Side 8-9
HVOR GØR JEG AF MIT RASERI, NÅR JEG
IKKE VIL DELTAGE I VOLD?
Jeg vågner op med spørgsmålet, fra i aftes,
på læben: Hvad gør jeg så? - og en stor
magtesløshed breder sig.
Spørgsmålet stillede jeg faktisk til min mand i
går aftes: Hvad gør jeg så?
Spørgsmålet formede sig hen under aften, efter en lang
dag med forskellige in-put fra aviser og radio.
Jeg startede blandt andet dagen igår med at læse Jan
Øbergs indlæg i Information:
"Ikke-voldelig bekendelse 2". Som aktiv i Kvinder for Fred kan
jeg jo kun glæde mig over, hvad han skriver, og på mine
vegne går han ud i verden, og fortæller hvordan det er
at være ikke-normal.
En af vores meget betydningsfulde kvinder i fredsarbejdet var
Bertha von Suttner (1843-1914). Hun skrev i sin bog "Ned med
våbnene": "Verden vil ikke alene bedrages, men den vil
også have lov til at være ulykkelig. Så snart man
kommer frem med forslag til at afskaffe elendigheden, så
kaldes det: Utopier - barnagtige drømme." Dette citat er
skrevet i slutningen af forrige århundrede, og jeg må
desværre konstatere, at intet har ændret sig siden -
tværtimod!
Sidst på eftermiddagen hørte jeg en udsendelse i
radioen, der omhandlede urolighederne på Nørrebro
efter afstemningen den 18. maj.
En af gæsterne i studiet var Anders (en autonorn).
Spørgsmålet i udsendelsen var gennemgående: Hvad
kan vi gøre for at undgå en gentagelse af urolighedeme
den 18. maj?
Jeg vil her, inden jeg begynder at gå længere ind i
problematikken omkring de autonome, slå helt fast: Jeg er
modstander af vold, og går slet ikke ind for det der skete
natten efter den 18. maj. Men - jeg kan godt forstå at det
skete!
Det var tredie gang efter episoden på Nørrebro, at
jeg hørte et længere interview med en autonom. Hver
gang er jeg blevet positivt overrasket - for det er stort set det
samme, som jeg vil. Sådan som jeg hører det, vil de jo
heller ikke volden. De vil gerne have en verden uden - uden
forskelsbehandling, en verden hvor vores rigdom ikke er på
bekostning af den 3. verden, hvor vi åbner landets
grænser for asylansøgere, hvor vi ikke forurener vores
grundvand, søer, have, jord og luft, hvor vi lever i respekt
for hinanden og med en menneskelig omsorg og solidaritet.
Det er lige nøjagtig også alt det, jeg vil.
Så nu lyder spørgsmålet igen: Hvad gør
jeg så?
Jeg tror, jeg var mindst lige så rasende som de autonome,
over det der skete i forbindelse med EU-afstemningerne, har
prøvet at male, at tale, sågar gravet min have, jeg
har prøvet at bilde mig selv ind, at det nok var mig der
overreagerede, - men lige meget hjælper det. Det dukker op,
raseriet i mig, hver gang jeg ser, hører eller læser
om den forbandede nat.
Det hjalp ikke, at de autonome kastede med brosten, de
"opnåede kun" at få påklistret etiketten
"voldelige".
Det har heller ikke hjulpet med de fredelige demonstrationer, de
bliver påklistret etiketten utopi og barnagtige
drømme.
Så nu melder spørgsmålet sig igen: Hvad
gør jeg så!
For mig at se var episoden den 18. maj ikke en konfrontation
mellem politi og de autonome.
Det var en konfrontation mellem politikerne og de autonome.
Hvis det stod til mig, synes jeg, at de autonome skulle have
fået lov til at lave deres demonstration på
Nørrebro.
I stedet for at sende politifolk ud at skyde på
Nørrebro, skulle Hr. Eefsen være taget ind på
Christiansborg og have meddelt politikerne, at der var nogen ude
på Nørrebro, der følte sig snydt, og at det nok
ville være klogt at tage ud og snakke med dem.
Men det er så måske her utopier og de barnagtige
drømme kommer ind i billedet?
Anders blev i radioudsendelsen konfronteret med en kvindelig
lytter, der ville vide, om han var blevet opdraget til at bruge
vold, når han ikke kunne komme igennem på "normal
vis".
Anders svarede (frit efter min hukommelse): At når
spørgeren nu var så oprørt over volden den 18.
maj, hvordan kunne hun så holde ud at leve i et voldeligt
samfund - en voldelig verden? Er det ikke vold, at vores rigdom er
på den 3. verdens bekostning? Er det ikke vold at sige nej
til asylansøgere ved grænsen? Er det ikke vold at
sende bistandsklienter ud at arbejde for 50 kr. i timen? Er det
ikke vold at .......?
Mit svar er: Jo! Og jeg kan selv fortsætte listen:
Er det ikke vold at fjerne en masse mennesker fra deres hjem for
at bygge en bro, som et flertal er modstandere af, og hvor
politikerne,efter min mening, igen misbruger deres magt?
Hvis ikke det er vold, så lægger det i hvert fald
frøet til vold.
Er det ikke vold, når vi lader flyene flyve i
døgndrift med den ene begrundelse, at vi skal konkurrere med
de andre lufthavne?
Er det ikke vold, når menneskenes tarv kommer i anden
række?
Det er for mig vold! Vold på mennesker. Vold avler vold.
Fred avler fred.
I Kvinder for Fred er det vores hjertesag at få stoppet
produktionen af landminer.
I vores samfund tillader vi, at firmaer producerer
minekomponenter til landminer. Tænk engang! I dagens Danmark
er der mennesker, der tjener fedt på at andre får revet
en arm eller et ben af, eller får revet hele underlivet op -
i værste fald eller måske bedste fald (?) dør
de. Det sker for mere end 9.000 uskyldige mennesker om året,
og omkring 5.000 bliver hårdt såret.
Er det ikke vold?
For mig er det iskold og beregnende vold, kun med det ene
formål at tjene penge. Det.burde stoppes
øjeblikkeligt!
Hvorfor er direktører, bestyrelsesmedlemmer m.m. fra
disse firmaer ikke i medierne dag ud og dag ind, på samme
måde som episoden den 18. maj har været det og stadig
er det?
Er episoden den 18. maj mere voldelig end det at producere
landminer?
Ikke for mig. For mig er episoden den 18. maj et symptom. Et
symptom på at noget er galt i vores samfund. Ligesom andre
symptomer som: misbrug, flere selvmord, børn/unge der
går med knive, mere kriminalitet og mere vold i al
almindelighed.
Er det for blandt andet at stoppe produktionen af landminer, at
politikerne for enhver pris vil have os ind i EU?
Jeg har ikke på noget tidspunkt hørt dem komme med
dette argument. De nævner godt nok freden som et argument,
men at manipulere og hive noget ned over hovedet på
mennesker, det skaber ikke fred - kun vold.
Det ved enhver. Ved højt uddannede, veloplyste politikere
ikke det?
Birgit Marseen. (Bragt i INFORMATION 3/70.94)
|