede
formanden for OSCE's parlamentarisk forsamling, danskeren Helle Degn
fornylig i de sene TV2-nyheder. Østslavonien har 80 procent arbejdsløshed,
og der sker megen diskrimination under overfladen. Derfor fortsætter
udvandringen af serbere fra området. Det vi er vidne til, er en ny variant af
begrebet etnisk udrensning.
Helle Degn erklærede sig imidlertid som modstander af Lyngbypræstens
handlemåde. Efter hendes opfattelse skal serberne i Østslavonien ses som
spydspidsen i bestræbelserne for at tvinge Kroatien til at respektere det
serbiske mindretals rettigheder. Og hun har naturligvis ret i, at man ved at tage
imod flygtninge fra området støtter den faktiske etniske udrensning der foregår.
Men her hjælper det ikke meget fra dansk side at ville sende flygtningene
tilbage til Kroatien med magt. For der er typisk tale om personer, som har
været indrulleret i de serbiske styrker i området, og deres familier. Selvom de
kroatiske myndigheder har givet dem fuld amnesti, er hadet mod dem stort,
især hos de hjemvendende, tidligere fordrevne kroater. Det kan være meget
godt at sige, at flygtningene skal vende hjem for at være med til at bygge
området op igen efter krigen. Men med så stor arbejdsløshed og mange boliger
ødelagt er de reelt uønskede i området. Og det peger mod det storpolitiske
aspekt i sagen:
Østslavonien-ordningen blev i 1995 påtvunget parterne af udlandet. Serberne
måtte acceptere at udlevere området efter en overgangsperiode, kroaterne at
respektere den serbiske befolkning, herunder skaffe genhusning til dem, hvis de
boede i hjemvendende kroaters tidligere boliger. Til gengæld ville udlandet
støtte genopbygningen i området.
Men på dette punkt halter det alvorligt, som andre steder i det tidligere
Jugoslavien. Man kan sagtens stille krav udefra om forsoning, men hvis der
ikke gøres noget effektivt ved den fysiske og økonomiske genopbygning, vil
der ikke være noget grundlag for forsoningen.
Den kroatiske ambassadør i Danmark, Mario Mikulic, har understreget, at
udlandet bør tage dette forhold alvorligt, når man stiller krav til områdets parter
om god opførsel. Hvis man virkelig ønsker at fremme fredelig sameksistens, må
der være noget at samarbejde om. Og det forudsætter investeringer udefra.
Det er dette spil, de serbiske flygtninge til Danmark er endt som gidsler i. En
del af dem er nu under jorden, mens de venter på, at nogen finder tilflugtssteder
for dem i andre lande. Nogle er flygtet til England og har fået opholdstilladelse,
fordi det har været muligt at overbevise myndighederne dér om, at Danmark
ikke er et sikkert asylland for dem. Om få måneder er de serbiske flygtninge i
Danmark måske væk. Hvis ikke de danske myndigheder i sidste øjeblik
ændrer holdning til dem.
I hvert fald tages sagen nu op i Folketinget, i form af en forespørgsel fra
Enhedslisten til indenrigsminister Thorkild Simonsen. I mellemtiden stiller
Lyngby-præsten op til klø på vegne af de mange danskere, som har deltaget i
aktionen.
Hvad bliver hans skæbne? Det er klart, at han ikke bare kan afskediges - efter
loven skal der en tjenestemandssag til. Og da han hverken har brugt kirke eller
embedsbolig til at skjule flygtningene, er det spørgsmålet, om han uden for
tjenesten 'har vist sig værdig til den agtelse og tillid, som stillingen kræver'
(Tjenestemandslovens § 10).
Dette vil normalt blive afgjort efter en vurdering af, hvor alvorlig en straf han
idømmes, hvis sagen kommer for retten. Selv mener Leif Bork Hansen, at hvis
han ikke var gået i brechen for de efter hans overbevisning livstruede flygtninge
der henvendte sig til ham, ville han have vist sig uværdig som præst.