Side 8-9
Hvis tre krigsfly styrter ned, så bliver der
ødelagt for, hvad budgettet er for serumvaccine til alle
verdens børn på et år.
Peter Ustinov. Ambassadør for UNICEF.
|
Anmelselse
Karin Utas Carlsson: Lära leva samman
: Undervisning i konflikthantering
Teori och praktik. KSA Konfliktliöisning i skola och
arbeta. 2001. 349 s. Pris Danske kr. 200 + porto eller 240 svenske
kr. + moms.
Email: karin.utas.carlsson@telia.com.
tel.: +46-42 34 82 37 eller 070-2545005
Davids vag 16, S-263 92 Jostorp, Sverige.
Af Holger Terp
Svenskerne er heldigere end os danskere. De har internationalt
anerkendte fredsforskningsinstitutter i en række
universiteter og på den anden side af Øresund er der
også undervisning i fredsundervisning, en stort set ukendt
pædagogisk disciplin i Danmark.
Den svenske pædagog Karin Utas Carlsson har fået
udgivet sin doktorafhandling: Lära leva samman. Carlsson
lægger ud med at beskrive FNs fredskulturtiår som
baggrund for afhandlingen.
Karin Utas Carlsson håber, at konflikthåndtering
bliver obligatorisk i læreruddannelsen. I en næsten
leksikal gennemgang af den hidtidige forskning i
konfliktløsning beskrives i den teoretiske del aggression og
den menneskelige natur.
Carlsson refererer eksempelvis til psykologer og etnologer som
Berkowitz, Lorenz, Freud, Fromm og fredsforskeren Galtung. Hun
konkluderer, at aggressivitet som tjener livet er noget helt andet
end destruktivitet, som kun har til formål at
ødelægge.
Der er stærke beviser for, at destruktivitet ikke er
medfødt hos mennesker, som kan have en fredelig levevis,
skriver Carlsson i en opmuntrende delkonklusion. I dette afsnit
savnes den tyske læge Nicolais værk om det fredelige
menneske, Krigens Biologi, som også kom i en svensk udgave.
Menneskernes grundbehov beskrives af Maslow og er sikkerhed,
tilhørsforhold, kærlighed, selvfølelse og
selverkendelse; og dermed evnen til at tænke. Galtung
går videre og skriver om gruppebehov og dermed muligheden for
at foretage generelle prioriteringer. Desuden diskuter
fredsforskerne om grundbehov er universelle, eller
kulturbetingede.
Carlsson mener, at nogle mennesker er meget modstandsdygtige
over for aggressioner, og anbefaler mere forskning i emnet. For
Carlsson dækker arbejdet med konfliktløsning et
grundlæggende behov til at genvinde ens eget
selvværd.
Human Needs Theory er en alternativ teori om tænkning
udviklet af den australske diplomat John W. Burton, som kom frem
til en række faktorer som årsager til konflikter:
rædsel og trusler, ikke-deltagelse i beslutninger, oplevelse
af uretfærdighed osv. Interessekonflikter er subjektive og ny
erfaring og kundskab kan få parterne i en konflikt til at
kommunikere sammen.
For Burton er menneskets grundbehov en rolle, som hvis den ikke
kommer til udfoldelse fører til et socialt sammenbrud, men
mennesker søger at tilfredsstille deres grundbehov uden
hensyn til omstændigheder og omkostninger.
Galtung mener ikke, at Human Needs Theory ikke forklarer
fattigdom og elendighed, men at teorien hjælper med til at
prioritere det som er grundlæggende. Andre forskere mener, at
teoriens begrebsapparat kan være med til at løse
væbnede konflikter som den mellem israelere og
palæstinensere.
Carlsson mener, at Human Needs Theory kan bruges som et
teoretisk udgangspunkt for forståelse af konflikter
både på mikro- og makroniveau. Konflikter opstår,
ifølge Galtung, når parternes mål eller
værdier er uforenelige. Konflikter opfattes som negative,
hvilket får dem til at vokse uhæmmet. Men man skal
arbejde positivt med konflikter for at lære af dem gennem
konfliktløsning uden vold, se sammenhæng mellem
konflikter på mikro- og makroniveau, forstå
magtparadigmet gennem socialisering og gruppepåvirkning,
komme fra fortrængning og magtesløshed til
handlekraft.
I den praktiske del handler undervisningsprogrammet om
forebyggelse af vold og løsning af konflikter. Selv efter
omfattende litteratursøgninger i Danmark må det
konstateres, at også på det felt er vi langt bagefter
svenskerne.
Carlssons eget undervisningsprogram om konflikthåndtering
og konstruktiv konflikthåndtering i klassen handler om
respekt for børnene og arbejde med følelser,
eksempelvis vrede, for at løse konflikter i skolen,
eksempelvis mobning, der er et stort problem i danske skoler. Der
er mange andre eksempler på konstruktiv pædagogik, som
kan lette hverdagen for undervisere og elever. Jeg savner, at der i
den ellers omfangsrige doktorafhandling ikke blev plads til den
latinamerikanske befrielsespædagogik. Måske
pædagogikforskning kan være genstand for en ny
afhandling?
Dette ændrer dog ikke ved det faktum at vi har endog meget
at lære af svenskerne på det fredspædagogiske
område, og Karin Utas Carlsson hjælper godt på
vej.
Gid denne gode bog måtte blive læst, forstået
og anvendt som pligtlæsning for pædagoger, undervisere,
fredsforskere og folk med almindelig interesse for at løse
konflikter på det personlige plan, så vel i
international sammenhæng her i lille Danmark.
Innehållsförteckning och två kapitel i boken
finns på natet:
www.tradet.org/ksa
Där finns också uppgifter om adresser och
kostnader.
Anti-militaristisk protestuge
4-11 oktober 2001
Inger Bjørn Andersen, Gladsaxe
I videoen »Keep space for Peace«, siger Bruce
Gagnon, koordinatoren for »Global Network Against Weapons
& Nuclear Power in Space«, at Pentagon,
rumfartsindustrien, NASA, energiministeriet og atomforskere
arbejder sammen om at udvikle atom- og militæroprustning i
rummet.
»Vi står over for en vision om total kontrol og
dominans i rummet med laser-satellitter i kredslsløb omkring
Jorden«. siger Bruce Gagnon. Præsident Bush lader
hånt om FN' s månetraktat, der siger, at ingen
individer, firmaer eller lande kan gøre krav på
månen eIler andre himmellegemer, og at der ikke må
oprettes militærbaser på månen.
Den 7.oktober 2000 blev valgt som protestdag mod
militariscringen af rummet. Der blev demonstreret i 16 lande og 65
steder over hele verden. I 2001 blev der demonstreret i 19 lande og
115 steder.
»Kvinder for Fred« i Danmark demonstrerede ikke i
2000, men takket være fredsaktivist Ulla Røder var vi
med i 2001. Ulla havde deltaget i et seminar i Leeds i England,
hvor hun hørte Brucc Gagnon holde foredrag om
militariseringen i rummet og opfordringen til at være med i
en global protestdag.
Ulla sendte videoen til »Kvinder for Fred«, der fik
den forsynet med danske undertekster. Videoen gjorde/gør
stort indtryk på os.
Forleden fik jeg så tilsendt materialer fra Bruce Gagnon
om protesten 2002. Nu er det udvidet til en protestuge. 4.-11.
oktober. Vi må snarest i gang med at planlægge
indholdet i den protestuge. Personlig vil jeg arbejde videre med
skamstøtten til våbenfabrikken TERMA.
|