Side 4-9
Til Udenrigsministeriet
31. januar 2005
Sikkerhedspolitisk kontor
Att. Jesper Vahr
Kære Jesper Vahr
Vi har den 28. januar 2005 modtaget dit svar til Arne Hansen
angående beslutningen om opgraderingen af Thule-radaren. I
den anledning vil vi fremsætte nogle kommentarer og rejser
hermed nogle ganske aktuelle spørgsmål, som vi beder
ministeren svare på.
Beslutningsgrundlaget var ikke i orden.
Beslutningsgrundlaget for opgraderingen har været enten
fortiet eller fordrejet for såvel de danske politikere som
for den danske befolkning. Hele processen, der gik forud for selve
debatten i folketinget havde mange punkter, som var kritisable. Den
tid regeringen afsatte til en offentlig debat var meget kort, og
den farvestrålende folder, som regeringen valgte at sende ud
som offentlig information udkom så tilpas sent, at de
færreste ville have mulighed for at replicere på en
fyldestgørende måde. Derfor udeblev de skriftlige
indsigelser da også. Dette var dog ikke et udtryk for, at der
ikke var en masse indsigelser, der kunne have været medtaget
i beslutningsprocessen, blot et udtryk for at denne beslutning
skulle tvinges igennem på kortest mulig tid med så
få spørgsmål og så lidt debat som
overhovedet muligt. I meget lang tid inden USA’s anmodning
endelig kom, havde regeringen besvaret alle henvendelser med et
standardsvar: ”at man ikke ville tage stilling til denne
opgradering, før der forelå en anmodning herom fra
USA”. Da denne anmodning så endelig blev officiel,
skulle det lige pludselig gå så hurtigt, at man ikke
havde tid til at informere befolkningen ordentligt endsige tage en
ordentlig debat på et veloplyst grundlag.
Folderen, som regeringen udsendte, lignede til forveksling den
engelske udgave, der dannede grundlag for beslutningen af
opgraderingen af radaren i England, Fylingdales Radaren. En
beslutningsproces, der blev kritiseret af the Defence Committee,
som skrev i deres rapport den 29. Januar 2003: ”The Committee
deplore the manner in which the public debate on the issue of the
upgrade of facilities at RAF Fylingdales has been handled by the
Ministry of Defence”. Den danske regering henviste til
briternes godkendelse af opgraderingen af Fylingdales Radaren, som
en begrundelse for, at danskerne og grønlænderne
skulle følge trop. Fylingdales har haft en MILSATCOM
installation opført siden 2001. Denne installation var
heller ikke nævnt med eet ord i rapporten, der blev sendt ud
til offentlig høring. Ej heller var den vist på
tegninger eller billeder, der medfulgte den officielle rapport til
politikerne.
Et stort flertal i folketinget stemte for en opgradering af
radaren, men folketingsdebatten virkede mere vildledende end
oplysende. Dette først og fremmest fordi man undlod at
fortælle såvel politikerne som befolkningen, hvilke
systemer, der reelt er blevet installeret på Thule-basen.
Systemer, som efter en opgradering af selve radaren,
muliggør et missilangrebs-system – noget helt andet
end det missilforsvar, der blev beskrevet i Ministeriets
oplysningsmateriale.
Hvornår har Folketinget godkendt MILSATCOM
installationen?
Det fremgik også af debatten, at såfremt der skulle
ske en 'senere' udvidelse af Thuleradaren til det populært
kaldet amerikanske Stjernekrigsprojekt, som USA opbygger, ville
Regeringen og Grønlands hjemmestyre tage dette op, når
der forelå en ny forespørgsel fra USA herom. En hel ny
forhandling med deraf følgende offentlig debat og beslutning
i folketinget ville i så fald blive påkrævet. Det
er derfor nødvendigt at få svar på,
hvornår og med hvilken vedtagelse, at folketinget godkendte
MILSATCOM installationen, som er en hjørnesten i USA's
såkaldte Stjernekrigsprojekt? Dette bliver beskrevet meget
detaljeret i USSPACECOM’s Long Range Plan.
Imidlertid, hvis denne installation allerede være blevet
installeret af USA 'inden' tilladelsen til opgraderingen af selve
radaren blev givet, kan dette næppe være sket uden
forsvarsministeriets vidende! Det ville være til stor
hjælp at få svar på, om regeringen nogen sinde
har fået en anmodning fra USA om tilladelse til
installationen af MILSATCOM, eller om man forventer en
efterbevilling af tilladelse til denne installation? Det kan
være regeringen blot håber på, at ingen ville
lægge mærke til en sådan oprusting med MILSATCOM,
hvis det ikke lige var, fordi fredsbevægelsen altså
holder et vågent øje med situationen på dette
område.
Det er også af allerstørste bekymring at vide, at
MILSATCOM findes på THULEBASEN. Formentlig har den eksisteret
nogen tid, da man allerede i december 2004 søgte teknikere
til denne installations vedligeholdelse. Vil regeringen
redegøre for, hvorfor MILSATCOM ikke figurerede i de
redegørelser, der er sendt ud til offentlig høring?
Hvornår får den danske befolkning oplyst, at denne
MILSATCOM er en direkte del af NATO’s atomvåbensystem,
idet de britiske atombevæbnede Trident ubåde får
deres kommandoer via MILSATCOM, også til affyring af
missiler. Såvel NATO, England som USA har helt klart
officielt har givet udtryk for, at ville bruge atomvåben
først mod 'slyngelstater', hvis deres vitale interesser
eller deres tropper er truede.
Hele grundlaget for denne afstemning foregik i et stort
underskud af reel information til befolkningen. Ved
nærlæsning af USSPACECOM "The Long Range Plan"
omhandler dette til sin tid et fuldt udbygget system til kommando,
kontrol, kommunikation, computere, overvågning og
rekognisering. (C4ISR - Command, Control, Communications,
Computers, Intelligence, Surveillance, and Reconnaissance), hvori
MILSATCOM figurerer.
Globalt kontrolsystem brugt i IrakSagt helt firkantet: Dette her
handler ikke om et forsvarssystem overhovedet, men et system, der
skal overtage global kontrol, med USA’s øverst
befalende (CINC), som den der sidder med nøglen til hele
kontrollen. Dette store komplekse angrebs og forsvars system skal
ikke alene bruges til forsvar af USA, men i høj grad til at
holde tropper og materiel i gang i krige, hvor end disse kommer til
at foregå - mod alle lande eller oprørere som truer
eller blot ser ud til engang at kunne blive en trussel mod den
vestlige verdens ”civilisation”. Det skal bruges til
såvel kontrol med anti-satellit-systemer, og til at
målrette og affyre atomvåben og alskens nye typer af
konventionelle våben, der har været under kraftig
udvikling og modernisering de seneste år.
Ingen blandt hverken de grønlandske politikere eller de
danske politikere stillede spørgsmålstegn ved, hvorfor
alt NATO materiel bliver udstyret med såkaldt 'New Electronic
Warfare Equipment'. Dette gælder alt fra
atomvåbensystemer til styring af den enkelte soldat ude i
felten. For nylig pralede man ligefrem med, at danske F16 fly var
de første i Europa, der havde fået dette udstyr i
orden. F16 og senere Joint Strike Fighteren vil blive de
førende fly for de kommende små atombomber - der er
under fuld udvikling og produktion i såvel USA som England.
Dette New Electronic Warfare Equipment blev afprøvet i Iraq
og styret fra bl.a. Thule basen.
Er Danmark forpligtet til at huse atomvåben i krise
– eller krigssituationer?
Et gammelt spørgsmål, som stadig er ubesvaret af
ministeren trænger sig på igen i denne forbindelse,
nemlig om Danmark er forpligtet til at huse atomvåben i
krise- eller krigssituationer, som jo er en del af NATO’s
bestemmelser? Da Danmark jo nu er blevet en krigsførende
nation er dette spørgsmål højaktuelt
Danmark havde en helt klar holdning til at have atomvåben
på dansk grund. I denne elektroniske tidsalder er
spørgsmålet: Hvem har kontrol over affyring af
atomvåben missiler. Denne kontrol besidder alene USA. Den
konstellation af rumbaserede installationer, der er under opbygning
og vil blive videre udbygget de næste 10-15 år , er
styret via MILSATCOM, og vil afskære alle andre adgang til
rummet efter for godt befindende. En stor del af installationerne
vil være i kraft i år 2006 efter planen, når
opgraderingen af radarerne er færdige. I år 2016 vil
USA have hele kontrollen, og kan videreføre de næste
punkter på deres langtidsplan uden at behøve at
spørge nogen om lov først. Til den tid vil ingen
kunne modsætte sig at samarbejde på alle fronter uden
at risikere at blive beskyldt for at være en trussel mod
USA’s vitale interesser. De burde give regeringen grund til
visse overvejelser, før man haster en beslutning igennem om
at give USA grønt lys for et sådant projekt.
Hvilke danske firmaer producerer elektronik til USA`s
Stjernekrigsprojekt?
Vil Ministeren også venligst redegøre for, hvilke
firmaer, der er givet statstilskud til for igangsættelse af
forskning og produktion af elektroniske dele til USA's
Stjernekrigsprojekt? Hvor stor en rolle økonomisk spiller
disse firmaers eksport for Danmarks samlede export?
Det kan godt være at Danmarks erhvervsliv har valgt at
holde sig tæt op ad USA, da dette rumkrigsprogram er en ko,
der kan malkes de næste 80 år. Men hvad med
befolkningen, der skal finansiere dette med sociale
nedskæringer til følge. Hvad forventede og forventer
regeringen, at en opgradering af Thuleradaren vil betyde i
indtjening til det danske samfund og i særdeleshed til det
grønlandske samfund? Måske kunne regeringen allerede
nu fremlægge nogle tal eller statistikker for, hvorledes
situationen har udviklet sig i så henseende siden
beslutningen blev taget. Det kan godt være at man vil
prøve at henvise til at grønlænderene selv skal
have deres ret til at bestemme i dette spørgsmål, men
også grønlænderne må i så fald have
ret til at vurdere dette spørgsmål ud fra de fulde
informationer, der burde være givet inden beslutningen blev
taget. I øvrigt er dette et spørgsmål af
international betydning, da dette system er en global trussel mod
verdensfreden. Det vil føre til øget oprustning, og
mod terrorister har det ingen funktion i virkeligheden, med mindre
USA vil sønderbombe det ene land efter det andet under
påskud af formodede terrorister i landet.
Hvad foregår der på Thulebasen?
Vi vil anmode Udenrigsministeren om nogle helt klare svar
på, hvad det er der foregår på Thulebasen i
øjeblikket. Såfremt man skulle nå til samme
opfattelse, at der rent faktisk er installeret dele til USA`s
Stjernekrigsprojekt under dække af en tilladelse til
opgradering af materiel til et missilforsvarssystem, vil vi anmode
den danske regering om omgående at træffe
foranstaltninger til, at USA kommer med en fuld redegørelse
herfor.
Enhver opgradering i Thule og andre steder bør ske under
streng iagttagelse af de gældende demokratiske danske
principper for vedtagelse af sådanne beslutninger. Dette
synes ikke at have været tilfældet i denne sag. En
vedtagelse om opgraderingen af Thuleradaren til et Missilforsvar,
der er opnået ved afgivelse af forkerte oplysninger eller med
tilbageholdelse af vigtige detaljer for helhedsforståelsen,
og derfor er godkendt under andre forudsætninger, bør
erklæres for ugyldig. Derfor henstiller vi til regeringen, at
en redegørelse overfor politikerne, såvel som en debat
i folketinget herom rejses omgående med krav om at alle
installationer til udbygning af USA’s Long Range Plan,
herunder MILSATCOM installationen bliver fjernet, så
længe der ikke ligger en folkelig og parlamentarisk
beslutning til grund for dette udstyrs indsættelse på
basen.
En sag for Den internationale domstol i Haag.
Grunden til at installationen bør fjernes helt er, at
funktionen af denne installation er i strid med gældende
international lov. Ifølge 'The Nuclear Posture Review' er
der lige prioritet med hensyn til brug af offensive våben som
defensive våben i infrastrukturen af de nye strategiske
kapaciteter. USA har i dette dokument indrømmet, at de har
indsat offensive atomvåben. Dette er en indrømmelse
mod deres egne interesser ifølge professor i international
ret Frances Boyle, som har udtalt, at dette kan sende USA’s
regering direkte til den internationale domstol i Haag. Dette vil
også gælde den danske regering, såfremt det
bliver konstateret, at regeringen har været med til at
dække over disse ulovlige planer om offensivt brug af
atomvåben. Brug af og trussel med atomvåben er og
bliver ulovligt i henhold til gældende international lov.
Det er på høje tide, at den danske regering
forholder sig til dette, og kommer med nogle helt klare meldinger
om i hvilken udstrækning Danmark er USA behjælpelig med
opbygningen af Thulebasen til en atomvåbenbase.
Endelig må regeringen også gerne komme med en
redegørelse for sin stilling til placering af våben i
rummet, da dette spørgsmål i samme forbindelse er
højaktuelt?
Med venlig hilsen
Kvinder for Fred
Grete Møller og Ulla Røder
Ulla Røder får opbakning - tænkte jeg
forleden, da jeg på P l hørte fagfolk dlskutere,
sætte spørgsmålstegn ved værdien af de
a-våben, der findes på Jorden i seks europæIske
lande, England Tyskland Holland Italien Tyrkiet - og et mere. Mit
indtryk var stor enighed om, at disse våbees placering i
Europa er et levn fra den kolde krig. Rettet mod de forkerte - f.
eks. Iran, og det kunne være et godt argument, hvis de blev
fjernet, når vi i Vesten - specielt USA - vil have andre til
at fjerne eller lade helt være med at anskaffe
a-våben.
Kernekraft og Nuklear sikkerhed
Fra Risøs rapport om kernekraft og nuclear sikkerhed 2003
i EU's medlemslande.
EU-kommissionens initiativer vedrørende en fælles
holdning til nucIear sikkerhed i EU's medlemslande, som blev
præsenteret af EU kommissær Loyola de Palacios i
november 2002, fik i jan 2003 status af kommissions forslag til to
direktiver: et om sikkerheden ved nucIeare anlæg og et om
radioaktivt affald. Inden da havdeEU-domstolen den 10. December
2002 afgjort, at de nationale myndigheders ansvar for den nucIeare
sikkerhed ikke udelukker EU fra at lovgive på området,
Videre hedder det i teksten. EU skal ikke inspicere, men derimod
overvåge, at de nationale sikkerhedsbestemmelser
gennemføres på en effektiv måde.
Det andet direktiv kræver, at medlemslandene skal
udarbejde et program for deponering af radioaktivt affald... man
regner med at medlemslandene vil arbejde sammen om løsningen
af affaldsspørgsmålene, men det understreges, at intet
medlemsland kan forpligtes til at modtage radioaktivt affald fra et
andet medlemsland. EU-Iandene skal inden 2008 have fundet et egnet
geologisk område til deponering afhøjradioaktivt
affald.
2 gode eksempler: Marie Thøger og Wangari Maathai
Gandhis danske discipel
1) Den sydafrikanske ærkebiskop Desmond Tutu,
2) Den norske fredsforsker Johan Galtung.
3) Den danske lærer og forfatter Marie Thøger, hvad
har de til fælles?
Jo, alle har de modtaget den indiske pris fra:"Fond Jamnalal
Bajaj Foundation" Prisen omfatter kr 65.000 og fire forgyldte
figurer med armene om hinanden.
Fonden begrunder valget af Marie Thøger med, at hun tror
på sekularisme og på et samfund helt fri for forskelle
i kaste, religion, nationalitet og lignende. Hendes engagement til
menneskelig tjeneste og universel fred er eksemplarisk.
Marie Thøger gav straks ved modtagelsen de 65.000 kr
videre til velgørende formål i Indien.
l 1954 blev Marie Thøger tor første gang sendt til
Indien af Unesco på et ni måneders uddannelsesprojekt i
Sydindien. Hun blev uddannet til at bekæmpe analfabetisme og
udarbejde undervisningsprogrammer.
Senere gjorde mødet med Ghandis inspirerende pigeskoler
et uudsletteligt indtryk på hende. Det var "Basic Education"'
baseret på selvforsyning og simpel levevis. Praktiske
hverdage som eleveme kendte fra landsbyeme med supplerende
teoretisk viden.
Marie Thøgers forfatterskab omfatter mange
letlæselige bøger rettet mod unge samt geografisk
litteratur.
40 millioner træer
Kenyas vicemiljøminister modtog i december Nobels
Fredspris for 2004.
Prismodtageren har i 30 år mobiliseret fattige kvinder til
at plante træer for at forhindre landbrugsjord i at blive til
ørken. Miljøorganisationen "Det grønne
bælte", som hUll har startet, har plantet mere end 40
millioner træer og har inspireret til lignende
bevægelser i andre lande.
Hendes navn er Wangari Maathai. Hun er 64 år og regnes for
den første hinde i 0stafrika med akademisk doktorgrad. Som
demokrati forkæmper vovede Wangari at opponere mod Kenyas
daværende præsident, Daniel arap Moi, der styrede
landet med jernhånd i 24 år. I alle årene er
Wangari konstant blevet overvåget af civilklædte
politifolk. Hun har flere gange været i fængsel.
I motiveringen for tildelingen af prisen hed det bl.a.:
"Fred på jorden er afhængig af, at vi formår
at sikre livsmiljøet. Maathai er blandt dem, der går
forrest i kampen for miljøet, demokratiet og kvinders
rettigheder" .
Wangari Maathai fortæller: "Mit liv forandrede sig fra den
ene dag til den anden. Pludselig vil alle høre det budskab,
som vi i 30 år har kæmpet for at få ud. Jeg har
hundreder af breve liggende, min e-mailboks er fuld og jeg har
fået hundreder af indbydelser fra hele verden. Jeg bliver
spurgt om alt. Også om emner, jeg ikke ved noget om".
Efter prisoverrækkelsen stiller en journalist hende
spørgsmålet: "gør USA"s krig mod terror verden
et sikrere sted?" Wangari Maathai svarer diplomatisk: "Vi må
finde en bedre måde at løse problemer på end ved
at skade hinanden".
Dette blad er redigeret af Bodil og Birgit i Århus.
Ålborggruppen står for næste blad. Materiale
sendes til Åse Bak-Nielsen inden 15. marts 2005
|