Vendsyssel Tidendes leder d. 16.08.99:
Tørklæde og tolerance
Vi har religionsfrihed i Danmark. Det er vi stolte af, selvom det vi virkelig ønsker er frihed til ikke at
have en synlig religion eller nogen religion overhovedet. Vi er lidt pinligt berørte, hvis nogen taler om
Gud i hverdagen på arbejdspladsen, hvis katolikken slår korsets tegn, og hvis en muslimsk kvinde har
tørklæde på.
Sagen om de muslimske kvinders tørklæder og deres ret til at arbejde i danske butikker har affødt en
masse kommentarer, - mest fra mennesker, der forarget føler, at her går flygtningene for vidt. De må
virkelig "skik følge eller land fly". Her bærer vi nu engang ikke vores religiøse overbevisning uden på
tøjet.
Som danskere afslører vi dermed vores berøringsangst. De fremmede må godt være anderledes på
gaden og hjemme hos deres familier, men hvis vi skal i nærkontakt med dem ved kassen i et
supermarked, så skal de se ud som os. Vi glemmer, at Danmark er på vej til at blive et multietnisk
samfund.
Naturligvis skal vi fastholde kravet om, at de nye borgere skal integreres så hurtigt som muligt. De skal
lære dansk, hvis de vil bo her, og de skal lære respekten for de værdier, vi værdsætter om tolerance,
rummelighed og friheden til at sætte mennesker højere end nedarvede fordomme og skikke.
Men friheden peger altså begge veje. Vi kan ikke forvente, at de lægger deres kulturelle skikke bort
som var det en overfrakke, blot fordi de nu bor her i landet.
Jamen, hævder nogen, tørklædet er udtryk for kvindernes undertrykkelse, på mænds udnyttelse af
religionen til at holde kvinderne nede i muslimske lande. Vi gør dem en tjeneste ved at kræve tørklædet
væk.
Sådan forholder det sig ikke. Kultur og skikke følges ad. For ikke så mange generationer siden, kunne
en gift kvinde i Danmark ikke gå med udslået hår. Det skulle gemmes væk under en hue, og det var
utænkeligt at gå i kirke uden hovedet tildækket.
Vores tvangsfri påklædning og opførsel i dag hænger sammen med den udvikling vi har gennemgået.
De unge muslimske kvinder, der klynger sig til tørklædet, har en større chance for at slippe det, hvis vi
tager imod dem på arbejdsmarkedet med åbne arme. Så lærer de noget om vores kultur og levevis, får
arbejdskammerater og berøringsflader, der hjælper dem til integration. Den opnår de ikke, hvis de
henvises med deres tørklæder til grønthandlerens baglokaler. yt