Side 13-17
Kære
Køkkenrulle-redaktører!
Vil I godt - når I bringer stof fra andre blade/aviser -
huske at skrive, hvor det er klippet fra, og helst osse dato.
Så kan vi nemlig undgå flg.: i aug.89 skrev jeg en
artikel til Køkkenrullen, den blev klippet af det norske
"Fredsstikka",som omskrev den til deres spaltebredde (med et par
"fornorskninger") og bragte den uden at notere, at den var klippet
fra det danske Køkkenrullen.
Januar-redaktionen læste "Fredsstikka", klippede artiklen
og bragte den med den norske overskrift uden at skrive, hvor den
var sakset fra!
Man bliver helt "rundsk" i hodet af den slags!
Venlig hilsen
Aaase Bak-Nielsen
Ikkevoldstræning
Tine Forchhammer, der er den danske kontakt i "Aksjon Nordlys",
holder sammen med liza sørensen kursus i
ikkevoldtræning 26.-27.maj i København.
Nærmere om tid og sted i næste
"Køkkenrulle".
Alle, der ønsker at deltage fuldt ud i "Aksjon Nordlys" i
september, må have været på et ikkevold-kursus.
Men man kan selvfølgelig under alle omstændigheder
have udbytte af et sådant kursus.
På det årlige møde i "Nordiske Kvinners
Fredsnettverk" på Kvinneuniversitetet i Løten
8.-12.aug. vil der også blive ikkevold-kursus.
Til kurset 26.-27.maj med Tine og Liza har 8 tilmeldt sig
(Grethe Møller, Hanne Hansen, Lone Schou, Ingrid Stade, Lise
Dybvad, Johanna Tarp, Ruth Lund, Inger Bjørn Andersen)
udgifter på kurset: Et mindre gebyr for leje af rum og
rejseudgifter til Tine og Liza.
Tilmelding til
Inger Bjørn Andersen.
Tlf. 44 44 08 97.
Tine Forchhammer:
Tlf. 86 92 62 05.
TINE FORCHHAMMERS
BESKRIVELSE AF
IKKEVOLDSTRÆNING.
Ikkevoldstræning dækker over en lang række
ting:
- samtale om hvad ikkevold betyder for den enkelte, på
samfundsplan og på globalt niveau.
- konfliktforståelse og konfliktløsning (forskellige
modeller + afprøvning af disse).
- træning i at opbygge kampagner, og se den enkelte
handling/aktion i en større sammenhæng.
- leg, sang, dans, tillidsøvelser.
- samarbejdsøvelser (aktiv lytning, løsning af
opgaver i grupper f.eks. konsensus beslutninger (bl.a.ved brug af
"taler-råd" en anderledes form for repræsentativt
demokrati).
- give plads til at udtrykke følelser og lære
hinanden at kende som hele mennesker.
- rollespil (f.eks. over særlige dele af den aktion som er
under planlægning, eller ved et problem som
skalløsesj.
- fysisk (og psykisk) træning i direkte konfrontation med
politi, blokadebrydere o.s.v.
- forberedelse af civil ulydighed, herunder rollespil og
information om de juridiske aspekter/konsekvenser af
lovbruddet.
Disse og flere andre ting kan indgå. De vil
naturligvis ikke alle indgå i 2 dages træning.
Du/I kan selv forberede jer. Vigtigst er det at danne
små,faste grupper. Find sammen med nogle du har det godt med
- og gør hver især jeres til at få gruppen til
at fungere fint. Brug tid på at alle kan komme frem med deres
bidrag - husk det ikke kun er erfaring og viden fra
fredsbevægelsen der tæller. Definér hvad
jeres gruppe vil den kommende tid (indsamle oplysninger om
oprustningen i Norden og skrive læserbreve / breve til
politikere, tage kontakt med andre grupper der arbejder for
nedrustning og få dem med i kampagnen "stop alle
militær-manøvrer i Norden o.s.v.).
De følgende sider er både ment som inspiration og
som nogle øvelser I kan vælge at afprøve i
gruppen. "Mødehjælper" er mit ord for en ny slags
ordstyrer - som du kan se er det en meget mere krævende rolle
end ordstyrerens. Det er en god idé at lade rollen gå
på omgang, sådan at alle i gruppen får
prøvet at være mødehjælper til et
møde.
Hvis der er nogle ting du/I er i tvivl om, vil jeg gerne
kontaktes.
I kan også kontakte de andre ikkevolds-trænere.
Mødehjælperens funktioner.
1. Lad alle holdninger komme til orde.
- - sørg for at de kommer frem.
- -gør opmærksom på vigtige eller stærke
uenigheder.
- -sørg for at folk snakker på egne vegne og
bed dem være præcise.
2. Hjælp alle til at deltage.
- Lad ikke 2-3 personer køre diskussionen. Bed om
kommentarer fra andre.
- Brug mindre grupper så ofte som muligt:det forøger
deltagelsen og giver flere gennemtænkte forslag vedr.
diskussioner eller løsninger.
3. Hold dig neutral i mødelederrollen.
- hvis du har en personlig holdning at bidrage med, så
gør det uden for mødehjælperrollen.
- Hvis du bliver inddraget i en diskussion, lad en anden
optræde som mødehjælper indtil næste
emne/punkt.
- dvs. sørg altid for at have en stedfortræder
valgt.
4. Hold diskussionen til emnet.
- gør gruppen opmærksom på, at diskussionen
fjerner sig fra det centrale, eller hvis diskussionen bliver
triviel og gentagende.
- afbryd hvis mødedeltagerne er uopmærksomme.
5. Hold øje med tiden.
- vær opmærksom hvis et emne/punkt tager for meget
tid og prøv at holde diskussionen i bevægelse fremad.
Udsæt om nødvendigt/muligt punktet.
- hvis en "tidsvagt (time keeper) er blevet valgt, så
sørg for at hun er opmærksom.
- slut møder til tiden! Hvis dagsordenen tager
længere tid end antaget, så prioriter og genforhandl
den. Få gruppen til at enes om at forlænge mødet
eller udsætte punkterne eller beslutningerne.
6. Førsøg på at nå
konsensus.
- prøv at opsummere enigheder når diskussionen ebber
ud eller beslutningerne skal tages.
- fremstil beslutninger i spørgende form.
- forlang en stillingtagen. Accepter ikke stilhed som
tilslutning.
- hvis der ikke opnås enighed, så spørg dem
som er uenige om alternative forslag - og dlskuter dem.
Hvis der stadig ikke er enighed, kan man holde en pause eller
vende tilbage til emnet senere.
Hvis en eller to personer blokerer for enighed, spørg om
de er villige til at træde tilbage for at gruppen kan
fortsætte med den foreslåede aktion.
hvis en ny beslutning ikke kan træffes, opsummeres den
hidtidige, som så fortsat er gældende.
Konfliktløsning.
Her er nogle ting, som det kan være godt at have i
baghovedet,når der f. eks, opstår en konflikt i en
venskabsgruppe.
- Hvad er problemet, og hvis problem er det?
- Angrib ikke personen, men handlingen eller standpunktet,
- Forvent god vilje fra de indblandede parter.
- Prøv altid at forbedre kommunikationen.
-
- Mindre grupper.
- Runder (alle får efter tur ordet og kan bidrage enten med
argumenter, følelser, eller med hvordan de oplever
situationen).
- Stilhed, meditation (dette er ikke det samme som en
rygepause).
- Noter modstand og nye forslag.
- Konfrontation (udtrykke frustration, vrede o.s.v.)
- Tag evt. en upartisk person til hjælp (hun skal
accepteres af begge parter som mægler).hendes opgave bliver
da først og fremmest at få parterne til at
forstå hinanden, dernæst at hjælpe med
udarbejdelse af kompromisser,
Venskabs-grupper.
En bevægelse for sociale ændringer skal være
en bevægelse af folk.
Venskabsgrupper har ingen hieraki.
Venskabsgrupper gør en bevægelse effektiv, fordi
politiet ikke kan fjerne "de store ledere" og på den
måde opløse bevægelsen, i de små grupper
kan folk opleve ændringerne skridt for skridt og
eksperimentere med dem.
Venskabsgrupper skal ikke være for store: ca. 4-8
mennesker, grundlæggende: i kender hinanden og kan derfor
bygge på tillid.
Venskabsgrupper arbejder på at styrke den enkelte.
Udfordring/kritik og støtte er nødvendige for at
"gro".
Tillid og lytning er frøene, det er vigtigt at bringe
følelser op.
Alle må føle sig frie til at tale.
Det er også vigtigt, at vi roser hinanden, så vi
føler os accepterede og elskede.
Vigtigt at grupperne eksisterer både før og ud over
aktionen.
Aktiv lytning.
Vores samfund har mange ord men mangel på virkelig
lytning.
At lytte er mere end blot at være stille, mens nogen
snakker.
At lytte vil sige at være tilstede som hel person og at
prøve at forstå en hel meddelelse.
At kommunikere følelser er centralt.
Vigtigt at gøre plads til følelserne - i tid og i
dig selv.
Når du ikke føler dig rede til at lytte - så
gør det ikke.
For en sikkerheds skyld
En dansk oberst går ind for et
øget forsvarsbudget, fordi han mener, at de ændrede
tilstande i Østeuropa ikke berettiger en nedskæring af
det militære beredskab.
- Klar til nedskydning af ukonventionelt, flyvende objekt
under indtrængen i dansk luftrum fra øst!
|